cat5 10/100 over XLR
(46 reacties. Pagina 3 van 5)Moderator(s): Dré
DJefkeStandaard Lid Uit: België Sinds: 27-6-2008 Laatste: 15-5-2019 Berichten: 262 | 14-5-2009 10:27 |
En de volgende stap is een powercon-naar-XLR verloopje? Dan kan de stroom ook via de multi, week een kabel minder | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 9-11-2024 Berichten: 13473 | 14-5-2009 10:33 |
Nou... Als Ethernet over XLR betrouwbaar zou werken (ook al zou dat dan bijvoorbeeld "slechts" 10Mb half duplex zijn) dan zou ik dat LIEVER gebruiken dan een draadloze verbinding ALS de beschikbare bandbreedte voldoende zou zijn. Dus JA. Het lijkt me dat een aantal leden (ook al weten ze het wellicht zelf nog niet) nu zoiets zullen hebben van "CHIPS... Da's fijn"... | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DJefkeStandaard Lid Uit: België Sinds: 27-6-2008 Laatste: 15-5-2019 Berichten: 262 | 14-5-2009 10:37 |
Als deze oplossing gaat blijken te werken door een multi van 50m, dan nog zou ik er niet vanuit gaan dat betrouwbaarder is dan wifi. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 9-11-2024 Berichten: 13473 | 14-5-2009 10:40 |
DJefke schreef: Als deze oplossing gaat blijken te werken door een multi van 50m, dan nog zou ik er niet vanuit gaan dat betrouwbaarder is dan wifi. | |
DJefkeStandaard Lid Uit: België Sinds: 27-6-2008 Laatste: 15-5-2019 Berichten: 262 | 14-5-2009 11:03 |
Waarop baseer je dit precies? Eerst en vooral beweer ik nergens dat het niet betrouwbaarder kan zijn dan wifi, ik zeg gewoon dat het niet is omdat het 10 events goed gaat over die multi, dat het een 11e keer ook goed gaat. Hetzelfde geldt voor wifi, meestal gaat het goed, maar dus niet altijd.En wat er mis is met een simpele microfoon-multi, is een beetje zoals bij DMX, maar alleen is het bij ethernet natuurlijk nog net iets kritischer. Laat ons even uitgaan van een simpele 10Mbit, dat is 10 miljoen bits per seconde, dus 10 MHz. Dat is hoogfrequent, dus de impedantie van de transmissielijn speelt een rol (100Ohm in dit geval). Even zonder impedantie-aanpassing er een stuk van pakweg 50m lengte met random impedantie er tussen knallen gaat het signaal al niet zo fijn vinden. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 9-11-2024 Berichten: 13473 | 14-5-2009 12:46 |
DJefke schreef: Even zonder impedantie-aanpassing er een stuk van pakweg 50m lengte met random impedantie er tussen knallen gaat het signaal al niet zo fijn vinden.Veel kabels worden tegenwoordig standaard al als 110 Ohm kabel ontworpen (al was het alleen maar omdat de instellingen van machines dan gelijk kan blijven als men DMX/AES-EBU kabels moet maken). Het kan dus zo maar zijn dat die multikabel keurig 110 Ohm is (terwijl dat niet geadverteerd wordt of kan worden). Ik vind zo'n test helemaal prima en kan me ook goed voorstellen dat als herhaaldelijke tests een 100% betrouwbaarheid geven iemand zo'n methode zou gebruiken (communicatie met processors e.d.). Bandbreedte is bij veel toepassingen absoluut niet nodig (en het inpluggen van een XLR touwtje is nu eenmaal eenvoudiger dan het neerleggen van een setje routers met hun netadapters). | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 9-11-2024 Berichten: 2079 | 14-5-2009 12:52 |
