Forum > Geluid

HK Linear 5

(34 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
KrisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-3-2013
Laatste: 6-12-2014
Berichten: 3
30-11-2014 21:42
Toch nog even een reactie...Nogmaals ik weet niets van hz of db. Mijn ervaring is na jaren lang over verschillende sets te zingen dat HK zeer zeker mee kan doen met live events. In mijn omgeving werken diverse mensen met EV, Dynacord, Martin audio en JBL. Als er een event wordt georganiseerd en men weet dat mijn geluid gebruikt wordt, komt er een zucht van de zangers (ik ben ook een zanger) dat men over mijn set mag zingen.

Als geluidsman (technicus) geloof ik graag dat men hard wil met veel bas. Bedenk wel dat een zanger graag wat meer hoge tonen wil (makkelijk zingen en klinkt snel als een studio omgeving).
Ondanks dat ik met HK Audio werk, hoor ik nog vaak dat de bas wel wat minder mag ivm overlast.
Kort geleden nog een collega gesproken die een nieuwe dynacord set heeft gekocht, in het cafe waar hij zong het was het verschrikkelijk hard en op mijn vraag of hij altijd zo hard speelt, kreeg ik als antwoord: het kan niet zachter, want dan klinkt het niet lekker. Ik heb een bepaalde volume nodig om het lekker te laten klinken.

Kort gezegd, Heb je een set nodig voor omgeving waar max 200 personen in kunnen. Is HK Audio perfect! volgens mij is dat toch de massa van alle optredens..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
30-11-2014 23:25
het moet hard omdat het anders niet lekker klinkt....
Dat is inderdaad een veel gehoorde opmerking van "preformers"
Meestal gaat het dan om de bas.

Tuurlijk, als het zacht staat hoor/voel je een stuk minder bas.
Maar als je die er perse wat bij wilt hebben, hebben we toch zoiets als een toonregeling?
En er zijn ook allerlei automatische oplossingen voor.

Vrijwel iedere set van een beetje merk, kunt je op elk gewenst volume prima laten klinken.
De enige voorwaarde is dat de set moet uiteraard wel een beetje afgestemd zijn op de grootte van de zaal en het aantal luisteraars.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-12-2014 09:34
Hallo,

Tom schreef:

Maar als je die er perse wat bij wilt hebben, hebben we toch zoiets als een toonregeling?
En er zijn ook allerlei automatische oplossingen voor.
Misschien een "loudness" knopje maken op het mengpaneel laugh :D
(net zoals ze dat vroeger deden om op een HiFi installatie bij een lager volume de bas (en soms ook het hoog) op te krikken)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
1-12-2014 17:51
Joh, daar hebben ze kant en klare doosjes voor zogenaamde exciters.
Het heet niet bij elk merk het zelfde, maar Ampex was een van de eerste ermee volgens mij.
Behringer heeft ook zo'n toverdoosje.

Ik vind het niks, want geluid moet klinken zoals het klinkt, maar ik vrees dat menig dj die dit kastje in zijn pa installatie opneemt er behoorlijk van onder de indruk is.
Mits goed gebruikt krijg je het idee dat je wel tot twee keer zoveel bas hebt met je zelfde set, zonder dat je daardoor je boxen hoeft op te blazen
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
1-12-2014 20:03
Goh, als de mensen daar gelukkig van worden, who cares?

De enigen die zich tegenwoordig druk maken om geluidskwaliteit zijn de meeste professionelen en sommige freaks en nerds. En zelfs daar is de standaard steeds lager heb ik de indruk.
Van de andere kant heb je dan weer de mensen die merkengeil zijn of een afkeer van bepaalde merken, en dus bij voorbaat al een mening klaar hebben staan over een setje nog voordat ze het gehoord hebben. Ik doel dan even niet op bepaalde welbekende eigenschappen van een specifieke set zoals hier waarschijnlijk het geval is.

Feit is dat mensen zich rot amuseren op "Snollebolleke" in mp3 formaat afgespeeld op een brakke telefoon die met diverse verloopjes aan een b-merk setje hangt.
Free beats!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
1-12-2014 21:04
Ik werk al jaren met HK (o.a. Lucas 2000, Lucas Alpha en Actor DX) en ik krijg regelmatig spontane complimenten over de geluidskwaliteit. Op de Actor DX heb ik ook regelmatig een zanger en af en toe zelfs een complete band gehad en dat klonk prima.

Kan best dat die geluidskwaliteit te danken is aan een bult in een bepaald frequentiegebied, maar wat maakt dat nou uit? Als het werkt is het toch goed?
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
1-12-2014 21:19
Ik werk al jaren met Bose 802's en ik krijg ook vaak spontane complimenten over het geluid.

Komt dat nu omdat het goed klinkt, of omdat er Bose op staat laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
2-12-2014 06:11

YourLiVe schreef:

Kan best dat die geluidskwaliteit te danken is aan een bult in een bepaald frequentiegebied
Dat heeft niks met kwaliteit te maken, kan volgens mij vrijwel overal bereikt worden met een beetje equaliser.

Tom schreef:

Ik werk al jaren met Bose 802's en ik krijg ook vaak spontane complimenten over het geluid.

Komt dat nu omdat het goed klinkt, of omdat er Bose op staat laugh :D
En dat terwijl Bose nu net niet bekend staat om zijn goede klank.

Hier trouwens dezelfde ervaringen met mijn DAP X-set. Tot nu toe geen enkele klacht over de klank en zowaar regelmatig zelfs complimenten. Zelfs al van professionelen...
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-12-2014 07:22

Hollender schreef:

En dat terwijl Bose nu net niet bekend staat om zijn goede klank.
Kom gerust eens luisteren zodat je het niet van horen zeggen hebt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
2-12-2014 07:36

Hollender schreef:

YourLiVe schreef:

Kan best dat die geluidskwaliteit te danken is aan een bult in een bepaald frequentiegebied
Dat heeft niks met kwaliteit te maken, kan volgens mij vrijwel overal bereikt worden met een beetje equaliser.
Misschien wel, maar het fijne van HK is dat je de EQ gewoon neutraal kan laten staan en toch een lekker geluid krijgt.

Overigens staat DAP X ook bekend om de prima klank, zeker voor dat geld. Ik heb zelf weleens op een Soundmate 3 gewerkt, klonk ook helemaal niet verkeerd.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)