Forum > Zelfbouw Speakers

4 krachtige 18 inch subs

(34 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
30-11-2009 14:54
Ok dan...

Bij deze introduceer ik de....

"no-horn-horn"
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
30-11-2009 15:41

Dré schreef:

Ok dan...

Bij deze introduceer ik de....

"no-horn-horn"
laugh :D laugh :D Hahahahahaa!!!

Top!

pascal
..Je Ducktape brood voeren...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 1343
30-11-2009 16:43
Een laag kast moet voldoende hoorn lengte hebben wil deze immers laag gaan toch?
Ik lees hierover de nodige topics op dit en andere forums.
Een hoorn kast (laagkast) die een fs moet hebben van 50Hz heeft een hoornlengte nodig
van minimaal 6.8 meter.
Vaak nemen we dan een iets kortere hoorn simpelweg omdat deze makkelijker te vouwen is en niet zo bizar groot gaat worden.
Er zijn daarvoor dus ook calculatie programma's die dit vergemakkelijken en berekenen.

Maar, wanneer een ontwerp bijna of geen hoorn heeft (zoals de Dynacord PWH)is er gewoon sprake van een bassreflex kast met een verschoven baffle.
Deze heeft geen lange hoorn om de gewenste frequentie van 50 Hz in zich, toch haalt deze het best wel! Hoe kan dat? Bass reflex poorten misschien???
Tuurlijk doet dit fenomeen wat in het geluidsbeeld!!
Maar om dit tot een hoorn te gaan betitelen??
Pascal, ik heb persoonlijk het idee dat je enkele dingen door elkaar haalt of er wat gaten in je theorie aanwezig zijn. Ik zal de laatste zijn om niet toe te geven dat ik ze ook heb, hopelijk/wellicht op een ander vlak. Zo bespreek je de grote van de hoorn, alsof deze moet voldoen aan voorwaarden, hoewel die bij dit ontwerp niet van toepassing zijn.

Planar Wave Hoorn:


De gevoeligheid rond de onderste grensfrequentie is vrijwel geheel het gevolg van het basreflex gedeelte van de kast, laten we zeggen 50 Hz. Voor de bovenste grensfrequentie komt een lengte van 35 cm overeen met een 1/4-golflengte resonantie van ~250 Hz, hier zal de gevoeligheid vrijwel geheel door het PW-gedeelte worden bepaald. T.o.v. een "normale" basreflexkast is de bandbreedte beperkter geworden, een zekere toename in gevoeligheid is dan aannemelijker geworden.

Als je de gevoeligheid van 50 naar 250 Hz volgt als functie van de frequentie (de frequentiekarakteristiek), dan zal de gevoeligheid op een gegeven moment gaan stijgen. Als je de bandbreedte voldoende beperkt zal dit kort na de 50 Hz gebeuren. Bij een bandbreedte t.g.v. de aangenomen afstemming (50-250) zal dit na 60-70 Hz gebeuren.

@ Dré: Eén en ander valt ook prima te simuleren met Hornresp en AkAbak maar de impedantie response blijft nagenoeg gelijk aan die van een basreflex.

Btw. In het engels wordt ook wel gesproken van 'cavity-resonance'.
Ook het begrip Band Pass Horn wordt door menig forumlid te pas en te onpas benoemd,
wanneer is het wel een bandpass hoorn en wanneer niet??
Wat is een Bandpass hoorn dan??
Een W-bin 15 inch EV Eliminator? Ja, volgens het kriterium?
Als we de definitie van Roger Mogale aanhouden kunnen we constateren dat de meeste hoornontwerpen BPH's zijn. De term BPH doet vermoeden dat het om een overgangsvorm tussen een BPH en een "echte" hoorn gaat. Een BPH zal dus meer van het BPH-effect (volgens de hyperlink) gebruik maken, zodra de afmetingen meer naar een reguliere 4de of 6de orde BP neigen.

De EV-Eliminator W-bin is hiermee een BPH. Wel is er moeite gedaan om de inhoud van de voorkamer te verkleinen om zodoende het bereik in het hoog te vergroten (daarmee kom je in feite verder van het BP-principe te staan, het toegepaste frequentiegebied is dan ook beperkt over de loop der jaren).
Als je naar de hoornlengte van een W-bin kijkt (ca. 110 cm) dan kom je uit op een 1/4-golflengte van ca. 75 Hz, wat de weergave recht-toe-rechtaan tot 35 Hz in grote stacks niet verklaart. Ik heb me ooit laten vertellen dat het hier om een 1/8 -golflengte principe gaat.
Wat ik wil zeggen is, er zijn de afgelopen 10 jaar kreten en type's bijgekomen die op reeds bestaande ontwerpen geplakt worden zonder daarbij enig vorm van onderbouwing.
Dat noem ik een hype, dat noem ik marketing waarbij diverse merken zich verschrikkelijk schuldig aan maken worden nu dus stevig doorgezet door personen die eerst maar eens moeten gaan onderzoeken of dit ontwerp zich niet eerder, let wel, reeds bestaat (misschien 30 jaar??) voordat we er een leuke naam aan gaan geven...
Ik ben geen merk en doe niet aan marketing (tenminste, nog niet).

