Forum > Geluid

Geluidskwaliteit evenementen? "Mode" of slechte kwaliteit?

(29 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
30-8-2008 16:45
Is de geluidskwaliteit en het geluid op evenementen aan mode onderhevig?
Graag eens jullie mening.

Het valt mij op dat op diverse buitenevenementen het geluid domweg slecht klinkt.
Los van verhuurder, merk of technicus lijkt er een trend aan de gang te zijn van geluid dat ik niet mooi vind.

Wat is dan het probleem of de "mode"?
Het geluid is te schel en scherp, sist en geeft al snel zere oren;
het geluid bevat veel te veel laag. Het laag is zelden strak en blubbert maar wat raak. Je wordt er misselijk van, zonder een mooi vol geluid te ervaren. Het hoge laag (120/150 Hz) lijkt totaal te ontbreken, ook het middengebied is slecht vertegenwoordigd.

Kortom, de sets lijkt zeker niet (recht) uitgeruist en stuk voor stuk doet iedereen mee aan die mode.

Ervaart iedereen dit zo? Is dit om de Ipod generatie een volledig beeld te geven?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DjlimburgEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
Berichten: 274
30-8-2008 17:01
ik ben het met je eens dat ze er meestal teveel laag induwen en omdat dit meestal hoornkasten zijn kun je beter recht voor de speakers gaan staan dan achterin de zaal dan valt het nog wel mee
wat zou een leven zijn zonder geluid
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
30-8-2008 17:10
Vaak zijn er wel een beetje overdreven bassen ja, maar dit is veelal puur "kijk eens wat wij kunnen" en meer niet, al ben ik helemaal niet vies van teveel laag wink ;)

Maar dat het een mode is om geluid slecht te laten klinken? Nee, misschien op carnavals wagens opongeluk, maar niet tijdens grotere evenementen.
DjlimburgEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
Berichten: 274
30-8-2008 17:24
ik denk ook niet dat het een mode is vind alleen dat ze echt overdrijven in het laag (vind ik niet erg maar er zijn mensen genoeg die zich daar kapot aan ergeren)
wat zou een leven zijn zonder geluid
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
30-8-2008 18:44
Wat is mode van het type geluid?

In de jaren '70 en '80 had je niet zo gek veel versterkervermogen en moest het geluid zo hard mogelijk klinken. Dit ging gepaard met erg weinig bas, heel veel mid gebied, ook tamelijk veel mid-hoog met weinig tophoog. Tot overmaat van ramp zijn veel muzieknummers uyit die tijd ook nog erg dun opgenomen. Weinig bas en ietsd minder hoge tonen. Ook waren er vrijwel geen subwoofers te vinden. Mede om die reden heb ik subwwofers gebouwd met dubbele 12 inch woofers en satelliet kasten. Dit gaf meteen ca 6 dB winst bioj lage frequenties. Ook bij popconcerten was het meer geschreeuw dan wat anders terwijl er geen of nauwelijks druk in de lage frequenties was.

In de jaren '90 kwamen werden opeens veel subs ingezet en was er ook een evenwichtiger klankbeeld. Prima naar mijn idee. Nu heb je nog hetzelfde bij de grotere rockfestivals. Veel sub en een relatief goed uitgabalanceerd mid-hoog, maar dat verschilt per band en technicus.

De oorzaak van de mindere geluidskwaliteit lijkt me in het clusteren van topkasten en in mindere mate de (vaan noodgedwongen) ongunstige opstelling van de subs. Vooral bij clusteren gaat veel fout en vindt er bij hoge frequenties veel lobbing effecten, uitdovingen, looptijd verschillen en/of fasefouten plaats.

Van de andere kant denk ik dat het publiek simpelweg veel kritischer wordt. Persoonlijk blijf ik als ik een bandje afmixt, rond de 100 dB(A) hangen. dB(C) kan ook maar geeft vaak 20 db meer aan, afhankelijk van het klankbeeld, dus of je veel subs geluidsdruk hebt. Een band moet lekker levendig klinken met aardig wat druk, zonder dat de oren dichtgeschreeuwd worden. Bij DJ muziek mag je rustig veel voelbare druk hebben, maar moet het topkasten geluid niet op de bassen gaan zweven.

TCMC
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
31-8-2008 08:15

TCMC schreef:

Wat is mode van het type geluid?

