Forum > Zelfbouw Speakers

Cubo 15

(402 reacties. Pagina 30 van 41)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
10-6-2016 18:35
Met een Kappa Pro 15LF-2 zit je over het algemeen net even wat lekkerder in je vel dan een Kappa 15LF. Net iets meer elektrische belastbaarheid, Xmech 18 mm i.p.v. 11 mm, Xmax 6,7 mm i.p.v. 5,5 mm. Zeker als je van het stevigere danswerk houdt, zit je met de Pro net even veiliger.
Qua laagweergave en frequentierespons ontlopen de luidsprekers elkaar niet zo heel erg veel maar als ik het voordeel van de twijfel zou moeten geven, dan is dat aan de luidspreker met de laagste Qts (in dit geval de Pro).

Bij de Pro zou ik voor Cubo 15 Extended gaan, als dat mogelijk is.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DavidkamphuisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2007
Laatste: 26-2-2023
Berichten: 186
30-8-2016 11:41
Inmiddels een CUBO 18 Extended i.c.m. een RCF LF18G401 woofer gebouwd. Gemakkelijk te bouwen ontwerp, viel me reuze mee.
Echter valt het resultaat mij enigszins tegen. Ik denk zelf dat dit aan mij/de apparatuur ligt.

Ik heb de woofer met de magneet naar buiten(in het zicht = meer diepgang) geplaatst. Hij wordt momenteel gevoed door een Palladium P-2000 (750W RMS @8ohm) welke het signaal van een LEM DX-26+ krijgt met de volgende settings: Low pass filter LR24 op 101Hz en High pass filter BUT24 op 39,8Hz. Deze settings vond ik in een antwoord van Rademakers op het forum van Freespeakerplans.

Zou het versterkervermogen te laag zijn voor de woofer?
Daarnaast heb ik het gevoel een dat de woofer een geluid maakt dat lijkt op iets van ventilatie van de magneet. Ik hoor het namelijk alleen wanneer ik de woofer met de magneet naar buiten gemonteerd heb.

Kan iemand mij hierover wat zeggen?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
30-8-2016 16:55
Echter valt het resultaat mij enigszins tegen. Ik denk zelf dat dit aan mij/de apparatuur ligt.
Output, diepgang, klank, wat valt er precies tegen?
Daarnaast heb ik het gevoel een dat de woofer een geluid maakt dat lijkt op iets van ventilatie van de magneet. Ik hoor het namelijk alleen wanneer ik de woofer met de magneet naar buiten gemonteerd heb.
Met enige regelmaat constateer ik dat als een luidspreker niet stevig genoeg gemonteerd zit, je een soort gelijk geluid krijgt als je omschrijft (gecombineerd met een vaak tegenvallende output). Je hoort dan de lucht die tussen de baffle en de luidspreker wordt heen geperst.
Op te lossen door tochtstrip rondom op de luidsprekerrand aan te brengen, bijvoorbeeld als de baffle niet geheel vlak is, of als de rand ter plaatse van de montagegaten erg dun is. Of na het aandraaien van de bouten, nog een extra rondje aandraaien met een sleutel met (eventueel) wat meer momentkracht.

Er zijn echter ook luidsprekers waarbij de ventilatie van de magneet, op hogere vermogens hoorbaar wordt, al zou ik het in eerste instantie in bovenstaande zoeken. Is het toch de ventilatie dan zou je inderdaad het beste de luidspreker kunnen omdraaien.

Tussen haakjes, is het een nieuwe luidspreker of heeft ie al aardig geleefd?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DavidkamphuisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2007
Laatste: 26-2-2023
Berichten: 186
30-8-2016 22:39
De output denk ik. Echte 'druk' voel ik niet. Maar wellicht hangt dat samen met het feit dat ik de woofer niet echt durf te belasten door het feit dat ik bijgeluiden/ventilatie hoor of denk te horen.

De woofer is nieuw. Ik ga proberen of met tochtband op de baffle het 'probleem' verdwijnt. Deze is trouwens 18mm dik en ik draai naar mijn gevoel de bouten vrij strak aan.

Bedankt voor je antwoord en ik laat weten wat het resultaat is.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
31-8-2016 00:16
Bij gloednieuwe woofers is de ophanging nog vrij strak, wat er voor zorgt dat de uitslag beperkt blijft. Na een avondje spelen maakt de woofer al meer slag voor een bepaalde input en meer slag betekent meer druk. Het verschil in soepelheid na een avondje spelen is duidelijk merkbaar en te vergelijken met (leren) schoenen inlopen.

