is een geaard stopcontact altijd goed
(89 reacties. Pagina 3 van 9)Moderator(s): Dré
Friso stubbeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-4-2003 Laatste: 19-2-2023 Berichten: 131 | 23-11-2003 23:35 |
Peter schreef: Kijk, weer wat geleerd. Ik dacht namelijk dat een aardlekschakelaar controleerde of er stroom door de aardedraad ging. Maar de aardedraad van de ingang verbindt je dus met de aarde van de uitgang en de aardlek zet je tussen de fase en de nul van de ingang?wanneer slaat nou een aardlek door? als er dus een stroom wegvloeit door de aarde, die groter is dan 30mA, dus als er een kortsluiting is tussen de fase of nul en de behuizing of een ander geaard deel van een apparaat. de zekering kan echter ook doorslaan als er kortsluiting optreedt, in dit geval is er echter sluiting tussen de fase en de nul, dan is de weerstand 0 ohm en wordt de stroom zo hoog dat de zekering doorbrandt of de automaat doorslaat. | |
Eet nooit gele sneeuw... | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 9-11-2024 Berichten: 9491 | 24-11-2003 00:09 |
Voor krachtstroom word er een 4 polige aardlekschakelaar gebruikt. dit even ter verduidelijking van het verhaal dat de draden "bij elkaar" komen. Heb het al diverse malen gepost: Niet klooien met stroom / krachtstroom / aardlekschakelaars/enz. Voor je het weet zet er weer eens iemand 400 volt op zijn versterkertje Dat is al een paar keer hier op het forum voorgekomen door gehobby! Het feit dat men er al vragen over moet stellen hoe het in elkaar zit, is al duidelijk genoeg dat men niet voldoende verstand heeft van de materie om er veilig iets aan te veranderen. De meest veilige manier om te kijken of de aarde aangesloten zit is niet met een universeelmeter! Zo'n ding kun je heel verkeerd instellen! De meest veilge manier is een didode meter: www.deheul.com/artikelgegevens.asp?nummer=49 Eén kant in een gaatje en de andere op de aarde, bij het ene gat brand er niets en bij het andere gat branden er twee lampjes. als het zo werkt is er een aarding. Om de kwaliteit van de aarde te testen bestaan weer andere apparaten. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
StijnStandaard Lid Uit: België Sinds: 7-12-2002 Laatste: 27-8-2024 Berichten: 123 | 24-11-2003 14:31 |
Tom schreef: Om de kwaliteit van de aarde te testen bestaan weer andere apparaten. | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 7-10-2024 Berichten: 5308 | 24-11-2003 14:48 |
Om nog even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: je moet ergens vanuit gaan. Als ik ergens kom met een drive-in show meet ik de fases en nul door van de krachtstroomaansluiting. Ik ga niet ook nog eens meten of de aarde wel goed is. Ik ben geen electricien. Bovendien zijn de gevolgen van een foute aarde-aansluiting vele malen kleiner dan die van een foute nuldraad. Dus... | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
Friso stubbeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-4-2003 Laatste: 19-2-2023 Berichten: 131 | 24-11-2003 17:08 |
als de nuldraad onderbroken wordt (lees: afgeknapt, niet goed aangedraaid, enz.) voor de fases onderverdeeld worden in lichtgroepen (230 volt) dan komt over de aangesloten apparaten 400 volt te staan omdat het nulpunt dan gaat werken als een sterpunt. dat is ook wat Victor bedoelt denk ik. echter, als je een fase met de nul verwisseld in een stekker is het einde helemaal zoek! dan komt er 400 volt over de aangesloten apparatuur te staan terwijl alle draden wel zijn aangesloten! | |
JoepvandemortelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-3-2003 Laatste: 8-11-2024 Berichten: 170 | 24-11-2003 18:51 |
Victor schreef: Om nog even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: je moet ergens vanuit gaan.Als ik ergens kom met een drive-in show meet ik de fases en nul door van de krachtstroomaansluiting. Ik ga niet ook nog eens meten of de aarde wel goed is. Ik ben geen electricien. Bovendien zijn de gevolgen van een foute aarde-aansluiting vele malen kleiner dan die van een foute nuldraad. Dus... | |
JoepvandemortelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-3-2003 Laatste: 8-11-2024 Berichten: 170 | 24-11-2003 19:19 |
Overigens is geaarde apparatuur niet altijd goed. Wij werken regelmatig met ongeaarde apparatuur, maar dan wel met een veiligheids trafo ertussen. Maar denk eraan: dit is geen materie om zelf maar wat aan te gaan knutselen, er zijn al genoeg "prof's" die er meer dan moeite mee hebben. | |
DeWitStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-4-2003 Laatste: 15-10-2018 Berichten: 648 | 24-11-2003 20:02 |
Prima, ik weet nu genoeg.... dat doe het zelven..., tja degene waar ik mee samenwerk is officeel erkend elektrotechnis installateur, dus ik mag hopen dat het goed gaat In ieder geval bedankt, sluiten maar | |
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein | |
Friso stubbeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-4-2003 Laatste: 19-2-2023 Berichten: 131 | 24-11-2003 20:13 |
joepvandemortel schreef: Overigens is geaarde apparatuur niet altijd goed. Wij werken regelmatig met ongeaarde apparatuur, maar dan wel met een veiligheids trafo ertussen. Maar denk eraan: dit is geen materie om zelf maar wat aan te gaan knutselen, er zijn al genoeg "prof's" die er meer dan moeite mee hebben. | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 24-11-2003 20:17 |
over een poos wil ik ook zelf een complete zwerfkast in elkaar knutselen, met alles erop en eraan. heeft er iemand tips over welk merk automaten en aardleks ik moet kijken. zullen die conradgevallen van 8 euro voldoen, of zal ik dieper in de buidel moeten tasten, en er mooie hagers inzetten? | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers |