Forum > Newbie Forum

skytec subs met k112

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-3-2009 04:19

robertoal schreef:

laugh :D wat tcmc schreef heb ik dus opgezocht
heb ik dus niks aan helaas; heb achterop gewoon een 'volume' knop om het hoog zachter te zetten..
Let op: De regel grafiek van de hoge tonen regelaar is heel wat anders dan het dempen van een tweeter. Hoewel het theoretisch een lineaire demping moet zijn, worden mede door de parallel weerstand ook wat hinderlijke resonantie frequenties onderdrukt en wordt het filter ook gunstiger belast.

Theoretisch is het passief dempen van een tweeter hetzelfde als bij een actieve setup de gain van de tweeter iets terug draaien, maar door het impedantie verloop van de tweeter zelfs, werkt het passief toch heel anders en vaak zelfs beter.
Tevens verhoog je ook nog het belastbare vermogen, dus de high driver zal niet meer snel stuk gaan.

Bij de actieve box moet je het schema zien te bemachtigen en daarin de gain wat terugschoroeven van de high amp.
Wellicht kun je ook wat met de actieve filtering wat doen, maar dan moet je eerst zorgvuldig gaan simuleren met PSpice o.i.d.

TCMC
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
19-3-2009 11:34
Was van mij kwestie van horen waar de bel luid maar niet weten waar het kleppeltje klopt wink ;) ..
dank voor je info tcmc.. ga ik kijken of ik het schema kan vinden.. Maar als dat dus niet lukt is het dus een goede optie om (voor een 3db verzwakking) 1 weerstand te plaatsen in serie van 2 ohm, en een paralel van 19 ohm?
Dj-stinosAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2009
Laatste: 2-6-2009
Berichten: 57
19-3-2009 17:34
zo slecht is het hoog van de k-112 nou ook weer niet.
ik denk dat niemand gaat zeuren om het geluid.
het is alleen niet zo heel helder.
helder genoeg, zeker weten.
dus hou je eerst maar is bezig met alleen kopen van de set wink ;)
DJ-STINOZZZZZZ (noem me maar stijn)
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
19-3-2009 21:03
ik heb al ze al wink ;)
sterker nog ik heb ook syrincs topjes; tering wat een verschil.
Als ik ze naast elkaar zet is vooral het schreeuwende hoog erg opvallend.
Ik zet zulke boxjes never nooit niet voor een publiek neer. Behalve met een eq erover natuurlijk.
Maar zonder iets is het niet om aan te horen vind ik.
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
19-3-2009 22:58
Je hebt het dan over de K-112 die je schel vind? Heb zelf de K-115 en dat is op statief met de woofer op oorhoogte zeer goed te doen. Zowel met als zonder subs (wel weinig bas dan).

In mijn geval zit er nog wel een EQ tussen, maar zonder is het echt niet slecht. Het zijn niet de beste boxen, maar je hoeft je naar mijn mening niet te schamen als je ze voor je publiek neerzet. Wat voor versterker en signaal bronnen heb je?
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
19-3-2009 23:12
Hij heeft ze naast een setje Syrincs kasten gezet: dat zijn kasten van krap 700 euro ex. btw per stuk, volledig RCF geladen en voorzien van een filter waar je helemaal eng van word (nog nooit zo'n belachelijk uitgebreid filter gezien). Ik snap wel dat hij de K-112/K115 schelt vind, maar het vergelijk is ook niet helemaal eerlijk: de Syrincs MM-12 (want over die kast gaat het) is bijna 5 keer duurder dan de K-112.

Dit neemt overigens niet weg dat de K-112 een keurige luidspreker is voor het geld. Maar ook niet dat er kasten zijn die op alle vlakken veel beter presteren dan de K-112. Het is net wat je gewend bent. Ik vind het geluid van de K-112 ook wat onaangenaam scherp, zeker als ik het naast m'n oude DAP AX-12 kasten (met erg gedempt hoog) zet of naast m'n huidige RCF ART-322a (beetje vals: die kast heeft een 2 inch hoogdriver, waardoor het geluid wat rustiger blijft op hoog volume).
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
20-3-2009 03:31

robertoal schreef:

Was van mij kwestie van horen waar de bel luid maar niet weten waar het kleppeltje klopt wink ;) ..
dank voor je info tcmc.. ga ik kijken of ik het schema kan vinden.. Maar als dat dus niet lukt is het dus een goede optie om (voor een 3db verzwakking) 1 weerstand te plaatsen in serie van 2 ohm, en een paralel van 19 ohm?
Klopt vrij aardig.
Je kunt ook de gangbare waardes nemen van 2,2 Ohm en 22 Ohm, elk 17 Watt of meer. Deze zijn onder de print te monteren en drukken ook mooi tegen de achterplaat aan. Wel even u-tjes in de draden buigen vanwege het uitzetten van de draden i.v.m warmte.
ook zul je de de condensator moeten verplaatsen en een printspoor moeten doorslijpen.
Met een beetje inzicht en het optekenen van het schema lukt dit wel.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
20-3-2009 03:36

Philip_Janssen schreef:

Ik vind het geluid van de K-112 ook wat onaangenaam scherp, zeker als ik het naast m'n oude DAP AX-12 kasten (met erg gedempt hoog) zet of naast m'n huidige RCF ART-322a (beetje vals: die kast heeft een 2 inch hoogdriver, waardoor het geluid wat rustiger blijft op hoog volume).
Ik heb de AX-115 speaker. Hierin werd de high driver met maar liefst 10 dB gedempt. Dit heb ik terug gebracht naar 6 dB en nu is de klank prima en het frequentieverloop ook nagenoeg recht.

Bij een eerdere meting klopte die 10 dB wel als je op de high driver ging meten, maar het hoog zakte in elkaar als je tussen de horn en 15 inch speaker ging meten.

Ik denk dat de fabrikant destijds de speakers fout heeft gemeten volgens de oeroude regels, en wel op 1 meter op weliswaar luisterhoogte. Zelf doe ik het op 4 - 5 meter afstand, en dan komen de resultaten veel beter overeen met de werkelijkheid. Vaak doe ik het ook op FOH positie waarbij de afstand dan 10 tot 15 meter is en dan rechts op een stackje gericht.

TCMC
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
20-3-2009 14:30
de speakers die ik heb zin de k112A, powered en actief dus.. Geprocessed door een driverack.
op mijn mm-12jes zit een ram bux 2.0.

De vergelijking tussen deze 2 slaat inderdaad nergens op; prijsklasses zoals philip al vertelde lopen nogal uiteen.
Feit is wel dat dat een van mijn weinige referenties zijn, en ik dus automatisch met die speakers vergelijk.

Krijg ze natuulijk nooit zo goed als mm-12jes, ik ga wel, met hulp van tcmc, proberen het hoog dus aangenamer te maken.
tcmc: jij zegt dus: soldeer ze op de print? is het niet eenvoudiger om ze gewoon direct 'op' de tweeter te maken (gewoon kabeltje knip en vervolgens weerstand solderen mooi krimpkousje erom en klaar)? zag op het print niet al te veel ruimte meer over.. an sich is het natuurlijk wel netter.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)