Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 31 van 61)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
24-3-2007 14:04
advies??

iemand erbij huren die dit voor jou gaat berekenen en de verantwoording neemt!!
zelf lekker gaan toekijken en de mensen met verstand kabels en dergelijke aangeven.

Je hebt het hier over "een dodelijke"* constructie die je boven de mensen gaat hangen.. gaat het mis dan heb je een ramp.

daarbij, weet je wel of dit uberhaupt aan het dak, constructie mag en kan hangen? Je hebt het niet over een barretje met een movinghead. shocked 8O

* dit na aanleiding van hetgeen wat jij schrijft, enkele honderden kilo's in de lucht verdeelt over meer dan 100m2 en dan niet goed wete hoe je zoiets veilig en goed hangt.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
24-3-2007 14:26
Je begint met de gegevens van het dak inderdaad, dan ga je kijken hoe en waar je het beste je takelpunten aan kan maken. Vervolgens ga je je grid (dus geen carré, een carré staat op poten, een grid vliegt) tekenen op papier en kijk je of je uitkomt met je takels qua lengte en breedte etc. (ik ga er ff vanuit dat je geen gekke constructies gaat maken) op de punten waar je aan wil slaan. Schuine reeptrek doen we niet (dat takels schuin komen te hangen).

Vervolgens ga jij de krachten op je takels, je grid en het dak berekenen. Die formules kan ik je niet aan helpen, als ik moet hijssen bij een klus huur ik een rigger met certificaat in. Die gozer zit op dit forum en zal vanzelf wel reageren (of niet natuurlijk sneaky :V).

Onthou 1 ding: je werkt met de veiligheid van je gasten. Als je die niet kan garanderen, moet je er niet aan beginnen!
Vergeet niet te lachen
MitchStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2007
Laatste: 11-4-2007
Berichten: 4
24-3-2007 14:26
Bedankt voor de reactie.
Het is voor mij een puur informatieve actie.
Ik wil dit gewoon begrijpen qua gewichten
laat ik me vraag anders stellen.
Sorry voor hetgeen hiervoro.

1 truss 10 meter h30V
5 kryptons
2 fourbars
4 takels
bekabeling

gaat mij dus erom hoe je het gewicht naar een takelpunt kan bereken
dank je
Hijs Verstandig of Hijs Niet!!!
MitchStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2007
Laatste: 11-4-2007
Berichten: 4
24-3-2007 14:27
nog even op hetgeen hierbovcen staat.
mijn truss tekeningen maak ik in wysiwyg.
Dus sorry voor de benaming grid inderdaad.

dank je
Hijs Verstandig of Hijs Niet!!!
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 390
24-3-2007 16:33
En ook ik ga je geen antwoord op deze vraag geven. En wel om de volgende redenen.

1. Er zijn mensen die hun geld verdienen met het maken en berekenen van dit soort constructies.
2. Je geeft veel maar dan ook veel te weinig informatie om dit fatsoenlijk uit te rekenen
3. het siert je dat je de moeite hebt genomen om de gewichten van alles op te zoeken, maar voor de rest ben je aardig bezig met een klok en klepel verhaal.
4 zo als al eerder gezegd praten we hier over een niet geringe constructie met een totaal gewicht van waarschijnlijk meer dan 2ton! Dit is dus zeer zeker een potentieel gevaarlijk iets, niet iets om zo even 123 op een forum uit te leggen met de kans dat anderen de sommetjes verkeerd maken en iets stoms gaan doen.
5 ergens bevalt mij je instelling niet eerst wil je een super groot grid vliegen en nu je geen antwoord op je vraag krijgt probeer je het ineens anders met een trussje van 10 meter. Als ik jou antwoord op deze vraag zou geven, wat ik niet kan, want er is wederom te weinig informatie, denk ik zomaar dat je dat sommetje los gaat laten op je grote grid, en dan ga je de mist in.
6 Als je het budget of de spullen hebt om zo iets als dit neer te zetten/hangen, dan wordt het hoog tijd voor als je het huurt, je verhuurder hierover aan te spreken en als het eigendom is, je zelf voor je kop te slaan omdat je zo stom bent geweest voor een vermogen aan wapperlampen, takels, truss enz. te kopen en niet de moeite hebt genomen om voor een fractie van dit bedrag je kennis bij te spijkeren.
7 gezien het budget wat nodig is om zo iets als dit te plaatsen en het gebrek aan kennis, lijkt het er een beetje, maar dat weet ik niet zeker natuurlijk, op dat dit de zoveelste vraag is om huiswerk voor een of andere school te maken. En dat doen we niet.

Nog even dit, waarom zou 15 meter truss niet aan 2 takels kunnen hangen?
En omdat ik dan ook weer niet de kwaadste wil zijn, antwoord op je tweede vraag.....hefboom, kracht maal arm... ashamed :$
Maar laat het uit je hoofd om dit te gebruiken bij je grid angry

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
MitchStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2007
Laatste: 11-4-2007
Berichten: 4
24-3-2007 19:23
Hi Klunz,
bedankt voor je reactie.

