Forum > Algemeen Forum

Veiligheid: hoe ver gaan we?

(101 reacties. Pagina 3 van 11)
Moderator(s): Dré
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
9-10-2003 21:50

ideedeluxe] schreef:

Het grootste nadeel van veiligheid is de prijs die er aan hangt, en dat is bijna bij elk product en elke dienst het geval. En het is de aard van de mens, dat hij uit zijn eigen werk een beetje geld slaat, dus komt datgene wat zijn inkomsten vermagert in een hoekje te staan.
Klopt als een bus. Stel je voor: er komen verschillende richtlijnen voor drive-in-shows (ARBO, technische staat, veiligheid, ervaring in branche --> dus beginners eerst meelopen!) waardoor een bepaald keurmerk kan ontstaan. Door het boeken van een drive-in met keurmerk zijn mensen overtuigd ECHTE kwaliteit in huis te halen en dus ook bereid hier meer voor te betalen.

Een drive-in met een groter budget maar met dezelfde kosten heeft vervolgens ook de mogelijkheid deze veiligheid en kwaliteit te blijven garanderen (zou i.m.o. ook vastgelegd moeten worden). Moraal: kwaliteit verbetering in dienstverlening en veiligheid tegen betere prijzen.

Nu nog bedenken hoe we de marktwerking vervolgens in toom houden... shocked 8O
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
9-10-2003 22:07

Niek Bolscher schreef:

ideedeluxe]Het grootste nadeel van veiligheid is de prijs die er aan hangt, en dat is bijna bij elk product en elke dienst het geval. En het is de aard van de mens, dat hij uit zijn eigen werk een beetje geld slaat, dus komt datgene wat zijn inkomsten vermagert in een hoekje te staan.

Klopt als een bus. Stel je voor: er komen verschillende richtlijnen voor drive-in-shows (ARBO, technische staat, veiligheid, ervaring in branche --> dus beginners eerst meelopen!) waardoor een bepaald keurmerk kan ontstaan. Door het boeken van een drive-in met keurmerk zijn mensen overtuigd ECHTE kwaliteit in huis te halen en dus ook bereid hier meer voor te betalen.
Toch ben ik het er niet HELEMAAL mee eens, ik bedoel: Stel je hebt een simpel verjaardag's fuifje en een bedrijfs feest, dan begrijp ik goed dat de organisator van dat bedrijfsfeest een stukje wilt laten 'zien' (opvallen, promoten of hoe je het noemt). Bij een verjaardags feestje is dit niet het geval, daarbij hebben ze het liefste EN perfect geluid, EN een te gekke licht (en het liefst) een lasershow EN een geweldige dj EN het liefst voor 1 dubbeltje. Tsja, ik bedoel ermee: je moet een beetje denken aan wat voor feest. Het gros van de bezoekers van New-line zijn in de leeftijds categorie 13 - 18 jaar (ben zelf 17) en draaien dus met hun spulletjes meestal nog maar op kleinere feestjes (oke, je hebt uitzonderingen) dus denk ik eigenlijk niet dat ze een dure drive-in show gaan huren terwijl de overbuur jongen met zijn Kijkshop dingetjes eerder word geboekt! Tsja, het is toch zo... sommige vinden mij (vraag 75 Euro voor een complete avond, inclusief opbouw & afbouw, vervoer, lj en dj en de muziek uiteraard...) en dan zeuren ze weleens (en dat terwijl de show in mijn (en van de bezoekers) goed is, normaal zit toch iedereen te dansen (en dat is het doel) en toch zeuren ze om de prijs... pff.. beetje raar om uit te leggen, maargoed. heb het geprobeert.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
9-10-2003 22:39
Ook een beginner kan er voor zorgen dat alles veilig werkt!!!

Onervarenheid is GEEN excuus voor onzorgvuldigheid. Net zoals een hobbybob moet opletten dat hij niet in z'n poot boort, moet OOK een beginnende drive-in show ervoor zorgen dat de kans op ongelukken MINIMAAL is!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
9-10-2003 22:58

Dré schreef:

Ook een beginner kan er voor zorgen dat alles veilig werkt!!!

Onervarenheid is GEEN excuus voor onzorgvuldigheid. Net zoals een hobbybob moet opletten dat hij niet in z'n poot boort, moet OOK een beginnende drive-in show ervoor zorgen dat de kans op ongelukken MINIMAAL is!
Daar ben ik het mee eens, alhoewel ik b.v. safety's aan parren in een truss of T haak nogal onnodig vind, maargoed. Toch is er zeker 90 % van de startende drive-in's die zich er niet aan bezig houden (ik ben er nu wel aan bezig, maar verder nooit gedaan nee) toch worden die hobby drive-in's vaak gehuurd. En er gaat meer fout dan jullie ooit zullen weten! razz :p Soms zie ik weleens drive-in show's die TE erg zijn gewoon, waarbij speakers zeker 2 meter hoog zijn gestapeld, EN op een tafel staat die niet eens stabiel is (lees: een oude rot tafel, dunne pootjes) waar je zo onder kan liggen. maargoed.