Wel zal een beestje een naam moeten hebben wil je hem roepen. Planar Wave Horn is een internationaal geaccepteerde term en je zult dan ook op de diverse wereldwijde fora van deze term gebruik kunnen maken om deze specifieke kast te benoemen en er topics over te kunnen vinden.
(JBL 18 inch W-Bin, Horn or Band Pass 6th order? That's the question!!)
Die vraag lijkt me dan ook beantwoord ;)

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 1343
1-12-2009 14:01
Nog even opgezocht zoals beloofd, in Excelvorm: PWH vs BR.

Het gaat hier om een 18LW1400 in een 110 liter BR, getuned op ca. 42 Hz, met de baffle 5 cm verzonken, vs een PWH volgens dezelfde BR-afstemming en met dezelfde luidspreker maar met de baffle 35 cm verzonken.

N.B. de piek op 125 Hz valt te wijten aan ruimte/kamerresonanties.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
1-12-2009 14:13
Ik zou zo'n meting graag herhaald zien op een afstand die wat groter is dan de gebruikelijke 1 meter.

Voor je het weet meet je namelijk niet een verhoging in output maar een ander effect (een effect die mogelijk totaal weg is op de luisterpositie (terwijl dat laatste volgens mij het doel zou moeten zijn)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ElectroobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2006
Laatste: 20-6-2011
Berichten: 12
14-1-2010 17:12
ik zie vaak de beyma 18g50 langs komen.

presteerd deze speaker zo goed dan?
en wat is dan zon verschil met een 18lw1400 van 18sound,

ik vind dynacord f8 subs onwijs goed klinken.
wat voor zelfbouw speaker komt daar bij in de buurt.

mvg
tja
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
15-1-2010 01:03
Ik heb zelf de 18G50 hier thuis staan, en ben er dik tevreden over. Heerlijk geluidje, en dat in iedere ruimte waar ik ze neer zet. De kastjes zijn licht en compact, maar met 2 stuks doe je toch zo'n 150 man (mits een beetje goede versterking en processing). De kastjes zijn simpel zelf te maken, en daarom niet heel duur. Er is maar één manier om de goeie speakers te kiezen, en dat is luister testjes gaan doen!

Ik denk dat de 18Sound die je daar hebt wel ietsje beter presteren dan de Beyma's, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen. Een Driverack en een Crown 5002 lijken mij hoe dan ook genoeg om er een leuk geluidje uit te krijgen!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
15-1-2010 07:23
Volgens mij presteren ze aardig hetzelfde.
Bij mijn weten is de 18sound wel iets goedkoper als de beyma.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 1343
15-1-2010 21:35
presteerd deze speaker zo goed dan?
en wat is dan zon verschil met een 18lw1400 van 18sound,
De 18g50 wordt gekenmerkt door de hoge fs (40 Hz) en is mede daarom erg efficient (4%). De 18g50 leent zich voor gebruik in een compacte behuizing voor 40 Hz plus weergave.

De 18LW1400 heeft een Fs van 31 Hz en is daarom meer geschikt voor subweergave in een grotere basreflex.

Voor de meeste toepassingen zijn ze echter "redelijk" uitwisselbaar.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
ElectroobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2006
Laatste: 20-6-2011
Berichten: 12
18-1-2010 16:32
oke. bedankt voor jullie reacties.

ik heb momenteel 2 br118 kasten van 18sound.
ze passen nu niet naast elkaat in mijn aanhanger dus ik wil ze eigelijk gaan aanpssen.
ik wil ze hoger en smaller maken.dat kan tog als de inhoud het zelfde blijft lijkt mij.
ik zit alleen met de basspoort.
moet ik die ook hoger maken dan.
ik weet wel als je hem langer maakt dan gaat hij dieper
maar wat gebeurt er als je hem alleen hoger maakt?
moet de poort oppervlakte het zelfde blijven?

mvg rob
tja

Terug naar forum Reageer (zonder quote)