Forum > Geluid

4 polige speakon aansluiten

(45 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
29-7-2011 13:14

Ronny B schreef:

nl4 nl2 is even groot/ gelijke vorm, zo ver ik weer, en kan dus gewoon verkeerd om aangesloten worden wink ;)
dit is binnen enkelen seconden natuurlijk om gedraaid
Beide pluggen (van Neutrik althans) zien er anders uit dus als je het dan verkeerd om aansluit heb je echt str*nt in de ogen. Je ziet duidelijk aan de connector welke kant van je verloopje NL4 2+/2- en welke NL2 1+/1- is.

Maar zoals je zelf ook aangeeft, heb je een eigen set en huur je nooit bij dan doen zoals je het handig vind. Huur je veel bij, probeer het universeel te houden met de soort set die je regelmatig (bij)huurt.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
29-7-2011 18:33

dj-nsp schreef:

Haha dan is het de vraag of je Koda bedoeld of wat je zei coda laugh :D
Daar zit een flinkt verschil in!
www.codaaudio.com/
Dj-nspStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-12-2008
Laatste: 21-3-2013
Berichten: 313
29-7-2011 21:36

bomdes schreef:

dj-nsp schreef:

Haha dan is het de vraag of je Koda bedoeld of wat je zei coda laugh :D
Daar zit een flinkt verschil in!
www.codaaudio.com/
Haha oke nee dat is inderdaad het profesionele merk.
Welke serie heb jij?

Wij hebben hier ook 4 fullrange kasten staan uit de g-serie.
Maar we willen ook nog 8 kleine daarvan aanschaffen maar we zijn der nog niet uit welke.
?Quote?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
29-7-2011 22:21
Ik draai volledig op JBL (PRX, SRX en VRX) en als er eens iets ingehuurd wordt is het een VERTEC 4882 :)

De belgische invoerder van DiGiCo en Lab.Gruppen waar ik onlangs naar de SD9 ben gaan kijken doet echter sinds kort Coda, daarmee dat ik hun setup heb leren kennen. Ik heb ze op de Musik Messe wel horen spelen in het Agora Theater, en dat was best goed materiaal
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
31-7-2011 15:52

Soundsmurf schreef:

Beide pluggen (van Neutrik althans) zien er anders uit dus als je het dan verkeerd om aansluit heb je echt str*nt in de ogen. Je ziet duidelijk aan de connector welke kant van je verloopje NL4 2+/2- en welke NL2 1+/1- is.
rustis aan rustig aan denk aan je bloeddruk. wink ;)
sets worden hier verhuurd, dit is lang niet altijd incl opbouwen door mij zelf.
Voor een "leek" / iemand die het niet zo veel interreseert zijn het dus allemaal dezelfde kabels.
(ooit een klant gehad die belde dat het niet paste de speakers aansluiting, was niet gek hij wilde er een powercon in stopppen ....
je zou zeggen dat het verschil tussen powercon en speaker toch echt zicht baar moet zijn...)
een mooi voorbeeld dat voor mensen zoals ons het meer dan duidelijk is en in onze ogen niet fout kan.
maar voor een ander nog wel eens kan tegen vallen en het dus dezelfde pluggen vind.

helaas is er geen echte standaart in.
en doen merken wat zijn handig vinden, waardoor wij zelf met zijn alle ook weer doen wat we zelf makkelijk vinden.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-8-2011 23:45

Reemski schreef:

Het voordeel van subs op 1 en tops op 2 is dat je ook nog wel eens actieve toppen hebt waarbij bijvoorbeeld de 15" op 1 en de driver op 2 staat. Sluit je per ongeluk een sub-top rack aan (of rack met verkeerde settings) waarbij de sub op 2 staat, dan heb je het meest ongeschikte signaal op je driver staan => Snel kans op brokken.
Me thinks een 150Hz signaal is voor een gemiddelde HF driver net zo verwoestend als een 50Hz signaal. Gelukkig is daar dan nog de DC blocking cap (hoop ik).

