Forum > Geluid

processing bij je drive-in show

(45 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
JwiellersenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 24-8-2014
Berichten: 80
1-8-2003 00:48
Wie heeft ervaring met processing bij je drive-in show??? Ik wil dat het geluid dat uit de speakers komt steeds hetzelfde blijft op het gebied van geluids nivau, werkt iemand met een soort limeter ofzo???
DJ RaudiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2003
Laatste: 25-2-2006
Berichten: 147
1-8-2003 00:52
wat is een limeter? iemand die lim eet? :S wink ;)
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
1-8-2003 01:00
gewoon het geluid niet oversturen! een limiter is de laatste redding.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
JwiellersenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 24-8-2014
Berichten: 80
1-8-2003 01:14

nijhuisr schreef:

gewoon het geluid niet oversturen! een limiter is de laatste redding.
Ja dat snap ik (dat doe ik ook al tien jaar) maar je kan het jezelf natuurlijk wel makkelijker maken, tegenwoordig met al die mp3's enzo die zijn altijd op een verschillend geluids nivau gecomprimeerd, zodat als je je computer een overgang laat maken of de nummers heel hard erin komen of juist heel zacht!
DJ Dave-QStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-4-2003
Laatste: 13-11-2006
Berichten: 75
1-8-2003 04:05

jwiellersen schreef:

nijhuisr schreef:

gewoon het geluid niet oversturen! een limiter is de laatste redding.
Ja dat snap ik (dat doe ik ook al tien jaar) maar je kan het jezelf natuurlijk wel makkelijker maken, tegenwoordig met al die mp3's enzo die zijn altijd op een verschillend geluids nivau gecomprimeerd, zodat als je je computer een overgang laat maken of de nummers heel hard erin komen of juist heel zacht!
dat is inderdaad altijd erg vervelend. echter zal een compressor/limiter dat probleem niet oplossen. enige oplossing daarvoor is al je mp3's normaliseren met een programma als CoolEdit.

een compressor/limiter zal er alleen voor zorgen dat de TOTALE geluidsdruk niet boven een bepaalde variabele komt. tenzij je natuurlijk altijd aan de max van je limiter staat te draaien. dan zal de limiter het hard-inkomende-mp3'tje op hetzelfde geluidsnivo brengen als de eerste, aangezien die precies op het randje fietste wink ;)
Music is the answer! GEAR: 2x Gemini PT-2400 + Concorde Pro's, Dateq XTC, Pioneer HDJ-1000
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
1-8-2003 08:22
Edit Mod: Topic verplaatst naar geluidsforum

DJ Dave-Q schreef:

dat is inderdaad altijd erg vervelend. echter zal een compressor/limiter dat probleem niet oplossen (...) een compressor/limiter zal er alleen voor zorgen dat de TOTALE geluidsdruk niet boven een bepaalde variabele komt
Dat is het limitergedeelte van de compressor limiter. Het compressorgedeelte kan er wel degelijk voor zorgen dan zachte en harde passages dichter naar elkaar worden getrokken. Hiervoor kan je twee zaken instellen: een threshold (zeg maar het referentieniveau) en een ratio (de versterking van signaal dat zwakker is dan de threshold en verzwakking van signaal dat sterker is dan de threshold).

Je kan dus alles naar de threshold trekken. Helaas is dat niet erg fraai: je dynamiek is weg uit de muziek en alles klinkt heel vlak, als je te zware compressing toepast. Ander nadeel bij 1-bands compressor is dat een zware bassklap alles (ook zachte hoog en midtonen) mee naar beneden trekt.

Je zou om te experimenteren een goedkope Behringer compressor kunnen aanschaffen. Die doen hun werk heel behoorlijk.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JwiellersenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 24-8-2014
Berichten: 80
1-8-2003 12:57
Ik zat te denken aan de Behringer DSP 9024!!! VET apparaatje!!!
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
1-8-2003 19:41

jwiellersen schreef:

Ik zat te denken aan de Behringer DSP 9024!!! VET apparaatje!!!
Vanwege al die knopjes zeker laugh :D wink ;)
Door internet beperkt
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
2-8-2003 10:55
De DSP 9024 is een 6-bands digitale compressor. Hier heb je als voordeel dat compressing van een frequentieband die boven de threshold zit de dynamiek van de andere banden niet beïnvloedt. Het geluid zou dus veel beter moeten blijven klinken dan botte compressie van alle signalen samen.

Blijft dat ik voor wat jij wil niet teveel zou vertrouwen op een compressor. Als je te extreme signaalniveaus naar elkaar wilt trekken wordt het er niet beter op. Vooral het "pompen" van een te extreem afgestelde compressor vind ik erg lelijk.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-8-2003 00:23
Om nog even in te gaan op het effect van proccesing:
Was een vraagje rechtstreeks van de topicstarter.
Kijk eens rond op deze site:
www.behringer.com/02_products/index.cfm?mid=2&lang=eng&formval=0
En lees dan eens wat gebruiksaanwijzingen door.
Hier leer je een hoop van, en leer je ook een beetje wat het doet.
Zo kan je veel beter kiezen wat je wilt veranderen aan je geluid.
Je zult ook ontdekken dat een hoop equip elkaar overbrugt.
Er zijn ook puristen (zoals Dré) die haast elke vorm van proccesing minder fijn vinden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)