Forum > Geluid

Vervangspeaker JBL2226H

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
RickU09Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2009
Laatste: 30-11-2010
Berichten: 39
23-11-2010 10:44

JRC schreef:

Kijk dan eens naar de recone van refoam.nl het is geen originele JBL recone maar altijd beter dan een compleet andere driver erin zetten die totaal niet geschikt is voor een glijbaan. Kost rond de 60 euro.
Sorry maar op deze site staat geen recone voor een JBL 2226H.

En over die RCF, volgens de beschrijving zou die wel goed moeten zijn voor een hoorn.
"The excellent linear response, well controlled down to 40 Hertz, makes the L15P540 especially suitable for horn-loaded applications"
JRCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-9-2008
Laatste: 14-1-2016
Berichten: 46
23-11-2010 11:54
KLIK

Even een mailtje naar die gasten sturen. Ik heb ze een paar weken geleden nog gemaild over hoe de sets in elkaar steken. Het is wel iets meer werk dan een originele JBL recone aangezien deze drop in klaar is. De sets van refoam hebben een losse spreekspoel die je nog op je speakercone moet zetten. Ik heb ook een set glijbanen staan en ook andere speakers dan de JBL geprobeerd maar geloof de reacties van de mensen hier. Zet erin waarvoor de kasten zijn ontworpen alle andere speakers zijn compromisen. De glijbanen komen het beste tot hun recht met de JBL 2226h drivers. Dan maar een driver met een aftermarket recone dat is altijd beter dan een speaker die niet geschikt is voor die kast.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als velen je voor zijn gegaan en het ook niet gelukt is.
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 390
23-11-2010 17:21
Dus alleen de H versie past het beste in glijbanen, hoe zit het dan met de 2226 G en J (4, 16 Ohm) wink ;)
Je bedoelt waarschijnlijk alle JBL 2226 speakers doen het prima in deze kasten.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 1343
23-11-2010 21:56
Gezien de T/S-parameters van de RCf vraag ik me af waar die speciale geschiktheid voor hoorns vandaan komt.

Persoonlijk heb ik niet het idee dat de de verschillen tussen de RCF en JBL enorm zijn maar de JBL is wel iets beter op het punt waar het hier deze keer mis is gegaan, namelijk vermogen verwerken. Als je een andere speaker koopt, koop er dan tenmisnte één die beter is als zowel de JBL als de RCF.

Een truukje die ik zelf toepas als ik ergens een baskast bijzet (op een CX2300), is om het signaal op één kanaal naar binnen te laten gaan, crossover op 44 Hz. Het signaal voor de top (dus alles boven de 44 Hz) gaat naar de input van het tweede kanaal, waar je de output voor de sub gebruikt zoals gewoonlijk. Op die manier heb je effectief een 24 dB/oktaaf 44 Hz highpass ipv een 12 dB/oktaaf 25 Hz highpass.
Dat scheelt een hoop, relatief onhoorbare maar potentieel spoelopwarmende frequenties.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
RickU09Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2009
Laatste: 30-11-2010
Berichten: 39
24-11-2010 12:31

Rademakers schreef:

Gezien de T/S-parameters van de RCf vraag ik me af waar die speciale geschiktheid voor hoorns vandaan komt.

Persoonlijk heb ik niet het idee dat de de verschillen tussen de RCF en JBL enorm zijn maar de JBL is wel iets beter op het punt waar het hier deze keer mis is gegaan, namelijk vermogen verwerken. Als je een andere speaker koopt, koop er dan tenmisnte één die beter is als zowel de JBL als de RCF.

Een truukje die ik zelf toepas als ik ergens een baskast bijzet (op een CX2300), is om het signaal op één kanaal naar binnen te laten gaan, crossover op 44 Hz. Het signaal voor de top (dus alles boven de 44 Hz) gaat naar de input van het tweede kanaal, waar je de output voor de sub gebruikt zoals gewoonlijk. Op die manier heb je effectief een 24 dB/oktaaf 44 Hz highpass ipv een 12 dB/oktaaf 25 Hz highpass.
Dat scheelt een hoop, relatief onhoorbare maar potentieel spoelopwarmende frequenties.