Je zou ook eventueel de high pass tijdelijk wat lager kunnen zetten 24 dB/oktaaf @ 40 Hz is prima voor een 15" maar wat aan de hoge kant voor een 18" (met een dergelijke Xmax/Xmech).

Strakker die bouten! ;)

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DavidkamphuisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2007
Laatste: 26-2-2023
Berichten: 186
1-9-2016 09:22
Ik heb al wel heel wat uurtjes zitten prutsen met het spelen van muziek en veranderen van settings in de LEM. De luidspreker zou dus inmiddels als wel wat soepeler in zijn ophanging moeten zitten.

Ik heb tochtband aangebracht op de baffle en daarop de luidspreker zeer strak gemonteerd. Ook de uitsparingen van de handvaten heb ik voorzien van handvaten zodat deze (zo goed als) luchtdicht zijn.

Ook de highpass heb ik naar beneden bijgesteld tot 33,5Hz (BUT24).

Het lijkt wat beter te zijn geworden maar nog steeds heb ik het idee dat de luidspreker zich niet echt thuis voelt in de behuizing of dat er veel meer uit te halen valt. Ik heb namelijk het gevoel dat de X-15B, die ik hiervoor had, meer output gaf.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
8-9-2016 21:51
Als je nergens een luchtlek hebt en de luidspreker ophanging is soepel dan raken de opties een beetje op. Heb je ook nog steeds last van een bijgeluid van de ventilatie? Heb je de luidspreker al eens gemonteerd met de magneet in de achterkamer?
Ook de highpass heb ik naar beneden bijgesteld tot 33,5Hz (BUT24)
Heb je ook gespeeld met de lowpass, ergens tussen de 80 - 110 Hz ? Beoordeel je de output van de subs alleen of gecombineerd met topkasten? Indien met de topkasten erbij
Het lijkt wat beter te zijn geworden maar nog steeds heb ik het idee dat de luidspreker zich niet echt thuis voelt in de behuizing of dat er veel meer uit te halen valt
Over het algemeen raad ik juist dit soort luidsprekers aan, ik ken dan ook veel tevreden gebruikers van soortgelijke luidsprekers in Cubo 18 Extended.
Ik heb namelijk het gevoel dat de X-15B, die ik hiervoor had, meer output gaf
Het zou zo maar kunnen, of alleen op een bepaalde frequentie meer output had en daardoor luider klonk. Een meting zou daar meer duidelijkheid over kunnen geven (of op zijn minst een sinesweep) want herinneringen kunnen ook wel eens gekleurd zijn.

Mocht je zelf nog ergens opkomen dan hoor ik het graag.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 8-8-2024
Berichten: 134
9-9-2016 14:30
Is de cubo op het xover punt, goed tijd gealinïeerd? Maakt vaak veel uit hoe je druk ervaart.
De stemming kleurt de weergave ...
LHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 29-5-2023
Berichten: 46
11-10-2016 20:21
Beste forumleden,

Ik heb 2 lege standaard cubo 15's waar ik nog een luidspreker voor zoek. Er zijn hier al diverse luidsprekers aanbevolen in deze thread maar mijn vraag is welke jullie aanraden in combinatie met 2 karlson kasten. Ja, ik weet het... maar ik ben er erg aan gehecht en ze doen het zo lekker happy :)

Ik heb de karlson's ooit eens overgenomen van forumlid Contour en zover ik weet zitten er Beyma sm115's van het oude model in. Eventueel zijn deze nog te vervangen.

Is het überhaupt aan te raden 1 cubo en 1 karlson per kant te gebruiken, omdat ze zo verschillend zijn? Zo ja, is het beter om in beide kasten dan dezelfde luidspreker te hebben? Qua budget mag het zo rond 200€ per luidspreker.

Aansturen wil de boel met een Master DL1800. (565W/8 en 885W/4)

Alternatief is 2 cubo's erbij maken en de karlson's naar het museum. sad :(

Bedankt voor jullie advies,

LH

Ps. de set wordt een paar keer per jaar voor een feestje gebruikt dus roadproof hoeft het allemaal niet te zijn.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 784
13-10-2016 09:17
Leuk om te horen dat mijn oude Karlsons nog gebruikt worden!

Er zit inderdaad een Beyma SM115 oud model in, of deze speaker er makkelijk uit kan weet ik niet meer, volgens mij zijn er later nog verstevigingen achter de gordijnen gelijmd.

Groetjes Walter

Terug naar forum Reageer (zonder quote)