Forum > Geluid

Nieuwe geluidsset voor zangkoor

(25 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
28-4-2011 22:08
Toen ik nog een popkoor schoof, was dit de set die wij gebruikten:

2 x RCF ART 525 front, evt met een 8001 per kant voor ondersteuning.
4 x Solton MF200
1 x Mixwizard 16:2
1 x DBX2231
5 x AKG C1000
2 x SM58 solistenmic

De enige plekken waar we met deze set erg slecht uit de voeten konden waren sommige kerken. Verder overal gestaan, buiten, in zorgcentra, in restaurants tot feesttenten. Het koor bestond uit 75 personen, wat ongeveer vergelijkbaar is. Mijn lijstje bestaat ook niet uit topspul, of het ideale gereedschap voor de klus, maar je moet roeien met de riemen die het koor je geeft.

Ik kan je aanraden om eens gewoon een dagje te gaan testen met het koor. Probeer eens andere mics, andere luidsprekers etc. Je komt er dan snel genoeg achter, wat het probleem is of waar in ieder geval de probleemgebieden liggen. Dan kun je ook beter inschatten welke gevolgen wijzigingen in de set hebben.

Ik denk, dat het in jouw geval een optelsommetje is van een aantal onderdelen die niet helemaal ideaal zijn; luidsprekers met een brede afstraling, die afhankelijk van de positie ellende geven. Monitoren met een niet perfecte GBF ratio en misschien microfoons die teveel uitsturing verlangen in deze situatie. Zo hebben wij op een gegeven moment onze monitoren compleet afgewaardeerd nadat we voor een optreden eens een set D&B Max12 hadden gehuurd. Met dezelfde spullen was een veel voller geluid neer te zetten, voor dat er feedback optrad.

Het is zoals frank aangeeft natuurlijk ook nog afhankelijk van de prestaties van het koor zelf en de posities en afstanden tussen het koor en de mics. Probeer daar ook eens mee te spelen. Voor het zelfde geld haal je betere prestaties door een aantal zaken van positie te veranderen. Probeer eens met de positie van de monitoren te spelen, als ik naar je plaatje kijk, krijg ik namelijk een beetje het idee, dat je voornamelijk monitorgeluid aan het versterken bent, met de KM mics recht voor / boven de monitoren. Wij maakten gebruik van 2 infills, in plaats van 4 wedge's. Soms een beetje nadelig voor de mensen dicht bij de luidsprekers, maar verder goede resultaten.

Bij een koor is minder vaak meer. Niet teveel willen. Als het geluid prima is, zonder dat je het koor versterkt, dan versterk je het koor niet.
I am a TimeDriver!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
28-4-2011 22:56

Frank76 schreef:

Leg ook het koor en vooral de dirigent uit dat versterker vermenigvuldigen is. je kan 100 keer 0 doen, het blijft 0.
happy :) Precies. Dat heb ik ook gedaan toen men zich afvroeg waarom de kleinsten niet te horen waren (maar het geknisper van het papier met de tekst wel)... Inmiddels kan het kinderkoor van 20-25 personen zonder versterking in een theaterzaal met zo'n 250man publiek optreden. (Solisten en begeleiding wel versterkt.) Een koor van 80 personen moet dat zeker ook kunnen.

Vooralsnog niets kopen. Eerst proberen wat er uit de huidige spullen te halen valt (zie tips boven: opstelling, eq, ...). Als het echt niet lukt, dan pas zaken nomineren om te vervangen (huren/lenen!).
't is maar een hobby...
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
29-4-2011 10:41
Bedankt voor de reacties. Maandag hebben we overleg en dan zullen we aankaarten dat er meer aan het volume moet worden gewerkt. Omdat ze altijd al met zoveel microfoons hebben gezongen zijn ze een beetje verwend denk ik.

@Tom, over de versterker, een dap paladium als alternatief voor een bose versterker klinkt in mijn oren niet als een upgrade. Ik heb zeker niets tegen dap, absoluut niet, maar ik mag toch hopen dat de kwaliteit van een bose apparaat iets hoger ligt?

We gaan nu vragen of we 1 of 2 subjes mogen aanschaffen voor ondersteuning bij grote optredens en nevenactiviteiten. Iemand daar suggesties voor? Ik zal ook rondkijken maar misschien hebben jullie leuke tips. Liefst zo compact mogelijk. De topjes blijven dan de 802's
De laatste doet het licht uit
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
29-4-2011 11:00

Remixx Entertainment schreef:

De EQ is een DBX 2231. Uitfluiten is iets wat we inderdaad elke keer doen, alleen zorgt dat soms voor teveel overlast (denk aan winkelcentra, mensen op een terras zitten er niet op te wachten).
Uitfluiten is een noodzakelijk kwaad. Ik hoop dat je ondanks de "overlast" welke je vooraf hebt het toch altijd goed doet en niet soms maar half om klagen te voorkomen. Mensen klagen ook als je een fluitconcert hebt tijdens de uitvoering of dat ze het koor niet horen omdat je niet meer kan geven voordat je feedback krijgt.

Als ik verder naar het plaatje kijk van de opstelling denk ik dat je hier eens wat anders kan proberen. Ik gebruik bij koren meestal 2 tot 4 sidefills op statief. Dit werkt prima en geeft over het algemeen meer ruimte voordat feedback optreed. Op de afbeelding zie ik voor elke KM184 een monitor liggen en ik ben bang dat je hier aardig mee de mist in kan gaan. Zeker als de positie en afstraalhoek van deze monitoren in lijn met de microfoonopstelling ligt.

Ik sluit mij dan ook aan bij de andere, denk niet aan nieuwe speakers maar zoek eerst uit waar het probleem ontstaat. Als het koor al niet genoeg input geeft valt er voor jouw ook niets te versterken zoals eerder uitgelegd. Met andere speakers los je dit probleem dan ook waarschijnlijk niet op.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
29-4-2011 11:26

Remixx Entertainment schreef:

@Tom, over de versterker, een dap paladium als alternatief voor een bose versterker klinkt in mijn oren niet als een upgrade. Ik heb zeker niets tegen dap, absoluut niet, maar ik mag toch hopen dat de kwaliteit van een bose apparaat iets hoger ligt?
In dit specifieke geval moet ik "nee" zeggen.
De Bose versterker die jij hebt is echt een van de slechtste die ze ooit gebouwd hebben.
En de aangegeven Dap versterker is een hele goede versterker die zich al in de praktijk bewezen heeft zijn mannetje te staan.
Staar je niet blind op een merknaam. Elk merk heeft zijn goede en minder goede dingen.
Er zijn maar weinig merken waarvan alles prut of alles goed is.
De Dap versterker zal je zonder kosten een heel stuk vooruit helpen.
Maar er zijn uiteraard ook betere en lichtere (gewicht) versterkers te vinden.
We gaan nu vragen of we 1 of 2 subjes mogen aanschaffen voor ondersteuning bij grote optredens en nevenactiviteiten. Iemand daar suggesties voor? Ik zal ook rondkijken maar misschien hebben jullie leuke tips. Liefst zo compact mogelijk. De topjes blijven dan de 802's
Subjes gaan je problemen bij het koor met de feedback of het volume niet oplossen.

Denk erom dat je voor deze aanschaf ook een extra versterker nodig hebt, en een cross-over.
En pak een paar subjes waar je een tussenpaaltje in kan steken,
zodat je je 802 er bovenop kan zetten. Heb je geen statief meer nodig.
Denk bij de keuze van de tussenpaaltjes er wel om dat je hoog genoeg kunt komen.
Welke subs, hangt wederom van je budget af.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
29-4-2011 11:35
Goed punt van Tom, subs gaan voor de vocalen van het koor niets toevoegen.
Persoonlijk stuur ik vocalen nooit naar subs enkel naar tops.

Voor het bandje waar je het eerder over had kunnen subs natuurlijk wel een goede aanvulling zijn.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)