Forum > Licht

Par 36 vs. ACL

(24 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
22-7-2009 21:47
De klassieke Par 64 ACL lamp is een 28 volt, 250 watt model. Die gaan dus per 8 in serie op één dimmer.

Met 8 stuks zit je op 2kW en heb je dus een 10A dimmer nodig.

Sommige dimmers kunnen echter ook op lagere voltages werken. Maar dan moet hij ook dat voltage binnen krijgen. wink ;) Dus als jij een dimmer met 28 volt kunt voeden met een toereikende stroomsterkte dan kun je ze allemaal apart aansturen. sneaky :V

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
22-7-2009 22:06

DeMennooos schreef:

Was het niet:
( Ik hou het op een I en U typo wink ;) )
U = I x R
Ja die was wel heel erg slordig. ashamed :$
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
22-7-2009 22:32

Martijn schreef:

Vraag me wel af of je nu wilt investeren in ACL sets? Vreten redelijk ruimte, en zijn lang niet altijd in te zetten.
Een ACL set vreet niet meer ruimte dan twee four-bars, tenminste in mijn wereld. wink ;)
ACL kun je bijna altijd inzetten, het is een geweldig effect, helemaal als je een set of drie hebt. Je kunt ACL sets uitstekend gebruiken om strijklicht langs muren te maken, gebruik ze alleen op 65% als ze lang aan moeten.
Je hebt mooi altijd 8 lampjes op 1 dimmer. laugh :D (nu ben ik ACL fan, sorry daarvoor)

De kosten zijn het niet als je al over twee normale 4-bars beschikt. Dan zijn het 12 bulbs (4 spare en je koopt een doos, wat vaak goedkoper is.) en drie verlopen. Eenmaal een verloop van 230/240V -> 2 x 120V in serie (dus), tweemaal een verloop 'wat past op je serieverloop' -> 'wat jij gebruikt op je 4-bar' (Harting, Socapex, enz) waarin je de eerste vier kanalen/parren met elkaar in serie zet.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
22-7-2009 23:28

Douwe schreef:

Martijn schreef:

Vraag me wel af of je nu wilt investeren in ACL sets? Vreten redelijk ruimte, en zijn lang niet altijd in te zetten.
Een ACL set vreet niet meer ruimte dan twee four-bars, tenminste in mijn wereld. wink ;)
ACL kun je bijna altijd inzetten, het is een geweldig effect, helemaal als je een set of drie hebt. Je kunt ACL sets uitstekend gebruiken om strijklicht langs muren te maken, gebruik ze alleen op 65% als ze lang aan moeten.
Je hebt mooi altijd 8 lampjes op 1 dimmer. laugh :D (nu ben ik ACL fan, sorry daarvoor)
Het begint sowieso met 2 fourbarren par64 short. Ruimtevretend misschien niet, maar dingen als sunstrips of wat ledpanels nemen toch redelijk wat minder ruimte in. Zeker als je meerdere sets wilt kopen kost dat aardig wat ruimte. Overigens uitgaande van een kleine/middelmatige drive-in show. Als je toch een loods hebt wordt het een ander verhaal. Dat het een tof effect is ben ik met je eens, maar het effect wordt er niet minder op als het setje bijvoorbeeld gehuurd is. happy :)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
22-7-2009 23:54
Maar het verschil in effect van een ACL is niet te vergelijken met een striplight of een led-variant.
Natuurlijk gaan er bij een ACL-set maar 8 parren aan.

Bij een ACL-set heb je 8 parren met een retestrakke beam, zonder aanzienlijke up/down glow. Hierdoor kun je met ACL echt flashen.
Met slechts 2kW voor 2 four-bars is het een aanzienlijke dimmer besparing. Als je serie kunt patchen op je dimmer zou je ook per halve set aan kunnen sturen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)