Wat wil je eraan doen? Tuurlijk vind ik dat je beter een duurdere MAAR betere drive-in kan huren, maar doen ze dat dan ook?
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
9-10-2003 23:07
maar wil je een keurmerk in gaan stellen, wat natuurlijk weer extra kosten met zich meebrengt, dan word het voor de startende drive-inner NOG moeilijker om een goeie show neer te zetten!

de 'standaard' apparatuur is al duur genoeg, als je dan ook nog eens een keer alles gekeurd wilt hebben...

PS: probeer hier slechte rigging etc. echt niet mee goed te praten, kwil bij onze drive-in, ook alles volgens de regels!
Music is what feelings sound like...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
9-10-2003 23:26

RonnieB schreef:

maar wil je een keurmerk in gaan stellen, wat natuurlijk weer extra kosten met zich meebrengt, dan word het voor de startende drive-inner NOG moeilijker om een goeie show neer te zetten!

de 'standaard' apparatuur is al duur genoeg, als je dan ook nog eens een keer alles gekeurd wilt hebben...

PS: probeer hier slechte rigging etc. echt niet mee goed te praten, kwil bij onze drive-in, ook alles volgens de regels!
Lijkt me wel gaaf een keurmerk, MAAR ik denk dat het wel snel afgelopen is voor veel drive-in's of zelfgemaakte discobar's (mit's ze ECHT stevig zijn!) maar toch: te veel moeite... tja, net als een attractie met mensenlevens 'speelt' (en ook een keurmerk MOET hebben) moet een drive-in show dat eigenlijk ook, maar toch ook weer niet. tja... ik vind het wel goedzo..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 9473
9-10-2003 23:39
Al zouden ze nou alleen maar eens op 230 volt gaan controleren...
Dan denk ik, dat meer dan de helft al uit de boom valt.
Terwijl de investering om het allemaal een beetje veilig in de 230 te maken voor een gemiddelde drive in amper € 500,- extra zou zijn.

De mechanische veiligheid is een heel ander verhaal,
daar komen zo veel diciplines kijken.
Het opleiden van een keuringsinstantie die echt er iets van weet,
en ook snel de juiste berekeningen kan maken,
want je hebt het spul immers meestal bij een controle op lokatie staan,
dat lijkt me geen kattepies.
Ik denk toch dat er eerst enkele groffe ongelukken moeten gebeuren met drive in shows, voordat de politiek zich er mee gaat bemoeien, en dan nog zullen er allerlei kleine drive-innnetjes tussen de schuifdeuren hun stiekum werk blijven doen.

Alleen de high profiel drive-ins zullen aan controles onderworpen worden, en die hebben nou juist hun zaakjes wel redelijk voor elkaar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
10-10-2003 00:56
Met een keurmerk en een keuringsinstantie voor drive-in-shows denk ik niet direct aan een complex netwerk van vele (management)lagen tussen burger en top zoals we dat vaker van de overheid gewend zijn. Dit werk kan bijvoorbeeld ook uitstekend gedaan worden door een branchevereniging (die voor drive-in-show trouwens niet eens bestaat!).
Stel je hebt een simpel verjaardag's fuifje en een bedrijfs feest
Een bedrijf heeft ook de keus om te kiezen voor een "niet gekeurde" drive-in, maar ik denk dan dat men eerder de onvolwassen types (figuurlijk) eruit pikt. You get what you pay for!
Lijkt me wel gaaf een keurmerk, MAAR ik denk dat het wel snel afgelopen is voor veel drive-in's
Het heeft natuurlijk niet alleen maar met gaaf te maken. Denk aan de commerciele mogelijkheden, maar bovenal aan de waardering voor de gehele branche! Wellicht tillen we zo de drive-ins wel weer verder dan de live bands....wie weet!
voordat de politiek zich er mee gaat bemoeien, en dan nog zullen er allerlei kleine drive-innnetjes tussen de schuifdeuren hun stiekum werk blijven doen.
Alleen de high profiel drive-ins zullen aan controles onderworpen worden, en die hebben nou juist hun zaakjes wel redelijk voor elkaar.
Daar zullen ze dan consequent in moeten zijn: drive-in = drive-in; dus controleren! V.w.b. die kleine drive-ins die er tussen door schuiven: die zul je altijd blijven houden; net zoals zwartwerkers e.d. Maar in mijn ogen zijn zij het dan ook NIET, die uiteindelijk de betere feesten en de beste toekomstmogelijkheden hebben.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
10-10-2003 01:13

Niek Bolscher schreef:

Dit werk kan bijvoorbeeld ook uitstekend gedaan worden door een branchevereniging (die voor drive-in-show trouwens niet eens bestaat!).
"Vroeger" wel. Jaren en jaren geleden hadden we de VnD (Vereniging van Nederlandse Drive-in shows (toen nog volgens de oude spelling trouwens; dus zonder streepje tussen drive en in ;-))

Wat ze precies deden... Wellicht is juist DAT een van de redenen waarom de VnD niet meer bestaat...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj thaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 25-9-2011
Berichten: 81
10-10-2003 08:04
Eigenlijk moeten ze niet de smaak politie hebben, maar de drive-in shows keuring happy :) ofzoiets hebben, maar dat ze dan ook naar de kleinere drive-in shows kom keuren en niet alleen die grote.
tjah wat zal ik hier typen ;-)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)