Even het volgende waar ik graag op wil reageren

1) Ik vraag niet om het totaal van het grid uit te rekenen ik ben gewoon leergierig voor het berekenen van de gewichten per takel. En mijn rigging cursus is pas in juni maar ik denk ik vraag het een en ander omdat ik het interresant vind om te weten
2) welke informatie wil jij nog meer van mij hebben alvorens jij me kan uitleggen hoe ik op een truss kan berekenen welk percentage van het totaal gewicht naar welke takel gaat.
3) Ik zei al ik heb al veel opgestoken van dit forum en ook percentages alleen zat ik vast bij het vraagstuk hierboven.
4) ik vraag ook niet om dit zo 123 uit gelegd te krijgen ik heb mijn vraag totaal verkeerd geformuleerd begrijp ik nu.
door mijn enthousiasme heb ik alles er maar bij gezet maar het geen ik graag wil weten is dus het percentage van het totaal gewicht naar welke takel. is hier een tabel voor of een vaste regel?
5)Het grote grid wat ik in eerste instantie in gedachte had is voor mijn eigen ervaringsdoeleinden en wil hieruit voor mezelf zoveel mogelijk leren. ik heb een cursus wysiwyg gevolgd en was gelijk enthousiast en vandaar dat ik zei wat ik wou doen maar dit is niet iets wat daadwerkelijk gebeurd maar puur fictief in mijn computer staat.
6)zoals ik hiervoro al zei ik ga de rigging cursus volgen maar ben momenteel erg leergierig op dit gebied.
7)Dit is absoluut geen huiswerk voor 1 of andere school. ik vraag nogmaals niet om alles totaal uit te rekenen maar ik zit vast bij het punt hoeveel gewicht ik per takel heb van het totaal.
ik heb nu niet al te veel tijd om alle voor berekening uitgebreid neer te zetten.
maar ik zal als ik tijd heb meer meegeven van wat ik al gedaan heb.

Nogmaals dank voor jullie reactie
en mijn excuus voor de vage vraagstelling
Hijs Verstandig of Hijs Niet!!!
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
11-12-2007 08:19
goedmorgen dames en heren,
ik had een vraag over het neerzetten van een trus boog.
hij zal er als volgd uit moeten zien:
(van links naar rechts)(het is trio truss 34X34X34)
2m stuk verticaal omhoog
dan een 45 graden hoek
dan een 3M stuk schuin omhoog
dan een 45 graden hoek
dan een 3M horizontaal
dan een 45 graden hoek
dan een 3M stuk schuin omlaag
dan een 45 graden hoek
en ten slotte en 2M stuk verticaal omlaag

nou mijn vraag, kan ik dit zo maar bouwen, en vooral wat voor base plates moet ik gebruiken, want het word nogal hoog, en kan het uberhaupt wel om er dan ook nog het volgende aan te hangen:

schuin hangende zijdes aan bijde kant T4 (par 56 short) en aan de zijkant daarvan links en recht 2 colourchangers (martin pro 400)

aan het horizontale stuk een movinghead (showtec explorer 250) en aan de zijkant daarvan 2X scan (futurelight dj200 scan)

aan de verticale zijdes komen nog 16 bouwlampen,wit (8 aan elke zijde) als een blinder effect.

graag een uitleg of dit kan, en vooral welke baseplates ik moet gebruiken. of word dit mij heel erg afgeraden wegens omkanteling gevaar? het hangt niet boven publiek maar achter op een podium.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
11-12-2007 12:22
In totaal wordt het bouwwerk dus ongeveer 5 meter hoog, dat kan absoluut niet met baseplates. Een optie is om een trussbrug neer te zetten (evt met zwarte truss, hoewel dat lang niet overal te krijgen is) en daaraan de boog op te hangen door middel van swivelcouplers. Baseplates sowieso eronder om de vloer niet te beschadigen en om de last te verdelen. De trussbrug is overigens alleen als hulpmiddel bedoeld om het bouwwerk rechtop te houden, niet om de boog aan op te hangen. Als je dat zou doen mis je stabiliteit bij de poten. De hoeken zou je eventueel nog kunnen ontlasten met schoren, maar is niet echt noodzakelijk als de poten op de grond staan en de truss niet megavol komt te hangen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
11-12-2007 12:54
Ik zou het op deze manier doen.
https://home.zonnet.nl/de_jong_jj/GoT/sbtsc.PNG
In plaats van baseplates twee stukken truss(1/2 meter) met een 3-weg koppeling(zwart). Deze verbinding aan beide kanten versterkt met twee buizen layher/steigerzooi(rood), de 3-weg koppeling is zonder niet bestand tegen het 'wiebelen' van de constructie. En om te voorkomen dat het geheel in de spagaat gaat nog iets als een spanband(blauw) tussen beide poten.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 390
11-12-2007 14:07
Denkt er ook iemand na over de idioot grote krachten die je 45 graden hoekstukken te verwerken krijgen? Je weet het toch nog wel? bij hoekstukken niet zijnde boxcorner de opgegeven belastbaarheid delen door 4! ga nu maar rekenen? succes! Rare maat driehoek truss heb je trouwens. Je kunt beter merk en type opgeven, dan valt er iets te rekenen. Met deze opsomming kun je helemaal niks en dus gewoon niet doen. En waarom dit niet met baseplates zou kunne is mij een raadsel ashamed :$ Oké misschien heb je wel hele zware nodig van 4 x 4 meter of zo, maar het kan wel. sneaky :V

Nogmaals, merk en type truss. Wat weegt de zooi die er in moet, mooi gaan tekenen en daarna rekenen. Ik denk dat het niet goed komt, maar heb ook geen zin om Jouw werk te doen, zeker niet aangezien je totaal geen benodigde informatie verstrekt.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)