Forum > Licht

krachtstroom splitsen

(49 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
19-10-2003 23:36
Hout mag, zolang je maar een niet-brandbare achtergrond bij je verbindingen gebruikt. In iedere meterkast zit een stoppenkast die aan de achterkant dicht is, ook gewoon PVC dus. Stopcontacten die aan de acherkant open zijn mogen niet gebruikt worden op brandbare ondergrond, maar daar zijn dan weer speciale achterplaten voor. Verdeling op houten plank of in houten behuizing kan dus prima, mits je je aan bepaalde regeltjes houdt.
Hier worden alle verdelers zelf gebouwd, en dat kan prima, zolang je maar weet waar je mee bezigbent. Voordeel van "zelfbouw" verdelers is dat je precies weet hoe ze in mekaar zitten qua fase indeling, en dat je ze op je eigen wensen kan afstemmen (heb er bijv met harting erop voor meerdere groepen vaste spanning, meerdere aardleks, aparte afzekering van fases bij CEE's etcetc) Dus aub niet zomaar iedereen afkraken die zelf verdelers bouwt, menig gerenomeerd bedrijf doet dit!
Ik heb ook ooit moeten leren hoe dat zat met 380 naar 220, net zoals iedereen van ons. Of iemand er aanleg voor heeft of niet.. dat is een andere kwestie.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
20-10-2003 18:12

Tom schreef:

Victor schreef:

Ik vraag mij af of het is toegestaan zelf een krachtstroomverdelertje in een houten ombouwtje te maken. Ik meen dat dit kunststof moet zijn, maar weet het niet zeker. Iemand?
Nooit eerder iets over gehoord. Er staan nog heel veel bouwkasten op bouwplaatsen die van hout zijn, en wij hebben er ook nog nooit een aan of opmerking over gehad.
Ik heb 4 kasten op de bouw staan en geen daarvan is van hout. Bij kunststof kun je een bepaalde isolatiewaarde specificeren en garanderen. Bij hout is het maar net hoe vochtig dat is. NIET DOEN DUS (en of het dan wel of niet mag is een ander verhaal natuurlijk).

Ik heb in het verleden een kist gemaakt waar onze lichsturingen in zaten (zelfbouwtijd; zo'n 20+ jaar geleden). Die kist is eens vochtig van binnen geworden en heeft Sido daarbij bijna geëlectrocuteerd (we stonden op een locatie waar ze geen geaard stopcontact hadden EN een aardlek was toen nog iets dat je alleen in nieuwbouw zag).

Dus OF een metalen kastje voorzien van randaarde (=goede beveiliging) OF een kunststof kast.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
20-10-2003 20:33
Vandaar onder andere dat alle verbindingen dus geisoleerd moeten zijn als ze op hout geschroefd worden. Je dimmers en toestanden zitten toch ook in een houten flightcase? (en die dimmers zijn weer geisoleerd door een metalen kast).
Voor vochtige ruimten heb je speciale stopcontacten/dozen etc.. zie IP normen.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
20-10-2003 22:01
Onze kast bestaat uit een houten case met deksel (ter bescherming) waarin 2 complete bakklieten stoppensets van in zitten alsmede een aparte kast met een aardlek in bakkeliet kast.
De elektra zit dus in bakkeliet, en dan in een kast, en die kast word dan weer in een flightcase getransporteerd.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MezzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-9-2003
Laatste: 1-12-2005
Berichten: 95
21-10-2003 13:46
ik was ook totaal niet van plan om er zelf mee te rommelen, maar toch bedankt dat iedereen zo bezorgt is.
exit-clear
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
24-10-2003 12:45

Tom schreef:

Onze kast bestaat uit een houten case met deksel (ter bescherming) waarin 2 complete bakklieten stoppensets van in zitten alsmede een aparte kast met een aardlek in bakkeliet kast.
De elektra zit dus in bakkeliet, en dan in een kast, en die kast word dan weer in een flightcase getransporteerd.
Bakeliet... hoe oud is die kast dan wel niet ?
vaj-ta-lie-tie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
24-10-2003 13:41
bakkeliet kastjes worden nog steeds verkocht hoor.
Maar ik schat 20 jaar toen ik het kocht/kreeg was het vrijwel nieuw.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PoloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-12-2003
Laatste: 17-12-2003
Berichten: 1
17-12-2003 09:42

Tom schreef:

Beste Mezz, het feit dat je de vraag al steld, en ook nog een totaal verkeerde veronderstelling hebt,
Vertelt ons dat jij er beslist niet mee aan de gang moet gaan om hier verloopjes te gaan maken.
Al doe je maar iets verkeerd zet je op een 230volt apparaat voor je het weet 400volt.
Mogelijkheden:
Of koop een goed boek over elektra,
Welke boeken kan je aanraden die meer ingaan op dit soort zaken?
Reality and I met, we exchanged data, nothing much happened...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
17-12-2003 11:20
Handige boekjes vind je in de bib.
Ook schoolboeken die het onderwerp behandelen zijn prima.
En tja Titels,
Er is een heel klein pocket boekje waar werkelijk alles in staat met bterekking tot de elektriciteit, regels van instalatiewerk, kabelsoorten/diktes, enz.
Maar ik weet helaas niet meer hoe het heet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
30-12-2003 22:00
"Zakboek elektrotechniek Formules en Tabellen" van Peter Bottle en Gerd Fehmel, bedoel je die ?

ISBN 90-201-3008-0 €29,89 bij Bol.com

heb ik ook eens aan moeten schaffen, best handig maar als je echt alles wilt weten moet je de NEN1010 maar eens uitpluizen.

Paar nadelen:

- Duur, 100 piek voor 7 delen en wordt regelmatig vernieuwd,
- Je moet er mee om kunnen gaan,
- Je moet al redelijk wat weten van elektro- en installatie techniek wil je hem kunnen snappen. Het is namelijk geen boek maar een richtlijn, leest heel anders.

Maar ook in deze topic blijf ik hameren (en terecht niet als enige) blijf er van af als je het niet weet!!! Elektrotechniek doe je niet even maar duurt een paar jaartjes en ervaring voor je weet waar je mee bezig bent.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)