Wil je zeker, zet dan op toppen die actief aangestuurd gaan worden NL8 connectoren (aangezien zulke sets vaak toch 3+weg actief gebruikt gaan worden). De setjes die 2-weg actief werken kunnen dan veilig op NL4 (sub op 2, tops op 1).
Algemene regel is laag -> hoog nummer = laagste -> hoogste frequentieband.
Met als duidelijke uitzondering full-range systemen met al dan niet toegevoegde sub (zie ook de specsheet van Neutrik, bedenker van de stekker en de bijbehorende regeltjes; kopietje van die tekst staat wel in de techtalk sinds een jaar of 10 of zo).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-8-2011 23:50

PvG schreef:

Nou om de ruis compleet te maken :-) Hier: heen op +/-1, retour/sense op +/-2...
Dat is hoe SA het doet.
Moet dat niet zijn "deed"? ;-)

SA heeft wel vaker gekke dingen gedaan (zoals versterkers uitvoeren met luxe digitale thermometers waardoor het budget voor een goede koeling te krap werd met als gevolg dat je keurig kon volgen hoe je dure (en veel te grote) SA bak de overtemp in schoot ;-)
Set is 3-weg actief, dus 3 NL4s per stack.
Ik vind de (remote) sensing gedachte voor subs bespreekbaar maar voor alles daarboven onzinnig. Voor een 3-weg actief systeem volstaat één NL8 dan ook prima (scheelt je een hoop geklooi met stekkers, kabels en bijbehorende aansluitfout gremlins).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
9-8-2011 02:15
Zou best kunnen dat ik fout denk, maar ik heb de sense al jaren direct hard aan de versterker gekoppelt. Zelfde voltage, misschien wat meer ampére's omdat ik dus niet 2 x de weerstand van de kabellengte gebruik, dus waarschijnlijk wordt er eerder ingegrepen. Het pas terugkoppelen vanaf de speaker heb ik nooit begrepen en is mijns insziens alleen maar meer aansluitwerk en duurdere bekabeling.

Ook bij mij gaat er wel eens een speaker aan gort, maar ik heb nog nooit het idee gehad dat dit voortgekomen zou zijn uit een verkeerde sense bekabeling. Het is natuurlijk wel zo, dat ik met aansluiten eerder brokken kan maken. Ik zou zonder problemen het sub signaal op mijn tops kunnen zetten of omgekeerd, zonder dat de sense dat door heeft, Nu heb ik ook wel het idee dat de processor daardoor niet direct de hoogdrivers beschermt. Maar even goed nadenken bij aansluiten zou eigenlijk normaal moeten zijn toch? En anders idd. de nl8.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2074
9-8-2011 07:51
De sense leiding is ook helemaal niet bedoeld om je speakers te beschermen, het enige dat deze doet is het toevoegen van wat extra vermogen om het verlies over de kabel te compenseren.
Naar je laag gaat namelijk meer vermogen dan naar je hoog, dus meer verliezen over de kabels. Dit kun je dan weer compenseren met die sense leiding.
Niet goed, wel hard!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
9-8-2011 09:27

Dré schreef:

Moet dat niet zijn "deed"? ;-)
"doet", zie: www.stageacoustic.nl :-P

Dré schreef:

Ik vind de (remote) sensing gedachte voor subs bespreekbaar maar voor alles daarboven onzinnig. Voor een 3-weg actief systeem volstaat één NL8 dan ook prima (scheelt je een hoop geklooi met stekkers, kabels en bijbehorende aansluitfout gremlins).
Helaas geen NL8 hier vanwege: mijn luiheid om het te wijzigen, krapte in mijn ampracks en NL4 geeft meer flexibiliteit. Ik heb de indruk dat sensing/DDC ook nog wel wat doet op het low mid, maar ik heb nog geen blindvergelijking gedaan... Hoog heeft idd geen nut.

Er zit maar 1 gevaar aan sensing: sluiting in je sense lijnen, maar niet in de power lijnen...

BTW: D&B doet het met 1 extra draadje...
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)