Forum > Newbie Forum

Decibel-meter: keuze

(24 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
26-10-2009 15:16
Er is niemand die zegt dat die Velleman 2dB afwijkt (lees de post waarin die 2dB genoemd wordt nog maar een heel goed na!).

Voor jouw doel lijkt de Velleman mij uitstekend geschikt.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
26-10-2009 20:36
Ik las over de afwijking in één van de bovenvermelde posts. Ik heb dan even de specificaties bekeken en daar las ik het volgende:

"•nauwkeurigheid: 30~60dB ± 3db, 60~120db ± 2dB"

Hieruit leidde ik af dat er een afwijking van 2 dB kan zitten op de meting. Is dit dan niet het geval, of valt dit hieruit niet af te leiden?
(Dit is eigenlijk de reden van dit topic: ik kan geen besluit nemen, gewoon omdat ik geen idee heb naar wat ik in de specs moet zien om een goed toestel te kennen)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
DanielVIP Lid
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-11-2024
26-10-2009 21:54
Dat klopt. Meet je bijvoorbeeld 115.5 dB, dan zal de werkelijke waarde ergens tussen de 113.5 en 117.5 dB liggen. Maar hoe weet je of de specs kloppen? Een betrouwbaar instrument is daarom getest en gekeurd.

Voor het simpele werk kun je met die Velleman best vooruit.

Wil je echter meer functies (Leq, peak, opslag/export, etc.) en betrouwbaarheid, dan kom je bij de duurdere (gekalibreerde) meetinstrumenten uit.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
2-11-2009 08:05
Ter info en update: de Velleman DVM-8080 (zie beginpost) is vorige week besteld.
Helaas zal ik hem pas in december hebben.
Nu goed, het was geen dringende aankoop en geduld hebben is ook een deugd happy :)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
BamsStandaard Lid
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
25-11-2009 16:10
Hoi.

Een nobel streven wat je aangeeft, maar sluit me volledig bij de rest aan die het al aanhaalde, de meters in de prijsklasse zijn waarschijnlijk klasse III, dus enkel geschikt voor indicatieve metingen. heb als handhaver vaak genoeg de pech gehad aan ondernemers uit te moeten leggen dat hun meter een valse veiligheid biedt; 2 a 3 dB(A) meetverschil is meer regel dan uitzondering, en zeker als ze vanuit droge in vochtige omgeving, of andersom, komen krijg je de meest gekke uitlezingen.
daarnaast meten beide voorstellen alleen in (A) niveau, terwijl bij evenementen met veel lage tonen ook regelmatig dB(C) gewogen niveaus worden opgelegd.

ergo; leuk speelgoed en een goede indicatie, en de analoge meters zitten sinds de jaren '80 in veel audiokoffers, en worden daarom veel verkocht, maar kies waar je zelf het makkelijkst mee werkt.

een log-functie kan makkelijk zijn, dan kan je naderhand nog eens kijken hoe laat het hoe hard ging.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)