Forum > Geluid

OEM superbak vs. PTD-6000

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-10-2003 13:46

Bergambacht schreef:

(Maar of dat ook echt gebeurd is weer een heel ander verhaal natuurlijk)
Daarnaast is die tekst nogal generaliserend.

Voorbeeld? Stel je koopt een CD-speler die daarna zo'n 10 uren per dag in een kroeg gebruikt wordt. Reken maar dat daarvan het loopwerk naar een klein jaar helemaal gaar is en reken maar dat dat wat mij betreft niet onder de garantie valt en reken maar dat IK die ook niet onder garantie zou vervangen.

De consumentenbond toont een wel erg eenzijdig plaatje van het geheel en gaat volgens mij ook nogal voorbij aan wat dingen (zoals foutief gebruik door gebruiker, toepassingen die niet binnen het bestek van het product vallen etc. etc. etc.).

Ander voorbeeld: Ik kreeg een mailtje van een klant met een 4 maanden oude SL-1200. De pitch fader deed het volgens hem niet meer. Mijn reactie was "kan eigenlijk alleen als hij wat te drinken heeft gehad". Reactie van klant daarop was "ja, dat zou inderdaad wel eens kunnen". Kijk, da's dus ook GEEN garantie. Als ik m'n auto in de boom vouw hoef ik daarna ook niet te klagen dat de lak binnen de garantie beschadigd is geraakt...

Je kunt dus NIET over het gehele product zeggen "dat moet zo en zo lang meegaan". Was het maar zo simpel. Fabrieksgarantie is bedoeld om fabricagefouten op een correcte manier af te dekken. Het is echter NIET bedoeld als handige "onderhoud binnen de garantieperiodeverhaal" en ook niet bedoeld als "goh, ik heb het apparaat per ongeluk zelf gesloopt verhaal".

Is de 6 maanden van Reloop in strijd met het Europees recht? Volgens mij wel. Je mag van een draaitafel verwachten dat hij minimaal een paar jaar meegaat (maar wel met bovengenoemde kanttekening).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
27-10-2003 15:03
Dré, je hebt helemaal gelijk. Het is dan ook een kwestie van bewijslast.

De nieuwe wet bepaalt dat als een product binnen 6 maanden na aanschaf defect gaat wordt *vermoed* dat dit het gevolg is van een gebrek dat al bij aflevering bestond. De verkoper (Dré dus) moet aantonen dat dat niet zo is. De koper moet het defect binnen 2 maanden na het ontstaan daarvan bij de verkoper melden. Dus: als een koper binnen 8 maanden bij Dré komt met een kapotte cd-speler en het verhaal dat deze vlak voor de 6-maandstermijn stuk ging zit Dré met de bewijslast.

Gaat een product ná 6 maanden stuk, maar binnen de termijn die zo'n product normaal gesproken mee moet gaan, dan ligt de bewijslast bij de koper. Die zal dus moeten bewijzen dat het defect niet aan hem te wijten is.

Een cd- of platenspeler zal langer mee moeten gaan dan 12 maanden. Omnitronic geeft 6 maanden garantie. Als een Omnitronic na 12 maanden stukgaat en de koper kan bewijzen dat hij er normaal mee is omgesprongen (zodat het defect dus het gevolg is van slechte fabricage) zal het ding toch kosteloos gerepaareerd moeten worden. Garantie of niet.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
27-10-2003 16:41

Victor schreef:

Als een Omnitronic na 12 maanden stukgaat en de koper kan bewijzen dat hij er normaal mee is omgesprongen (zodat het defect dus het gevolg is van slechte fabricage) zal het ding toch kosteloos gerepaareerd moeten worden. Garantie of niet.
De grote vraag van mij als consument is dan. Hoe kan ik dat bewijzen. Lijkt me niet het allermakkelijkste!
Maar dat is MIJN mening...
DimitriStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-8-2003
Laatste: 12-1-2015
Berichten: 25
14-12-2003 01:43
Klopt het dat die Omnitronic super OEM bak (DD-5250) nou veranderd is of zijn er 2 verschillende versies. Ik zag ze op een Duitse site die vrij goedkoop was, maar toen ik goed op die foto keek zag ik dat er geen strobo lampje op zat. Weet iemand of dit voor de rest wel een gewone Super OEM bak is of zijn er nog meer dingen weggelaten die je niet op de foto ziet. De specs waren wel op het 1e gezicht gelijk (torque etc).
vergelijk deze 2 plaatjes maar
www.omnitronic.de/jpg/artikel/big/10603004.jpg
home.zonnet.nl/r.dooyeweerd/images/dd5250.jpg
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
14-12-2003 03:42
das wel vreemd, geen stobe maar wel de dots voor en strobe. zelfs is het type nr. gelijk. hmmm... reind?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
MuuskEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2003
Laatste: 3-8-2006
Berichten: 73
14-12-2003 10:33
Volgens mij is die foto gewoon bewerkt. Hoe moet je deze TT anders aanzetten? Ik zie nl. nergens anders een aan/uit knop.
Ugly.....but well hung!!!
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
14-12-2003 11:33
Open hem maar eens in een foto-editor en zoom eens een procentje of 600, dan kun je verd*md goed zien dat ie ge-edit is. T**ing wat een prutsers daar bij Omnitronic shocked 8O

Fossalta
LoinzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2003
Laatste: 1-10-2005
Berichten: 102
14-12-2003 12:32
Hij is niet geedit, ik heb de versie zonder strobe, aan uit knop zit aan de achterkant. Volgens mij is hij verder gewoon precies hetzelfde.
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
15-12-2003 12:39
bij mijn leverancier heb ik gewoon 12maanden garantie op deze draaitafels. is ook de versie met het strobo-lampje/aan-uitknop

Terug naar forum Reageer (zonder quote)