Forum > Licht

Custom Stageblinder maken

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
22-6-2009 08:32
En toch kun je binnen 10 seconden het kapotte lampje vinden met een simpele multimeter, zonder controlelampjes :)

Hoe? Neem een serie van 20 aaneengeschakelde lampjes waarvan er eentje stuk is gegaan. Meet van de ene helft (zeg lampje 1 - 10) wat de weerstand is over dat deel van de serie. Weerstand oneindig? Dan zit hier de fout, zo nee dan in de andere helft. Bijvoorbeeld in dat geval meet dan weer de helft van de helft waarvan je weet dat daar de fout zit, zeg lampje 11-15. Hier meet je oneindige weerstand dus een van deze 5 is het. Herhaal nog twee maal met weer kleinere stappen en je hebt het kapotte lampje te pakken. Je bent er dus altijd met 4-5 metingen. Zolang je maar eenvoudig kunt bepalen hoe de serie loopt kun je erg snel zo een kapot element vinden, zelfs al is de rij erg lang: met a = 2^n stappen ben je er (a = aantal lampjes, n = aantal stappen benodigd). Zelfs al heb je er 1000 in serie staan, nog vindt je ze in 10 metingen op deze manier.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
22-6-2009 10:59
leuke tip.
Maar als je een nette veilige blinder maakt, zijn er wel regels met betrekking tot de elektrische veiligheid.
Dat betekent in de praktijk dat je niet zomaar bij die meetpuntjes kunt komen.

Als je echt een blinder met letters wilt maken op een simpele en snelle manier, en ook nog eens degelijk,
denk ik dat ledstrips de handigste optie is.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DouweVIP Lid
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
23-6-2009 00:46

Stefan schreef:

En toch kun je binnen 10 seconden het kapotte lampje vinden met een simpele multimeter, zonder controlelampjes :)

Hoe? Neem een serie van 20 aaneengeschakelde lampjes waarvan er eentje stuk is gegaan. Meet van de ene helft (zeg lampje 1 - 10) wat de weerstand is over dat deel van de serie. Weerstand oneindig? Dan zit hier de fout, zo nee dan in de andere helft. Bijvoorbeeld in dat geval meet dan weer de helft van de helft waarvan je weet dat daar de fout zit, zeg lampje 11-15. Hier meet je oneindige weerstand dus een van deze 5 is het. Herhaal nog twee maal met weer kleinere stappen en je hebt het kapotte lampje te pakken. Je bent er dus altijd met 4-5 metingen. Zolang je maar eenvoudig kunt bepalen hoe de serie loopt kun je erg snel zo een kapot element vinden, zelfs al is de rij erg lang: met a = 2^n stappen ben je er (a = aantal lampjes, n = aantal stappen benodigd). Zelfs al heb je er 1000 in serie staan, nog vindt je ze in 10 metingen op deze manier.
Prima verhaal, klopt helemaal.
Toch is er een uitzondering, want als er van de 100 bulbjes ineens 14 stuk zijn. Zit je al snel op een meting of 20.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
StefanStandaard Lid
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
23-6-2009 07:33
Jep je vindt inderdaad maar een lampje per keer. Als er van die 1000 lampjes 14 stuk gaan spontaan dan heb je inderdaad 140 metingen nodig, maar altijd nog beter dan de ca. 930 die je er nodig zult hebben als je gewoon van 1 naar 1000 gaat happy :)
DouweVIP Lid
24-6-2009 00:35

Stefan schreef:

Jep je vindt inderdaad maar een lampje per keer. Als er van die 1000 lampjes 14 stuk gaan spontaan dan heb je inderdaad 140 metingen nodig, maar altijd nog beter dan de ca. 930 die je er nodig zult hebben als je gewoon van 1 naar 1000 gaat happy :)
Kansberekening is mooi, ik start toch echt met een visuele controle. Bij ongeveer 80% van de doorgefikte lampjes, zie je zwarte aanslag.
Eventueel met een high output led zaklamp (ledlenser, fenix, enz), in de reflector schijnen werkt erg goed.
Dan ga ik meten en binnen 15-20 metingen ben ik klaar. sneaky :V
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
24-6-2009 00:44
Als geluidsman ga ik gelijk denken "kan ik dat niet horen met een microfoon waarvan ik de kop (rooster) verwijderd heb"? Zeker als er maar één lampje defect is (meestal het geval tenzij een apparaat is gevallen) moet het volgens mij mogelijk zijn de onderbreking te "horen".

Wellicht kan iemand dat eens testen?

Overigens ben ik een groot fan van neonlampjes over de lampen. de neonlamp bij de defecte lamp licht dan keurig op (tenzij er meer dan een paar lampen defect zijn). Vroeger werd dit ook veel in effecten gedaan (maar is vast weg bezuinigd).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj_mvandisStandaard Lid
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
24-6-2009 11:28

Dré schreef:

....Overigens ben ik een groot fan van neonlampjes over de lampen....
Hoe gaat dit precies in z'n werk?
Omdat er een gat ontstaat, komt er bij de klemspanning 230V te staan, dit snap ik nog.
Maar heeft dit geen nadelige gevolgen bij gewoon gebruik?
Nu ook op internet!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
24-6-2009 11:38

dj_mvandis schreef:

Hoe gaat dit precies in z'n werk?
Omdat er een gat ontstaat, komt er bij de klemspanning 230V te staan, dit snap ik nog.
Maar heeft dit geen nadelige gevolgen bij gewoon gebruik?
Bij normaal gebruik staat er over elk neon lampje 6-24V (afhankelijk van de gebruikte lampen). Daar wordt een neon lampje (met de juiste voorschakel) niet warm of koud van (dus geen licht). Bij 230V wordt het verhaal anders. Het hoeven natuurlijk zelfs bij 230V niet eens heldere lichten te zijn (een indicatie is voldoende).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DouweVIP Lid
28-6-2009 00:19

Dré schreef:

Vroeger werd dit ook veel in effecten gedaan (maar is vast weg bezuinigd).
UIt ervaring heb ik deze 'zaklamp methode' ontwikkeld. De Altman Zipstrip is een 3 kanaals, 2 lampjes in serie voetlicht met 24 bulbjes. Tot een aantal jaar geleden, vonden lichtontwerpers het leuk om honderden meters van die 'troep' neer te zetten.
Ontzettend dure, veel te zware strips, zonder neon.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)