Forum > Algemeen Forum

html-tips voor het maken van je site

(853 reacties. Pagina 32 van 86)
Moderator(s): Dré
KaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 9-9-2024
Berichten: 108
31-12-2004 14:38

Niek Bolscher schreef:

Voorbeeld:

Tom heeft foto's geplaatst in zijn map forumtroep/discobeurs. Link: https://www.ovmsales.nl/imagine/forumtroep/discobeurs/discobeurs07.jpg

Wanneer ik echter https://www.ovmsales.nl/imagine/forumtroep/discobeurs/
...krijg ik een forbidden pagina...

Hoe zorg ik dus dat mijn mappen beveiligd worden?
Ik ga er ff vanuit dat je geen windows achtige webserver hebt..

Door de leesrechten van die dir af te halen en er alleen execute rechten op te zetten.
Dan mag je wel die dir in maar niet de inhoud lezen. Een listing is dan dus niet meer mogelijk.

w04|/var/www/html>ls -l
drwxr-x--x 2 webmaster webmaster 4096 Dec 2 10:45 blaat

Van deze dir mag ik dus geen listing opvragen.
Doe ik echter dit:

w04|/var/www/html>chmod 755 /var/www/html/blaat
w04|/var/www/html>ls -l
drwxr-xr-x 2 webmaster webmaster 4096 Dec 2 10:45 blaat

Dan heeft iedereen, dus ook je webserver ook leesrechten in die dir, en kan er een dir opgevraagd worden.

Wat je ook kan doen is gewoon in elke dir een index.html oid zetten. Wanneer je een dir op wil vragen zal je webserver eerst kijken of er een index.html instaat. Staat die erin, dan laat ie niet de dir zien maar geeft ie meteen de index.html.
Op die manier kun je het dus ook voorkomen.
Wat ik altijd doe is een linkje naar mijn hoofdpagina maken en die in elke dir zetten. Wanneer mensen dan een willekeurige directory willen zien, komen ze automatisch uit op de hoofdpagina..

w04|/var/www/html>ls -l blaat
lrwxrwxrwx 1 webmaster webmaster 21 Dec 2 14:36 index.html -> ../index.html

linkje maak je zo:
w04|/var/www/html>ln -s ../index.html index.html
Think Different ..
OverkillStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-5-2004
Laatste: 11-11-2013
Berichten: 62
2-1-2005 15:20
<Muggenzift modus>
ik weet niet of Niek eigenaar van de gehele server is en admin is? indien hij een alleen een username html dir heeft, wordt het adres van /var/www/html/ natuurlijk veranderd. het adres wordt ook veranderd als er sprake is van een apache2 server.
</muggenzift modus>
w04|/var/www/html>chmod 755 /var/www/html/blaat
je laat het nu omgekeerd zien, dus van beveiligd naar publiek leesbaar. indien je dus van publiek naar beveiligd wilt, moet je chmod 751 of chmod 711 gebruiken. Dan heeft
de eigenaar lezen, schrijven en uitvoeren,
de groep lezen en uitvoeren, en
de rest alleen uitvoeren.
Dan is dit inderdaad alleen uitvoerbaar, en komt de directory listing niet te voorschijn.

indien je een map wilt beveiligen m.b.v. een wachtwoord een username, dan moet je aan de .htaccess en de .htpasswd gaan.
Nu Drive-in Discotheek Ligando.
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
14-1-2005 09:48
Nog een vraagje:

ik heb een pagina met één afbeelding. Ik wil echter dat deze afbeelding continu verandert, dus dat er een mapje met meerdere afbeeldingen onderzit.

Voor voorbeeld zie de afbeeldingen van Roel: hier (en ff vernieuwen voor de veranderende afbeeldingen!)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-1-2005 10:41
Per "refresh" wil je een nieuwe afbeelding, of een "slideshow" achtige (constante wisseling, na 2 seconden bijvoorbeeld)??

Als je het wilt na een refresh, zul je met een PHP-scriptje moeten werken. Dat php-scriptje heeft een lijstje met filenames, gekoppeld aan een nummer. Dan wordt er random een nummer verzonnen, en wordt een IMG-tag geplaatst, met daarin de filename die hoort bij het verzonnen nummer. Hoe dat script letterlijk in elkaar steekt, qua code? Dat zal roel wel weten laugh :D
Light Image
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
14-1-2005 12:01
Ho niet zo ingewikkeld joh Jeroen happy :) Kan ook gewoon met een clientside j@vascriptje.
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
14-1-2005 13:43
Ja maar ik verkies liever een PHP file boven een j@vascriptje...

PHP werkt overal, j@vascript zorgt nog wel is voor een beetje gedonder bij sommige browsers.
Daarnaast is het de moeite ook niet om ff op zoek te gaan naar een php script.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
14-1-2005 13:49

Reind schreef:

Ja maar ik verkies liever een PHP file boven een j@vascriptje...

PHP werkt overal, j@vascript zorgt nog wel is voor een beetje gedonder bij sommige browsers.
Daarnaast is het de moeite ook niet om ff op zoek te gaan naar een php script.
Ja php werkt op elke client (die hoeft er immers niets voor te doen), maar de server moet het wel ondersteunen. Nu zal dat bij Niek wel zo zijn, maar niet bij iedereen hè wink ;)
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-1-2005 15:07
FF voor je gemaakt, met behulp van een ander script dat alleen werkte met "1.jpg", "2.jpg", etc.
(ik sta versteld van mezelf, sinds kort pas echt zelf simpele php-scripts maken razz :p ).

In dit script kun je gewoon zelf filenames opgeven, gekoppeld aan een nummer. Het script genereerd random een nummer, en knalt de bijbehorende filename in een img-tag.

https://test.smash-productions.nl/random.php

De broncode:

https://test.smash-productions.nl/random.zip

Bekijk de broncode maar es, dan zie je hoe het werkt happy :)
Light Image
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
14-1-2005 15:20
2 x bewerkt. Laatst door PatrickK op 14-1-2005 15:23
Nog even een suggestie voor versie 1.1:
Gebruik een dedicated directory en laat hem zelf een array met plaatjes vullen a.d.h.v. .jpg/.jpeg bestanden in die directory, eventueel icm getimagesize() om te controleren of het wel echt een plaatje is.
Dan hoef je niet steeds je script aan te passen als je plaatjes toevoegd of verwijderd.

En voor versie 1.2:
Laat hem zelf imageheaders genereren. Dan kan je hem in een img-tag zetten in plaats van tussen de source. happy :)
-- Let's do it my way and get it right the first time --
Infected SoundsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2004
Laatste: 18-3-2008
Berichten: 295
14-1-2005 15:21
Hij werkt niet hoor wink ;)
edit: je zip filetje ook niet
Thanx Dré !

Terug naar forum Reageer (zonder quote)