Mvg Johan
Beste Johan, ik heb een Behringer SUPER-X PRO CX2310 deze kan mono 3 weg sturen.
Maar als ik de L-R ingangen aansluit is dat nog geen probleem, maar ik krijg maar 1x XLR terug van de "2de weg" en ik heb er 2 nodig op mijn versterker. Moet ik dan een kabeltje in elkaar solderen? 1xXLR(f)-->2xXLR(m)

Verder denk ik niet dat overbelasting het probleem was, ik denk dat het gewoon een slechte "budget" recone is geweest en die spider veel te zwak is, want de speaker zakt al door als ik hem naar boven richt. (Als ik niet duidelijk ben moet je het even zeggen) Dus de inslag die hij naar binnen kan maken is niet heel groot.

Alvast bedankt voor alle hulp van iedereen.

Mvg, Rick
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 1343
25-11-2010 22:07
Als ik het goed begrijp gebruik je de CX2310 alleen voor de extra baskasten? In dat geval kun je met een extra XLR-kabeltje doorlinken van links naar rechts, al zit op de meeste versterkers een klein schakelaartje op de achterkant met de mogelijkheid om het linker en rechterkanaal parallel te schakelen. Alleen kanaal 1 aansluiten is dan voldoende.

Aanlopen van de spoel wordt meestal veroorzaakt door oververhitting, hierdoor kan de spoel gaan rimpelen. Het zijn vervolgens de rimpels die aanlopen. Mocht je gaan reconen en is de oude spoel gerimpelt of zwart gekleurd dan is er in ieder geval oververmogen in het spel geweest, het zou me in ieder geval niet verbazen.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
RickU09Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2009
Laatste: 30-11-2010
Berichten: 39
30-11-2010 09:58
Beste mensen bedankt voor alle hulp, ik heb de stofkap eraf gehaald en papiertjes aan de binnekant langs de voicecoil gedaan en een paar keer van warm naar koud gebracht de luidspreker(eventuele hulp werken materiaal). Dat +-2 dagen. Daarna speaker op de kop gemonteerd. Maar bij hogere volumes is er nog steeds sprake van aanlopen. Voor tijdens de carnaval op een wagen niet storend, daarna zal er toch gereconed moeten worden.

Dan heb ik nog steeds 3 keuzes.

1. Zelf doen , drop in setje vanuit vs kost me 125,-
2. Laten doen recone set in de buurt bij muziekwinkel 205,-
3. Laten doen audioverhuurbedrijf kost me 280,-

Zelf twijfel ik tussen 1 en 2

En even ter aanvulling, ik heb de versterker nu op paralell geschakeld. De crossover op 3 weg.
Cross 1 = 50hz Cross 2=130?? dacht ik.
Maar nu is het probleem, alleen van het linkerkanaal (vanaf mixer) heb ik nu signaal over de amps.
(Ik ga geen dure A&H op de wagen leggen die wel een mono output heeft)

@Rademakers Op de interM zit inderdaad een parallel schakelaar, maar op de amp voor toppen niet.
Ik weet niet of toppen daadwerkelijk gebruikt gaan worden aangezien die van de soundmate 3 ook redelijk hard gaan. Zo'n jongeren zijn eigenlijk alleen maar geinteresseerd in 1 ding, flink voelen van de bass.
JRCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-9-2008
Laatste: 14-1-2016
Berichten: 46
30-11-2010 10:19
Optie 1 zou ik dan laten vervallen. De drop in uit de vs zal waarschijnlijk ook aftermarket zijn en met verzendkosten en eventuele import heffing zit je zo aan de 175 euro. Gebruiken ze bij de muziek winkel bij jou in de buurt een originele recone set?
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
30-11-2010 11:07

RickU09 schreef:

Maar nu is het probleem, alleen van het linkerkanaal (vanaf mixer) heb ik nu signaal over de amps.
(Ik ga geen dure A&H op de wagen leggen die wel een mono output heeft)
Mono is simpel te maken door het volgende verloopje te bakken (mits je uitgangssignaal gebalanceerd is):
- Heet L -> Heet Mono
- Koud R -> Koud Mono
- Gnd -> Gnd

Maar dit staat al vaker vermeld op het forum. (misschien iets voor bij de techtalk trouwens?)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)