Dré, ik ben het helemaal met je eens. Een router kun je overigens wel, zoals ik eerder al postte, in je rack verstoppen. Neem wel een type met afneembare antenne, zodat je deze buiten aan de patchplaat kunt zetten. Verder is het natuurlijk ook weer een voordeel om met je laptop rond te kunnen lopen langs verschillende luisterposities. | |
Niet goed, wel hard! | |
DJefkeStandaard Lid Uit: België Sinds: 27-6-2008 Laatste: 15-5-2019 Berichten: 262 | 14-5-2009 16:20 |
Dré schreef: Als dat inderdaad een probleem is (en dat kan best het geval zijn; net als bij DMX) dan is dat ALTIJD een probleem zolang de situatie transmitter-kabel-receiver hetzelfde blijft. Dit in tegenstelling tot draadloos (waarbij de ene keer de ether vrij is van wat ook maar terwijl de andere keer echt iedereen het nodig vindt een mobieltje te hebben dat 1 SMS'je per minuut ontvangt (en de magnetron achter de bar als sinds een jaar of 5 niet meer HF dicht is)).Veel kabels worden tegenwoordig standaard al als 110 Ohm kabel ontworpen (al was het alleen maar omdat de instellingen van machines dan gelijk kan blijven als men DMX/AES-EBU kabels moet maken). Het kan dus zo maar zijn dat die multikabel keurig 110 Ohm is (terwijl dat niet geadverteerd wordt of kan worden). Weer iets bijgeleerd, want dat wist ik helemaal niet. (Maar dan vraag ik mij toch af waarom iedereen hamert op het gebruik van DMX bekabeling ipv gewone microfoonkabel. Uiteindelijk is DMX512 amper 250KHz. Maar dit terzijde ;))Nuja, in het geval dat die kabel 110 Ohm is, speelt de impedantie-aanpassing geen rol meer. Nu is de impedantie niet de enige factor die bepalend is natuurlijk. Niet elke kabel kan de snelheden aan. Geen idee meer hoe dat precies zit (die theorie zit veel te ver weg bij mij), maar ik vermoed dat dit in het aantal twists zit. Maar goed, dit hoeft niet noodzakelijk een probleem te vormen, want de multi in kwestie is waarschijnlijk geen 100m lang ;) Ik vind zo'n test helemaal prima en kan me ook goed voorstellen dat als herhaaldelijke tests een 100% betrouwbaarheid geven iemand zo'n methode zou gebruiken (communicatie met processors e.d.). Bandbreedte is bij veel toepassingen absoluut niet nodig (en het inpluggen van een XLR touwtje is nu eenmaal eenvoudiger dan het neerleggen van een setje routers met hun netadapters). Als herhaaldelijke tests uitwijzen dat het werk, geef ik toe dat het idd betrouwbaar is zolang er niets wordt veranderd aan de situatie transmitter-transmissielijn-ontvanger.We hebben het dan natuurlijk wel over 10Mbit half duplex. Anders moeten we natuurlijk rekening gaan houden met overspraak tussen de paren. PS: Tot nu toe is de test gedaan door de OP met een kabel van 5m. Als de kabel < 1/10 golflengte is, speelt het eigenlijk geen rol wat de impedantie is. De golflengte voor 10Mbit is 60m (5MHzdus en niet 10MHz). Dus in principe zou 5m krachtstroom ook moeten werken | |
MitchelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-9-2003 Laatste: 22-7-2010 Berichten: 186 | 14-5-2009 21:41 |
Ik heb vanmorgen het verloopje even snel kunnen testen op een 30M Klotz multie. Dan werkt hij nog correct. Ik zal als ik eens wat tijd heb 100 Meter ertussen knopen. Of het dan nog werkt ben ik wel nieuwsgierig naar. | |
Waar een wil is, is een weg. | |
BrokencoreStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 1-6-2008 Laatste: 2-12-2022 Berichten: 170 | 14-5-2009 21:45 |
Over welk verloop schema hebben we het nu precies? En gebruik je één of twee XLR kabels? | |