Forum > Algemeen Forum

Ik ben ''vreemd'' geweest!

(47 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
7-9-2008 14:44
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 7-9-2008 15:07

Webbie schreef:

Er is niet geveegd maar simpelweg tekst verandert door de posters zelf.

Als je goed hebt gelezen maak ik ook een opmerking over dat je de posts steeds aan kunt passen zonder dat je er een "edit tijd en datum" bij ziet staan.
Die [BlokHaken] , bij mijn post, komen niet van de de forum-software vandaan sneaky :V.

Geeft dus ruimte aan kontengedraai...
Heb ik gelezen inderdaad, vandaar ook dat ik het nadrukkelijk vroeg. Ik was benieuwd in welke mate dat gebeurd was. Overigens ben ik het wel met je eens hoor. Het ene moment is er heibel omdat mensen zich gekrenkt voelen door jouw opmerking omdat ze er zelf de conclusie aan hangen dat je ze voor doof uitmaakt, het volgende moment is het voor veel forumleden blijkbaar heel normaal dat iemand weggepest wordt door hem direct op de persoon af voor 'ouwe dove' uit te maken. Zoals ik al zei lijkt zo'n 'verharding' wel de algemene tendens te zijn in internetland (en de rest van de maatschappij), jammer. Ik zal er verder maar niet te veel woorden aan vuil maken, daar is dit forum wat mij betreft ook niet helemaal de juiste plaats voor.

Verder vind ik het leuk om Contours reactie te lezen, daarbij vergelijkend met reacties op het Hear forum. Ik als technisch-wetenschappelijk (ok, nou is dat qua niveau ook nog betrekkelijk wink ;) ) ingesteld iemand kan niet veel met termen als "plaatsing van instrumenten, timing, resolutie" maar wanneer iemand bijvoorbeeld een afname van het hoog bemerkt is dat voor mij wél concreet en bovendien wetenschappelijk te verklaren én aan te tonen. Voor zulk soort dingen zijn gewoon frequentie overdracht plotjes te maken.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
7-9-2008 15:02
Wat natuurlijk een grote rol speelt is het feit dat als je veel geld hebt uitgegeven voor een set luidsprekerkabels, je dan ook WILT dat het beter klinkt. En je hersenen kunnen daarvoor zorgen, ook al is er meettechnisch geen enkel verschil te constateren.

Overigens vind ik wel als je een installatie hebt staan van vele duizenden euro's dat je dan ook wel het nodige geld mag spenderen aan de kabels. Voor mij is dat net zoiets als een peperdure (en goede) Funktion One geluidsset aansturen met een Behringer processor, dat doe je ook niet. Dan neem je gewoon een nette XTA.

Maar als je zelf eens wat wilt testen moet je eens normale koperkabels vergelijken met goedkope verzilverde kabels, de kans ik groot dat je een feller/scherper hoog zult constateren.

MVG Contour
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
7-9-2008 15:21
Hallo Webbie,

Als ik het goed begrijp (ik las het topic op Hear.nl nog eens door) wil jij weten waarom een kabel anders kan klinken.

Wel ik ben zelf geen natuurkundige maar verschillende materialen (koper, zilver) gedragen zich toch niet 100% hetzelfde bij stroomgeleiding. Een kabel is meer dan een ohmse weestand, hij heeft namelijk ook een inductie en capaciteit. Dit betekent dat een kabel zich enigzins als 'filter' kan gedragen, ik kan me zo voorstellen dat hier enige verschillen door ontstaan.

Tevens bestaat er het 'skin effect' wat betekent dat bij hogere frequenties de stroom alleen nog maar door de buitenkant van de geleider gaat. Als je nu een kabel opbouwt uit vele apart geisoleerde draadjes i.p.v. één hele dikke kan ik me voorstellen dat je effectief meer doorsnede hebt in het hoog en dat dat een verschil in klank kan opleveren.

Door een kabel af te schermen, is het in theorie ook mogelijk om storingen van buitenaf tegen te houden. Een complexe afscherming zal een kabel duurder maken.

Maar zoals ik al zei, ik ben géén natuurkundige, en de kabel discussies lopen op zoveel fora en inderdaad zijn er believers en non-believers. Hear ( razz :p )zal nooit een eenduidige conclusie kunnen worden getrokken.

MVG Contour
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
7-9-2008 16:56
Hallo Contour,

Heel erg bedankt voor je uitleg, hier kan ik wat mee.

Maar als ik je goed begrijp zou massieve 240v installatiedraad beter presteren dan zeg maar hear (laugh :D) in de shop aanwezige normale DAP speakerkabels?
En geldt dit alleen voor het hoog, of heeft het op het mid en laag ook nog invloed?

Dat zou ik dus kunnen testen.
(ik hoop alleen niet dat het lang duurt om de kabels te wisselen, want dan zijn mijn hersenen de "draad" al kwijt laugh :D)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
7-9-2008 17:09
Hallo Webbie,

Je zou allicht eens kunnen testen of je hearin een verschil kunt horen. Dan moet je resultaten hear zeker plaatsen. De DAP kabel bestaat natuurlijk wel uit vele losse koperstrengen, maar deze zijn niet van elkaar geisoleerd, dus ik denk dat er dan hear niet veel verschil is met een massieve kabel, afgezien van het feit dat de DAP kabel veel soepeler zal zijn.

