Forum > Licht

Zelfbouwproject:: laser

(65 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-9-2008 17:16

KVM schreef:

Maar een xlr is totaal niet de standaard. (al helemaal niet wanneer de unit ook DMX aansluiting heeft.)
De standaard voor DMX is 5-polig (ja, ik weet het, geen enkel goedkoop merk houd zich eraan en ieder klein productiebedrijfje pakt 3-polige bekabeling). 3-polig wordt in de lichtwereld officieel gezien nergens voor gebruikt.
Light Image
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
11-9-2008 19:01
Ik zou eerder denken in de richting van UTP icm Ethercons, X,Y,I en interlock over de vier pairs.

Overigens lijkt het mij ook zinniger de projector veilig te maken dan heel veel aandacht te geven aan de ILDA verbinding. Sub-D's (de betaalbare, in ieder geval..) zijn relatief kwetsbaar, en als een kabel gesloopt wordt tijdens het gebruik weet je nooit wat er zal gebeuren en of de interlock daartegen beschermt.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-9-2008 19:07

Aart schreef:

Ik zou eerder denken in de richting van UTP icm Ethercons, X,Y,I en interlock over de vier pairs.
En dan wil je eens een keer naar RGB en zit je vol..
Overigens lijkt het mij ook zinniger de projector veilig te maken dan heel veel aandacht te geven aan de ILDA verbinding. Sub-D's (de betaalbare, in ieder geval..) zijn relatief kwetsbaar, en als een kabel gesloopt wordt tijdens het gebruik weet je nooit wat er zal gebeuren en of de interlock daartegen beschermt.
ILDA-kabel met 25 polige SUBD connector zijn volledig ruk. Lijkt me ook handig om absoluut een andere connector te pakken.

RJ45 is prima te bezetten (X+, X-, Y+, Y-, R, G, B, ground). Interlock uiteraard over een aparte kabel/connector.
Light Image
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
11-9-2008 19:36
Het idee achter de interlock was (onder andere) dat zeker is dat de connectoren overal goed contact maken, vandaar ook de plaats van de interlock pinnen. Als je hem gescheiden van de rest van de verbinding laat lopen verliest hij imo een belangrijk deel van zijn waarde.
Wat wel gebruikt wordt is een bedrade remote voor de laser (noodstop, sleutelschakelaar, paar indicatielampjes) via een aparte kabel.
Maar ik kan mij ook voorstellen dat dat soort oplossingen vooral praktisch waren in het ionlaser-tijdperk.. wink ;)
Met een doordachte opzet moeten interlock en 'bediening' (aan//uit) van een eenvoudige projector wel te combineren zijn.

De intensiteit asymetrisch zal in de praktijk wel voldoen, een beetje interferentie op die kanalen ziet niemand. Aan de andere kant kan het ook best eens echt tegenzitten, schakelende voedingen in PC's en lasers dicteren vrijwel altijd klasse-1, het risico op een problematische lus is er.
Mogelijk zou je ze optisch kunnen scheiden of een ground-cancelling output gebruiken om hier omheen te komen.

Misschien is het, vandaag de dag, ook wel helemaal geen gek idee de analoge ILDA verbinding helemaal te vermijden en in ieder geval de DAC's in de projector te bouwen. Helaas mag USB maar een meter of 5 zijn en andere oplossingen geven meer gedoe met computers, wat mij ook niet wenslijk lijkt.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-9-2008 19:40

Aart schreef:

Het idee achter de interlock was (onder andere) dat zeker is dat de connectoren overal goed contact maken, vandaar ook de plaats van de interlock pinnen. Als je hem gescheiden van de rest van de verbinding laat lopen verliest hij imo een belangrijk deel van zijn waarde.
Ik doelde op de remote-interlock en niet op de interlock op de ILDA-connector. Ik snap de bedoeling daarvan wel, maar als je die rotconnector vervangt door een RJ-45 ben je er ook.
Misschien is het, vandaag de dag, ook wel helemaal geen gek idee de analoge ILDA verbinding helemaal te vermijden en in ieder geval de DAC's in de projector te bouwen. Helaas mag USB maar een meter of 5 zijn en andere oplossingen geven meer gedoe met computers, wat mij ook niet wenslijk lijkt.
Dat is precies wat er in mijn nieuwe projectoren (en in de huidige Laser Image projectoren) gebeurt. Pangolin QM2000 met .NET kaart in de scannerkop stoppen waardoor alleen netwerk en stroom naar je laser gaat. Relais voor uitschakelen in geval van nood met rode knop kun je bijvoorbeeld naast de operator leggen en daarmee alle lasers uitgooien.
Light Image
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
14-9-2008 00:30

Xplod schreef:

@ Bjorn: ik heb je gisteren gemaild!
Beste xplod: ik heb nog geen mail gehad, anders moet je nog eens proberen.
love my sharpy moving-heads!!
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
14-9-2008 11:37
Leuk topic! Zeker omdat ik zo'n beetje met hetzelfde bezig ben.

De scanset heb ik al liggen: Laserworld LW-50K. Die kon ik een tijdje geleden voor een leuk bedrag op de kop tikken. De specs zijn niet onaardig:
  • Bij een maximale scanhoek van 30 graden: 17.000 tot 19.000 pps
  • Bij een maximale scanhoek van 15 graden: 25.000 tot 27.000 pps
  • Bij een maximale scanhoek van 5 graden: 37.000 tot 50.000 pps
Ze zijn getest met de Laserworld USB interface en Mamba Black, gebruik makend van het ILDA test patroon. De standaard spiegels die gemonteerd zijn meten 5x11x0,6mm en leveren de bovenstaande snelheden. Het kan nog 5% tot 10% sneller door er kleinere spiegels op te zetten (4,5x10x0,5mm). Deze kleinere spiegels worden meegeleverd.

Daar komt een 300mW buis voor te staan en voor de aansturing heb ik een Laserworld Open USB interface besteld. Deze interface is compatible met Mamba en Mamba Black. Deze twee delen heb ik afgelopen week besteld en zullen komende week binnenkomen.

Ook zag ik in de prijslijst van Laserworld een "Safety Card" staan. Met 335 euro geen goedkoop dingetje, maar als dit een goede manier is om te voorkomen dat je laser gekke dingen gaat doen, lijkt het me wel de moeite waard. Daar ga ik komende week even achteraan.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-9-2008 12:04

Philip_Janssen schreef:

Het kan nog 5% tot 10% sneller door er kleinere spiegels op te zetten (4,5x10x0,5mm). Deze kleinere spiegels worden meegeleverd.
Dat is niet helemaal waar (nogal afhankelijk van eigenschappen van de galvo's. Kleinere spiegels hoeft niet sneller te betekenen! Kan zelfs langzamere snelheden of problemen opleveren!).

Let bij de Laserworld galvo's GOED op de temperatuur, ik zie regelmatig hun 50K scanners voorbij komen in forums en bij collega's waar de X of Y galvo heel veel heter wordt dan de ander en die begeeft het binnen een paar uur gebruik.. Dan gaat het uiteraard om een fabrieksfout, maar daar denkt Laserworld anders over ("Je kunt met korting uiteraard een nieuwe vervangende set kopen, maar garantie op een galvo is een lastige zaak". Uh huh... shut up :X ).

Sowieso eraan denken dat een galvo-set goede koeling behoeft (en denk dus ook aan warmtegeleidende pasta tussen de X/Y-mount en bodemplaat).
Light Image
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
14-9-2008 12:11
Die 5 tot 10% extra snelheid wordt geclaimd in de handleiding, dus dat kan ik nog niet bevestigen. Maar ik denk dat ik ruim voldoende heb aan 35000 pps bij 5 graden, dus ik ga me daar niet echt druk om maken.

Bedankt voor de tip met betrekking tot de koeling: dat zal ik eens in de gaten gaan houden. Even kijken of het mogelijk is om met temperatuursensoren te werken....
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
14-9-2008 12:17

Philip_Janssen schreef:

Even kijken of het mogelijk is om met temperatuursensoren te werken....
Denk sowieso goed na over de koeling van je laser. Stof wil je niet en stoffilters eigenlijk ook niet (moet je schoonmaken en vervangen).
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)