Forum > Geluid

Geluidskwaliteit evenementen? "Mode" of slechte kwaliteit?

(29 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
2-9-2008 21:19

simple40002000 schreef:

Je mag er toch vanuit gaan dat bedrijven die dit soort ''grote'' dingen doen genoeg vakmanschap hebben om dit soort dingen op te vangen.En op dit niveau verkeerde mikro,s gebruiken lijkt me sterk,dit is niet meer ''effe een rechuit rechtaan bandje wat weinig kan verrekken''
Er zijn dingen die je verwacht die niet uit komen,
maar het was maar een voorbeeld..
De vorige keer dat hierzo de Flaming Stars optraden vond ik het goed, maar de keer eervoor brak ( ik weet niet of je ze kent? )
De 1e keer waren ze dronken en niet om aan te horen,
De 2e keer was gewoon wel leuk...

Ik vind dat je niet zomaar kunt zeggen of iets beter kan zonder dat je weet wat er ingestuurd word en mogelijk is..
If it ain't Dutch it ain't much...
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
3-9-2008 00:23
De "trend" is tegenwoordig dat er steeds meer 'Tape-acts' zijn met hun gruwelijke MP3 muziek, nou ik kan je vertellen, daar sta je dan met je peperdure PA set.. angry
Veel laag, dun mid (goh, da's voor hun eigen stem invulling toch??) veel hoog!!

Dit is wat mij de afgelopen jaren enorm is op gevallen shut up :X !

Dan heb ik het nog niet zo uitgebreidt gehad over DJ's.. shut up :X

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
3-9-2008 00:45
De "trend" hard en onbenullig ken ik al jaren. (zeker 20jaar)
Veel sets kunnen niet groot genoeg zijn.

Dat ligt puur aan de man achter de knoppen.
Door minder gas te geven en wat beter te luisteren (de juiste balans tussen bas/mid/hoog) is een perfect geluid te krijgen.
Zorg dat je dat in de hand hebt, en zie dat je meer complimenten krijgt.

De mooiste vergelijkingen kan je doen tijdens talentenjachten (hoe groter de band des te leuker). Juist dan zie en hoor je het verschil tussen de geluidsmensen die beweren de kennis in huis te hebben. Bij een set die "ze niet kennen" is het helemaal feest wink ;)

Martin.
kvm entertainment
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
3-9-2008 01:14

jakkes72 schreef:

De eerste die je aangeeft geeft al aan dat veel tapeset-mixers ACHTER de luidsprekers staan, daar begint het drama al.
De tweede is het gevolg van het eerste.

Doorkoppelen op mijn systeem heb ik geen probleem mee, wel als dat niet gevraagd word, of erger nog: dat er vanuit gegaan word dat hij door mag prikken. (uiteraard daarbij vermeldend dat hij alleen monitors bij zich heeft. vaak blijkt daarna dan alsnog dat de tech een complete set mee heeft.....)

Als bij/tijdens/na het doorprikken blijkt dat de tech via zijn eigen afluistering een totaal andere klank heeft dan op de PA, zal ik toch echt proberen dat gelijk te trekken, maar dat is eigenlijk dus niet naar eigen wens.....
Achter de PA is compleet logisch te verklaren voor Tapeshow boeren.
Makkelijk laden lossen(niet door de mensen heen).
Snel weer weg voor de eventuele volgende show.
Ruimte om je tafel en geen mensen weg hoeven te houden(Er staan uiteraard geen hekken zoals bij een vooraf besproken FOH)
Maar vooral duidelijk zicht op de artiest.
Tijdens het eerste nummer ben ik vaak met de monitormix bezig.(Eerst de artiest tevreden houden)
In de regel is de artiest/ het boekingsbureau degene die jou direct betaald.

Ten tweede:
Ik krijg netjes een lijstje met locaties van die maand, en daarbij vemeld of er eigen PA gebouwd moet worden of dat we enkel een monitor set mee hoeven te nemen.
Vervolgens bel ik de geluidsbureau's wat voor PA er staat en of dit voldoende is qua Power/kwaliteit.