De oorzaak van de mindere geluidskwaliteit lijkt me in het clusteren van topkasten en in mindere mate de (vaan noodgedwongen) ongunstige opstelling van de subs. Vooral bij clusteren gaat veel fout en vindt er bij hoge frequenties veel lobbing effecten, uitdovingen, looptijd verschillen en/of fasefouten plaats.

Van de andere kant denk ik dat het publiek simpelweg veel kritischer wordt. Persoonlijk blijf ik als ik een bandje afmixt, rond de 100 dB(A) hangen. dB(C) kan ook maar geeft vaak 20 db meer aan, afhankelijk van het klankbeeld, dus of je veel subs geluidsdruk hebt. Een band moet lekker levendig klinken met aardig wat druk, zonder dat de oren dichtgeschreeuwd worden. Bij DJ muziek mag je rustig veel voelbare druk hebben, maar moet het topkasten geluid niet op de bassen gaan zweven.

TCMC
Niet helemaal eens TCMC, juist omdat er tegenwoordig vele systemen zijn die 'kaars recht' zijn d.m.v eigen processors en meetsystemen en op vele juiste manieren te stacken zijn.
Hoevaak lees je wel dat tijdens grote evenementen waar toch dik wijls 'grote A-merken' staan er toch een k*t geluid was...
Ik denk dat 90% toch aan de technicus ligt..

Ook ik heb wel vaak 'slecht geluid' gehoord maar dat was vaak alleen met DJ's en hun fijne MP3 brouwsels die zo verrot klonken..

Maar dit is niet echt een trend, meer een gebrek aan goede oortjes en wat daar tussen zit!

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
31-8-2008 10:22

pascal schreef:

Hoevaak lees je wel dat tijdens grote evenementen waar toch dik wijls 'grote A-merken' staan er toch een k*t geluid was...
Ik denk dat 90% toch aan de technicus ligt..

Maar dit is niet echt een trend, meer een gebrek aan goede oortjes en wat daar tussen zit!

Pascal
Juist over die A-merken praat ik.
Is er iemand onder de forumleden die de set uitruist? Ook buiten?
Of is het inderdaad vooral een kwestie van spierballen laten zien in het laag? Ik ben niet vies van mooi laag, maar dan wel mooi, niet een alles overheersende blubber waar een gat boven zit en daarboven wat gesis. (okee, beetje in het extreme getrokken)
Bijvoorbeeld Goes in concert, Belle Perez, typisch voorbeeld van een dove technieker, extreem scherm, veel blubber, weinig net midden.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
All-roundsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2006
Laatste: 11-8-2009
Berichten: 19
31-8-2008 10:58
Hebben we ook even gekeken of het lineray is of een ouderwets degelijke PA set

en inderdaad het is ons ook opgevallen dat het geluid niet of geen boddy heeft bij de grote en ook kleinere evenementen
met name het volle midden gebied mis ik bijvoorbeeld
het is net of er stukken tussenuit zijn geknipt om meer dB's te krijgen

het is tegenwoordig wel hard , heel hard maar mooi???

m.v.g.
Luke
All-round Sound
===================
ouderwets PA helemaal super
beetje lomp maar wel lekker
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
31-8-2008 13:48

Frank76 schreef:

Bijvoorbeeld Goes in concert, Belle Perez, typisch voorbeeld van een dove technieker, extreem scherm, veel blubber, weinig net midden.
Om Patrick nu meteen af te fikken als dove technicus gaat me aardig ver,
ik ken hem persoonlijk en ben bij veel shows van Belle Perez aan het werk
geweest en dat Patrick een studio mixer is kun je wel horen ja.
Stem van Belle ligt altijd dik op de rest van de band eigelijk te dik.wink ;)
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
31-8-2008 14:14
Ik weet niet of dat Belle Perez optreden dat net werd aangedragen een Tapeshow is of dat het echt een concert of iets was?
Want je moet er rekening mee houden dat je bij bijvoorbeeld tapeshows ook andere factoren hebt waar het van af kan hangen.
Dingen als: Geen mogelijkheid om op front te gaan luisteren, inprikken bij een bedrijf dat het geluid op front naar hun eigen wens gaat "aanpassen", (eentje die eigenlijk niet zou mogen maar) vermoeidheid van de tapeshow boer.
Slecht geluid kan veel redenen hebben.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)