Forum > Geluid

AX-set opnieuw in de verf, trimite of warnex...

(45 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
14-2-2008 21:41

ivo2 schreef:

Waar lees je dat Warnex water verdunbaar is?
Begin de pdf brochure maar eens goed te lezen vanaf pagina 6.....
Wasser verdünnbar.... (blz 7)

Ben je toevallig niet in de war met trimite of tuff-coat?

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
14-2-2008 21:46

ivo2 schreef:

Waar lees je dat Warnex water verdunbaar is?
In de brochure. Voor de zekerheid zal ik het maar even quoten:
thinner
De-ionised / distilled water (if needed)
PS: Thinner is de Engelse term voor verdunner (voor diegenen die dat niet weten en wellicht denken dat hier "thinner" bedoeld wordt).

Pagina 12...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
14-2-2008 21:55
Umweltfreundlich wasserverdunnbar (mileuvrindelijk waterverdunbaar) Staat niet dat het bij verwerken verdunt kan/dient te worden.
In de verwerkspecifiekatie's die ik heb, ik zal ze meenemen naar de pa-beurs, staat: niet mengbaar met water, ik heb het weldegelijk over de Warnex.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
14-2-2008 21:58
De-ionised / distilled water (if needed), dus geen WATER uit de kraan..... Ga je ECHT problemen krijgen, geloof mij, ik heb de eerste kasten gespoten met verdunde (kraanwater) Warnex nog staan.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 2129
15-2-2008 00:00
Hallo Ivo,

ivo2 schreef:

De-ionised / distilled water (if needed), dus geen WATER uit de kraan..... Ga je ECHT problemen krijgen, geloof mij, ik heb de eerste kasten gespoten met verdunde (kraanwater) Warnex nog staan.
Niemand heeft het toch over kraanwater.
Bij watergedragen autolak gooi je ook geen kraanwater, daar heb je speciaal hiervoor geconditioneerd water.
De reden dat je geen kraanwater moet gebruiken heeft te maken met het feit dat kraanwater niet "schoon genoeg" is (bevat o.a. kalk).

Het verdunnen van Warnex moet je dan (als het nodig mocht zijn) dan ook met enige terughoudendheid doen.
Dat moet je dan meer zien "in druppels" dan in cc's, bijvoorbeeld om de viscositeit weer op peil te brengen als de Warnex door het wat langer staan wat is ingedikt.
Bij muurverf die te dik is, gooi je ook geen paar liter water bij, dan zeikt hij ook zo van de muur af.
Meestal word door de fabrikant aangeven hoeveel procent je maximaal mag afdunnen.
Veelal wordt er ook gebruik gemaakt van een maatlat met een schaalverdeling of een viscositeitsmeter* (en hier geldt ook weer: meten is weten laugh :D).

Nog even ter info: Warnex kun je niet verspuiten met een verfspuit met een "onderbeker", omdat de Warnex te dik is om te worden opgezogen.
Bij dit type verfspuit wordt de verf opgezogen door een stijgbuis waarboven lucht langs word geblazen, door het ventury-effect ontstaat er een onderdruk boven de stijgbuis zodat de verf naar boven word gedrukt richting nozzle (de naald zorgt weer voor de juiste hoeveelheid verf en de luchtkap zorgt voor een hoeveelheid lucht om het spuitpatroon te regelen (de van orgine konische verfstraal wordt simpel gezegd platgedrukt, zodat je "banen" kan maken).
Daarom altijd (bij Warnex) een "bovenbeker" of drukvat gebruiken. Goedkope verfspuiten gaan op den duur oxideren waardoor ze ophouden goed te functioneren, daarom kun je het beste een DevillBis pakken (zijn namelijk van roestvrij staal).

Deze slag ga je (weer) niet winnen Ivo.
(volgende keer toch maar eens beter gaan inlezen voordat je je weer in de strijd gaat werpen laugh :D)

* Viscositeitsmeter: heel simpel gezegd is het een trechtertje die je moet vullen met een bepaalde hoeveelheid lak. Door het tellen van de seconden tot het trechtertje weer helemaal leeg is, weet je de viscositeit van de lak.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
15-2-2008 04:50
Niemand heeft het toch over kraanwater.
Er wordt gesproken over water, raden hoeveel forumlezers bij de Warnex kraanwater gooien om te verdunnen....
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
15-2-2008 10:05
Het lijkt erop dat ook dit weer zo'n draaitopic gaat worden. Eerder schreef je:
De fabrikant raad het gebruik van water en of contackt met vocht absoluut af, sterker nog bij gebruik van water en of aanraking met vocht (bij het verwerken van de warnex) geven zij geen enkele vorm van garantie.
Bovenstaande wordt gepresenteerd als feit, niet als mening (een mening is vrij, een feit moet onderbouwd kunnen worden). Ik zou je willen verzoeken dat feit te onderbouwen. Je kunt dat vrij eenvoudig doen (je hebt immers alle documenten bij de hand zoals je reeds in eerdere posts aangeeft, even scannen en posten aub.).

Ik zou het erg op prijs stellen (zou namelijk wellicht een eind maken aan de draaikonterij waar ik zo'n enorme pesthekel heb)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
15-2-2008 14:14
De gegevens die ik heb gekregen zijn in vertrouwen aan mij gedaan, met de afspraak dat ik dit niet zou laten rondzwerven op internet.
Ik heb een stukje gescand, boven aan staat over welk produkt het gaat, lager op de bladzij dat het niet mengbaar met water is.
Pdf

Ik wil niet eigenwijs overkomen maar mengen met water levert problemen op, ik heb het zelf meegemaakt.
Daarnaast, als je een natte sneldrogende coating zou gebruiken trekt het vocht ook in het hout, waarna het hout gaat uitzetten, als de coating dan al "droog" zou zijn gaat deze, onder de kracht van het uitzettende hout, scheuren.

Misschien is het wijs om, in plaats van elkaar te bestrijden, elkaar eens bellen, ervaring en kennis uitwisselen en het juiste/beste manier om Warnex te gebruiken te plaatsen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
MadsonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2007
Laatste: 17-6-2008
Berichten: 38
15-2-2008 16:01
erg gezellig, gaat het hier nou om gelijk krijgen of om iemand te helpen en zijn vraag beantwoord te krijgen. Lijkt mij dat de handleiding genoeg zou moeten zeggen.
palestra sound & light entertainment **electrovoice**
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
15-2-2008 19:47

ivo2 schreef:

De gegevens die ik heb gekregen zijn in vertrouwen aan mij gedaan, met de afspraak dat ik dit niet zou laten rondzwerven op internet.
Ik heb een stukje gescand, boven aan staat over welk produkt het gaat, lager op de bladzij dat het niet mengbaar met water is.
Pdf
Ik denk dat ze met "oplosbaar in water" iets anders bedoelen dan met "verdunbaar met water". Sowieso gaat het in het ene geval om het oplossen van x in y terwijl het in het andere geval gaat om het oplossen van y in x (en da's niet hetzelfde ;-)

Wellicht dat daar de verwarring is ontstaan.

En natuurlijk is het, als eindproduct, GELUKKIG niet oplosbaar in water (want dan zou de verf niet watervast zijn (en dat is hij wel)).
erg gezellig, gaat het hier nou om gelijk krijgen of om iemand te helpen en zijn vraag beantwoord te krijgen. Lijkt mij dat de handleiding genoeg zou moeten zeggen.
Er was hier sprake van duidelijk conficterende informatie. De dag dat dat soort dingen niet meer boeiend zijn is de dag dat ik "del forum/*.*" uitvoer!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)