Ten derde:
Er zijn locaties genoeg waar ik tijdens de show via de asl vraag hoe de verhouding in de zaal is, en of het klinkt.
Maar dit zijn locaties waar ik zelf niet de ruimte/tijd heb om uitgebreid voor de PA te gaan luisteren. (Pas 1 keer meegemaakt dat ik zelf totaal niet voor de PA ben geweest, maar daar was die middag gesoundchekt om dit probleem dus op te vangen)
Verder vraag ik altijd of ze me op de tafel recht kunnen zetten. En als ik de EQ instellingen van het front niet vertrouw of die recht kunnen.
All-roundsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2006
Laatste: 11-8-2009
Berichten: 19
4-9-2008 20:50
Ben het helemaal met Pascal en KVM eens

Hard is niet moeilijk
zuiver en hard is een uitdaging
maar van voor tot achter zuiver en elkaar kunnen verstaan is een genot

dit laatse is helaas niet altijd haalbaar

en als je het verschil wil horen tussen de geluid techn.
voorbeeldje
Fields of rock poosje terug al
eerst slayer en dan Tool ****** wat een wereld van uiterste
slayer gewoonweg hard heeeeel hard
Tool loep zuiver en echt niet zacht gewoon kippevel [ was +- 30 graden ]
P.S. was ook een Line-array
Nexo meen ik , er lagen tenminst de CD18 kasten onder

m.v.g.
Luke
All-round Sound
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
5-9-2008 16:51

jakkes72] schreef:

Achter de PA is compleet logisch te verklaren voor Tapeshow boeren.
Makkelijk laden lossen(niet door de mensen heen).
Snel weer weg voor de eventuele volgende show.
Ruimte om je tafel en geen mensen weg hoeven te houden(Er staan uiteraard geen hekken zoals bij een vooraf besproken FOH)
Maar vooral duidelijk zicht op de artiest.
Tijdens het eerste nummer ben ik vaak met de monitormix bezig.(Eerst de artiest tevreden houden)
In de regel is de artiest/ het boekingsbureau degene die jou direct betaald.
Ik wil mezelf geen tapeboer noemen, maar mix er de laatste tijd wel steeds meer af: vaak met de tafel achter de PA. Dat is vervelend, maar geen onoplosbaar probleem. Zorgen dat je een goede set hebt (in mijn geval is dat dan meestal Dynacord) en je apparatuur kennen. Vervolgens de zaal af en toe een keer inlopen om te horen of de balans tape / artiest goed is. Eventueel wat bijsturen op de EQ van de band en/of artiest en zorgen dat het goed klinkt. De mix van de in-ear/monitor van je artiest kun je over het algemeen vrij snel doen: meeste artiesten zingen even in voordat ze beginnen. Daar kun je zorgen dat de auxen genoeg input sturen van de zang en dit combineren met de tape.

Ben zelf nog redelijk beginnend onder toezicht van een ervaren persoon, dus ik neem aan dat het echt wel kan op die manier. wink ;)
Bier, Billen, Borsten en Beats!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
5-9-2008 17:01

alleznet schreef:

Ben zelf nog redelijk beginnend onder toezicht van een ervaren persoon, dus ik neem aan dat het echt wel kan op die manier. wink ;)
Tja, "een ervaren persoon". Als dat zo'n tapeboer is als waar we het al vaker over hebben gehad... shut up :X
Light Image
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
9-12-2008 17:09
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 10-12-2008 10:44
Kleine kick, maar dit is toch ook wel grappig nieuws!

https://www.nu.nl/algemeen/1876578/de-kuip-kampt-met-instortingsgevaar.html
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
RutgerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2003
Laatste: 24-1-2018
Berichten: 196
9-12-2008 23:55
Beetje onverantwoordelijk dat als de kuip op instorten staat, Marco Borsato er toch een concert geeft...

Misschien een beetje opgeblazen verhaal??? Zou zelf het risico niet willen nemen dat er een stadion met 40.000 man erin het begeeft tijdens het concert.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-12-2008 00:14

rutvanelk schreef:

Misschien een beetje opgeblazen verhaal???
Je moet altijd bij de bron zelf zijn.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)