Forum > Geluid

Welke microfoons??

(35 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
TomelohwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 22-4-2008
Berichten: 34
9-12-2003 21:36
maar is een handheld versie dan dus gewoon alleen de onvanger(dat met die antennes)en een microfoon??
zonder dat kstje....wat dat wil ik niet....
ik wil dus dat de zender al in de mic zit......
en gaat deze via jack in mijn mengpanneel???
Gear: 2x Pioneer cdj-800 + Synq smx-1 mixer
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
9-12-2003 21:55

Tomelohw schreef:

maar is een handheld versie dan dus gewoon alleen de onvanger(dat met die antennes)en een microfoon??
Ja
en gaat deze via jack in mijn mengpanneel???
Nee bijna alle microfoons hebben xrl uit. Dus de reciefer (ontvanger) heeft gewoon xrl uit. Gewoon verloopkabeltje kopen.

Als je die draadloze microfoons alleen koopt om piep te voorkomen zou ik het overgens niet doen. Dan kan je beter bijvoorbeeld een sm58 microfoon nemen met een compressor. Voor drive in is het draadloos natuurlijk wel handig. (maar zie het niet als de oplossing voor "piepen" = feedback. Daar zijn andere methodes voor)
correct me if I'm wrong...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-12-2003 22:08
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 9-12-2003 22:11
Welke piept het minst ???
Als je microfoon piept heeft de webshop een prima oplossing !
www.new-line.nl/v/11711
Voor 11.50 ben je voorgoed van het gepiep af. laugh :D

Maar toch wil ik deze vraag serieus beantwoorden.
Het verbaasd mij dat niemand vraagt met hoeveel versterkervermogen je draait. Of wat voor speakers heb je (met Piezo hoorns?) Sta je voor of achter de speakers? Dit is absoluut belangrijk!!!

Zelfs met een microfoon van 10 euro zou ik redelijk feedback vrij kunnen draaien (zonder feedback killer). Het enige verschil tussen de erg goedkope en wat duurdere microfoons dat de goedkopere "blikkerig" klinken.

Als perfecte instap heb je natuurlijk de Shure copie van DAP prijs 49,50 (voor zover ik weet wordt deze geleverd zonder kabel)
www.new-line.nl/v/5369
Daarna volgt de instap serie van sennheiser.

Maar er is altijd beter dit heeft natuurlijk alleen zin als je ook een redelijke installatie hebt.
Het ligt er aan wat je er aan uit wil geven en wat voor installatie je hebt. Persoonlijk zou ik net als Tom gaan voor een sm58 (ik weet dat dit niet bepaald een "top" microfoon is maar hij is wel oerdegelijk ) En momenteel nieuw te koop voor zo'n 110 euro.

Twee microfoons op 1 ingang is makkelijk zoals Dj Jobo adviseerd (verloop van 2 naar 1)maar dit veranderd de impendantie! (bovendien kan je nu niet microfoon 1 of 2 afzonderlijk harder zetten)

Martin.
kvm entertainment
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
9-12-2003 22:10

kvm schreef:

Het enige verschil tussen de erg goedkope en wat duurdere microfoons dat de goedkopere wat "blikkerig" klinken.
Ja, was dat maar het enige verschil. Wat dacht je van: stevigheid, handgeluiden, hufterproofheid, etc.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
10-12-2003 00:04

kvm schreef:

Het verbaasd mij dat niemand vraagt met hoeveel versterkervermogen je draait. Of wat voor speakers heb je (met Piezo hoorns?)
Dat maakt voor het feedbackverhaal niets uit. Je kan met een thuissetje van 2x 30 watt net zo makkelijk feedback hebben als met een mega pa set.
Sta je voor of achter de speakers? Dit is absoluut belangrijk!!!
De meeste mic's hebben weinig last van feedback als je achter de boxen staat.
Dus das ook niet echt belangrijk voor de keuze.
Zelfs met een microfoon van 10 euro zou ik redelijk feedback vrij kunnen draaien (zonder feedback killer). Het enige verschil tussen de erg goedkope en wat duurdere microfoons dat de goedkopere "blikkerig" klinken.
En eerder stuk gaan, en veel handgeluid hebben, en niet tegen vallen kunnen, en meestal geen degelijke aansluiting hebben, en.....enz.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
10-12-2003 00:32
Mijn 'bescheide' mening is dat feedback (piepen) op verschillende manieren te voorkomen is.
1) uitfluiten, dat is door middel van een equalizer er voor zorgen dat de microfoon op elke frequentie tegelijk gaat rondzoemen.
Als je namelijk OF slechte boxen heb zonder een lineair frequentieverloop OF een slechte microfoon OF een rare ruimte met verschrikkelijke resonantie. Dan zul je zien dat hij al snel op juist een bepaalde frequentie gaat rondzingen. Door de frequenties allemaal recht te trekken zul je zien dat een microfoon VEEEEEL minder snel gaat rondzingen. Probleem is dat je een goede equalizer moet hebben en goed moet kunnen uitfluiten, wat nog best lastig is. (ik kan het zelf niet...)

2) Ook luidspreker (monitors) moeten "slim" opgesteld worden. Microfoons zijn namelijk richtingsgevoelig. Als je een microfoon koopt moet je ook een kopen met de juiste richtingsgevoeligheid. Voor zang en spraak wordt meestal "nier- en supernierkarakteristiek" microfoons gebruikt. Deze microfoons vangen vooral geluid op van recht van voren en dichtbij. Maar juist niet van schuin van achter (hoek van 110-125 graden, iets meer weer van achter). Dit is juist handig want het moet ook alleen de stem opvangen. Wanneer je nu monitors gaat gebruiken. Zorg dan ook dat die ongeveer in een hoek staan van 110 tot 125 graden. Zo heb je het minste feedback. Je moet dus zelf beetje opletten met boxen plaatsen

3) compressor kan heel handig zijn. Die haalt namelijk de harde stukken uit de muziek en voorkomt dat hij daar feedback gaat geven.
correct me if I'm wrong...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
10-12-2003 00:44
De door mij geadviseerde mic's zijn allen mic's met de juiste karakterestieken voor drive in shows. We hebben nog geen omnidirectieve en lavalier mics zien langskomen laugh :D

En uitfluiten van mics is een vak op zich. De meeste kunnen het niet, dus je bent niet de enige.

De rest van de info was reeds eerder getypt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomelohwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 22-4-2008
Berichten: 34
10-12-2003 16:39
ik denk dat ik maar gewoon die gemini of die set die tom advieseerde koop.(bij de gemini heb ik wel 2 mic's)
maarre is de frequentie bereik belangrijk???
kweet namelijk niet wat dat is...
Gear: 2x Pioneer cdj-800 + Synq smx-1 mixer
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
10-12-2003 20:18

Tomelohw schreef:

ik denk dat ik maar gewoon die gemini of die set die tom advieseerde koop.(bij de gemini heb ik wel 2 mic's)
maarre is de frequentie bereik belangrijk???
kweet namelijk niet wat dat is...
Frequentie bereik heeft te maken met voor welke frequenties de microfoon gevoelig is (en een recht frequentieverloop heeft). Als je een vocal mic neemt dan mag je aannemen dat hij de frequenties van een stem goed opvangt... wink ;) Frequentie bereik is meer van belang bij speciale instrumenten. Zo heb je voor de kick van de drums een speciale "bassdrum" microfoon die specifiek goed die frequenties oppikt enz. Voor spraak en zang is gewoon de meeste standaard mic goed.
correct me if I'm wrong...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
10-12-2003 23:41
De meeste mic's van goede merken Sennheizer, Shure, AKG enz.
Hoef je je niet al te veel zorgen te maken over het bereik.

Normaal bereik is:
60-15000Hz
Het laag mag ook gerrust bij 80 Hz beginnen.
Het hoog kan je beter niet onder de 15000 Hz nemen.
Zo'n mic is dan voor van alles geschikt.
Zang en spraak.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)