MVG Contour
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
7-9-2008 17:10
Ook het topic op Hear.nl even doorgelezen.
Staat ook ergens een post van iemand die een test heeft gedaan.
2 keer. De eerste keer wist die welke kabel het was, toen hoorde hij heel veel verschil.
Later verwisselde een vriend van hem de kabels, hij wist niet welke kabel het was. Toen hoorde de jongen amper verschil. En die post word compleet genegeerd door de mensen die er sterk van overtuigd zijn dat het wel een gigantisch verschil maakt.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
7-9-2008 21:29
Ik werk momenteel op de DRAKA (electriciteit draad en kabel), op deze fabriek zijn vele hifi liefhebbers het verwonderde mij dan ook niet dat de liefhebbers daar, die boven op draad en kabel "zitten" hier onderzoek naar hebben gedaan.
Sommige zijn daar zo ver gegaan dat zij door het labaratorium luidspeakerkabel van andere speakerkabelfabrikanten hebben laten analiseren.
Het is zoals ik begreep een goede combinatie nodig tussen versterker - draad - speakers, het heeft niet alleen met het draad te maken, maar wel is een van de belangrijke factoren de weerstand.

Misschien weet Dré hier meer van, ik zal ook ens op de fabriek de labaritorium analyse opvragen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
7-9-2008 23:06
Hallo Ivo,

Bedankt voor je post.

Leuk als je een paar van die rapporten in handen zou kunnen krijgen.

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat bekabeling een wereld van verschil laat horen in de geluidsweergaven van het totale systeem.
Wel altijd leuk om natuurlijk echte meetgegevens te zien.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
7-9-2008 23:20

Webbie schreef:

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat bekabeling een wereld van verschil laat horen in de geluidsweergaven van het totale systeem.
Behalve speaker kabel, heb je zelfs instrumenten kabel, speciaal voor basgitaar, keyboard etc.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 13468
8-9-2008 10:25

Contour schreef:

Hallo Webbie,

Verschillen tussen kabels zijn doorgaans inderdaad klein, maar ze zijn er wel hoor. Zo had ik een tijd lang gewoon een knappe zeer dikke koperkabel in gebruik (iets van 2x 10mm2 kwadraat, echt enorm dik). Toen kon ik voor zeer weinig geld één of andere vage 'aerospace bla bla' kabel overnemen. Nou na 10 minuten luisteren met die kabel heb ik hem er snel weer tussenuit gehaald, met name de hoge tonen klonken absoluut beroerd. Toen de dikke koperkabel er weer tussen en het geluid was weet zoals vanouds.
Was dat wellicht de "beruchte" Dynaudio Ocos kabel, losjes gebaseerd op een stukje wetenschap (transmissielijn)? Zelfs in m'n "high end" tijd moest ik hier al (toen nog een beetje) om lachen.

Uiteraard zal het wel nut hebben voor diegenen die een paar km kabel tussen versterker en speaker plaatsen (maar ik verwacht dat er niet zoveel zullen zijn die dat doen). En grappig genoeg... Zij die het wel doen (100V systemen) malen er niet of amper om.

Belangrijkste aan een kabel is en blijft dat hij niet te kort is (een te korte kabel doet het namelijk gewoonweg niet). Bij hoogohmige bronnen gaan andere verschijnselen van een kabel spelen (capaciteit, inductie en diëlektrische verliezen). De ene "wereld" wil dan de kabel exotisch maken om de effecten zoveel mogelijk te maskeren. De andere "wereld" zorgt er gewoon voor dat de bron laagohmig wordt en weg is het probleem.

Veel hoogohmige bronnen zijn terug te vinden in de High-End producten (goh...). Weinig hoogohmige bronnen zijn terug te vinden in onze wereld. Uitzondering daarop zijn gitaren (dingen moeten eigenlijk sinds 100 jaar een ingebouwde FET buffer hebben MAAR daar wachten we nu nog op...), draaitafels (zouden vanaf dag één een ingebouwde RIAA versterker moeten hebben MAAR moeten het, uitzonderingen daargelaten, doen met korte aansluitkabels die een relatief lage parallelcapaciteit hebben in combinatie met een halfbakken quasi balanced aansluiting) en in (véél) mindere mate microfoons.

Vreemde is dan ook dat juist WIJ die microfoons gebruiken en juist WIJ daarvoor gewoon goed afgeschermde microfoonkabel gebruiken met een niet al te hoge parallelcapaciteit per meter (meer niet). En maar goed ook dat wij daar niets exotisch voor gebruiken (waar High-End lovers het met een meter of 2 kabel kunnen doen hebben wij vele honderden meters nodig ($$$)).

<<<

PS: Overal zie ik keer op keer genoemd worden dat de versterker dankzij een dikkere kabel beter controle kan houden op de speaker. Laat die mythologische gedachte toch eens varen. Neem, voor een frisse kijk, eens de serieweerstand van spreekspoel mee in het verhaal (je zult, ondanks dat het niet gangbaar is, wel moeten aangezien dat kreng zich ECHT in de signaalweg bevindt; net als de speakerkabel en de uitgangsimpedantie van de versterker) als je demping gaat berekenen. En neem dan, voor een nog frissere kijk, ook eens het verloop van die serieweerstand mee als het gevolg van opwarming (en chips, die opwarming zal er zijn tenzij de speaker niets weergeeft...).

En... Laat ik het nog maar eens zeggen: Je kunt, uitgaande van een bepaalde totale externe serieweerstand (inclusief dus bijvoorbeeld een relatief hoogohmige speakerkabel) een speaker zo ontwerpen dat hij kritisch gedempt is (en heiliger dan dat kun je niet gaan in de race naar de ideale impulsrespons). Ontwerp dus een speaker voor een totale externe serieweerstand van 1 Ohm, sluit hem via super duper dikke kabels aan op een DF1000000 versterker en hij zal minder presteren dan op een DF80 versterker in combinatie met een 0.9 Ohm speakerkabel. Auw... Weg mythe!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)