Forum > Geluid

processing bij je drive-in show

(45 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
15-8-2003 00:55

Bergambacht schreef:

Zolang je zelf het 'origineel' ook maar hebt is er niks aan de hand hoor. happy :)
Ik meen dat deze topic over geluidsprocessing ging en niet over wat wel en wat niet mag qua MP3's??
Nee, jij trekt volle zalen!?
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
15-8-2003 09:11

Sparky schreef:

omdat het erg zou ruizen. Ik vindt het best meevallen, ligt er gewoon aan waar je het voor gebruikt hè!?

Groeten Joost
Ik moet zeggen dat ik mezelf al lang niet meer tot de budget drive-ins toereken, maar ben ook met niets begonnen. Toch vind ik het tegenwoordig HEERLIJK als ik mijn set aanzet, alles alvast op voluit zet (amps, processing, master van mixer) en toch vrijwel geen ruis hoor. Vroeger veel last gehad van ruis welke van het licht af kwam, maar ook daar ben ik vanaf. Het is toch een verademing.

Nu laatst de Driverack PA gekocht om wat zuiniger te zijn op mijn speakers, en ook dit is heerlijk. Hoef je niet constant naar de clip-leds te kijken. Dit is echt een aanradertje. Limiting per freq. band. Ik heb ook met een Behringer gewerkt om het set tegen overbelasting te beschermen, maar dit beviel me minder.
Bij sterke oversturing ging hij toch deels door zijn limiting heen. En bij sterke bassen trok hij het complete geluid weg (pompen). Klinkt erg vervelend. Dit heeft de PA niet.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
15-8-2003 09:46

Reemski schreef:

Bij sterke oversturing ging hij toch deels door zijn limiting heen. En bij sterke bassen trok hij het complete geluid weg (pompen). Klinkt erg vervelend. Dit heeft de PA niet.
De Pa is ook wel even een ander app, met een dito prijskaartje.
Je zegt zelf ook al: "bij sterke oversturing", dat is simpel te voorkomen door je mixer zo af te stellen, dat je max bij volle uitsturing +6dB er door heen kan jassen.
En als je dan je compressor zo instelt, dat hij pas boven dit getal mag werken, en je stelt de release en de attack tijd juist in, dan valt dat pompen wel mee.

Maar meestal zet men alles net ff te ver, en dan als je door de max heengaat zal hij (net zoals iedere andere compressor) gaan pompen.
Simpel omdat je hem in wezen daar opdracht toe geeft met je instelling.

een app is een dom ding, degene die hem bedient moet dus slim zijn wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
16-8-2003 11:29
We hebben het over DJ's, en daar is dit soort talk vaak niet echt aan besteed. Ik neem aan dat Reemski zelf wel normaal draait (qua gain in ieder geval wink ;)), maar er zal ook wel eens iemand anders achter de knoppen staan...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
17-8-2003 03:26

Victor schreef:

maar er zal ook wel eens iemand anders achter de knoppen staan...
Hou op schei uit!!! Ik heb bij R&B nights op mijn werk licht moeten doen, die gasten weten niet waarvoor welk knoppie is en draaien alles zo hard mogelijk. Op een gegeven moment stonden de 6 Lab's te klippen terwijl ik ze (na 3 keer waarschuwen) op -20dB had gezet!! maar goed, daar ging het niet om, maar dat wilde ik even kwijt.
Nee, jij trekt volle zalen!?
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
17-8-2003 16:52
Tom,

Dat die PA in een andere prijsklasse valt, dat valt wel mee.

Met een EQ en een crossover van Behringer zit je denk ik ook al aan de enkele honderden Euro's. (Zeker als je daar een feedback destroyer en een subbass enhancer bij optelt). Maargoed, ik vermelde ook al mezelf niet meer tot de budgeteers te rekenen.

Met de opstelling die jij opnoemt is niets mis. Zolang er inderdaad maar bekende mensen achter staan, die zich ook aan deze opstelling houden.

Zelf heb ik niet vaak vreemden achter mijn spullen. Maar ben wordt af en toe wel even iets te enthausiast. In 4 jaar nog nooit iets misgegaan, maar begin dit jaar enkele speakers moeten repareren / reconen. Dit is meer te wijten aan het feit dat de feesten groter worden, maar voor mij een reden mijn set te beveiligen met degelijke limiting.
Hou op schei uit!!!
Dit is net wat Victor bedoelde (, toch?). Zelf ga ik inderdaad erg zuinig om met mijn spullen, en weet hoe ik mijn gain-structure moet opzetten. Maar anderen houden zich niet altijd aan de kleurcodering van de VU-meters..
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
17-8-2003 23:06

Reemski schreef:

Zelf ga ik inderdaad erg zuinig om met mijn spullen, en weet hoe ik mijn gain-structure moet opzetten. Maar anderen houden zich niet altijd aan de kleurcodering van de VU-meters..
Mening van menig DJ die gaat voor het harde geluid en niet voor het mooie geluid zegt dan: Die lampies zitten er niet voor niets, die moeten allemaal branden, anders hadden ze die er niet op gezet. En die knopjes moeten ook allemaal zo ver mogelijk open, anders hebben die knopjes ook geen nut.

Ik deel deze mening niet met ze, in tegen deel, geluid moet goed klinken, dan maar 'nee' zeggen als ze vragen of het wat harder kan.
Nee, jij trekt volle zalen!?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
18-8-2003 00:21
Tja, bij ons staat er nooit een newbee achter de knopjes.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
18-8-2003 01:47
toevallig dit weekend in starlight nog, daar hangen speakers met een soort van gloeilamp beveiliging... (vraag me niet hoe dit nou precies werkt, heb het ooit wel eens hier op het forum gevraagd, dus zoek maar.. wink ;)

maar zodra die gloeilamp dus brand, zit je in de clip te spelen... afgelopen zaterdag stond de muziek toch aardig op volume, en dan zie je de hele avond licht achter de BR poorten vandaan komen.. sad :(
Music is what feelings sound like...
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
18-8-2003 09:51
Das dus het hele probleem bij geluidsinstallaties waar de dj niets af weet van de opzet.

Dat lampje heeft niets te maken met clippen, dat lampje gaat branden wanneer de speaker te veel vermogen geleverd krijgt. Kan dus best een niet-clippend signaal zijn, alleen met te zware versterkers. Wanneer je dat weet (of wanneer de installatie goed is afgesteld en beveiligd) is het geen probleem. Maar wanneer er een dj achter staat die hier niets van af weet krijg je zulke toestanden.

En inderdaad; bepaalde dj's zetten het gewoon vaak VEEL te hard.

Toch moeten we hier wel even een onderscheid maken tussen bar-dancings / discotheken en drive-ins. Bij de meeste drive-ins zijn de spullen eigendom van de dj, of staan er mensen achter die weten hoe alles werkt. Daar zal de installatie dus niet zo vreselijk snel over zijn nek gaan. Tenzij het weer über-noobs zijn. De beginnelingen die met de goedkoopste spulletjes staat en weet dat het herrie maakt, maar niet hoe (gevalletje klepel...), die staan het juist weer wel vaak over de nek te draaien.

Ik zet ook vrijwel NOOIT onbekende achter mijn spullen. Maar dat enthausiasme soms.. Probleem bij mij is vooral wanneer er iets gezegd moet gaan worden. Je moet over de menigte heen komen, en je hoort zelf niet meer hoe hard ie nou eigenlijk staat. Dan ga je - wanneer je de hele avond tegen de top staat te spelen - vaak over de top.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)