Forum > Zelfbouw Speakers

Welke 18" speaker?

(59 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
16-6-2004 01:56

Daniel schreef:

Rademakers schreef:

Hoe dan ook, is deze behuizing eigenlijk niet geschikt voor welke 18 incher dan ook.
Helemaal mee eens. Gelukkig zijn deze kasten makkelijk aan te passen. Het dichtmaken van één poort zal al een vooruitgang zijn...
Hmmz.. lijkt me ook raar, een dichtmaken..
Misschien kan je de gehele kast "slopen" van onder, en de basgaten inkorten als het ware naar boven toe..? Dat je een soort van spleet krijgt..

Maar als die ESW's zo "kut" zijn met hun te grote basgaten enzo, hoezo worden ze dan nog gemaakt? ik vraag me zowieso af wat ik hier dan staan heb, behalve dat ze flink ingekort zijn, zou ik zeggen het zijn bijna Glijbanen.. maarja..
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1344
16-6-2004 02:26
Maar als die ESW's zo "kut" zijn met hun te grote basgaten enzo
Het gaat hier om een verkeerd gebouwde kopie.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
16-6-2004 09:45

Rademakers schreef:

Maar als die ESW's zo "kut" zijn met hun te grote basgaten enzo
Het gaat hier om een verkeerd gebouwde kopie.
Ja oke, en toch "zeurt" iedereen toch over de veels te grote basgaten enzo, wat zijn dan die nadelen van een ESW kastje?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1344
16-6-2004 13:23
en toch "zeurt" iedereen toch over de veels te grote basgaten enzo
Edie, als je niet weet waar het over gaat, waarom reageer je dan?

De basgaten zijn niet per definitie te groot, lekker lage poortsnelheid razz :p. Wel verkeerd afgestemd.

@Niek: Weet je al wat je gaat doen?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
21-6-2004 13:21
Ja. Zoals origineel bedoeld komen er RCF L18S800 speakers in, waarna we gewoon verschillende configuraties gaan uitproberen. Dus met/zonder speakerschuim, enkel of dubbele poort, betere luchtstroom geleiding, etc.

In de tussentijd ga ik me nog ff verdiepen in het "bouwen" van luidspreker kasten. Kan alleen nog weinig info op het net...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
21-6-2004 14:07
het net staat voor je neua, ik zou zeggen spit dit deel maar eens om :)
paar dingen, gebruik goed hout. mdf 18-22 mm. multiplex. geen spaanplaat. gebruik wtw bracing, intern. verlijm alles, maak 1005 luchtdicht, en als je kan doe alles zo nauwkeurig mogelijk, zodat het daar niet aan kan liggen.
ectra optie, is idd om te testen met demping/vulling.
die niet voor je poorten moet zitten uiteraard.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1344
21-6-2004 14:16
Een aanrader is het boek Luidsprekerkasten ontwerpen, van Vance Dickason, 2de herziene en uitgebreide (Nederlandse) editie. Een boek wat je gewoon een paar keer moet doorlezen.

Voor de rest dit zelfbouwforum (ook de oude posts), het zelfbouwforum van J&H, o.a. het forum, en de faq's van: www.speakerplans.com en de links van speakerstore:
www.speakerstore.nl/forum/viewtopic.php?t=6

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
20-7-2004 22:56
We zijn nu alweer een paar maand verder en heb de vanavond de mogelijkheid gehad twee kasten te testen met een 2x Beyma 18G-400. Heb er twee getest achter een enkele uitgang van een Carver PM1201 (speaker 800W @ 4ohm achter 600W amp).

Alhoewel de speaker compleet niet de door ons gewenste speaker is, wilde ik het ontwerp wel 's testen. Hier moet ik wel vermelden dat de kasten reeds geheel in elkaar gestoken zitten, al enige maanden gestoffeerd zijn, etc. Aanpassingen zullen dus moeilijk worden.

Bevindingen na een korte test periode:

1/
Beste cross frequentie lijkt inderdaad ergens rond 70-80 hz. te liggen. Hoger geeft een beter voelbare bass, maar een slechtere kwaliteit.

2/
Tot 1 mtr. afstand is bass goed voelbaar, dan tot pakweg 5 à 6 mtr. niet. Hierna weer iets, en vloeit vervolgens af.

3/
Beste stack methode lijkt (uitgaande van voelbare bass en rendement) twee kasten in lengte op elkaar. Dus twee basspoorten verticaal boven elkaar.

4/
Twee subs kunnen -met compleet niet-ideale speakers, X-over en amp- compleet niet bijbenen bij onze twee Deltamax toppen (per kant).

Morgen is er een nieuwe dag, dan zal er getest worden met dezelfde speakers, echter andere amp (eventueel in brug) en betere X-over. Ben benieuwd, maar verwacht absoluut geen wonderen.

Grt. Niek
De klankentapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-8-2004
Laatste: 2-9-2004
Berichten: 8
26-8-2004 00:08
Wat een geneuzel zeg allemaal met die kast van jou.
Geef mij alle binnenmaten van je kast en ik reken voor je een goeie rcf uit.
Meet de exate lengte en oppervlakte van je poort uit.(hoogte X breedte) Of geef een diameter door.
Van alle speakers heb ik alle gegevens en met een simpel sortware programmatje is het zo gepiept.
Ik heb al het een en ander ontworpen voor profesionel toepassingen dus heb vertrouwen.

Groetjes van Frank.
f.pachen@tiscali.nl
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
26-8-2004 00:14
Uhm... Er zijn meer mensen op het forum die overweg kunnen met simulatiepakketten... Er zijn zelfs mensen die overweg kunnen met pakketten die niet merkgebonden zijn zodat je zelfs (praise praise) Beyma, PD, Eminence e.d. drivers kunt gebruiken sneaky :V

Nog even een vraag: Gaat jouw pakket bij de simulatie uit van statische of dynamische driver modellen? En houdt het ook rekening met de niet lineariteit van lucht? Werkt het met een "lumped mass" bij de poort simulatie?
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)