Forum > Zelfbouw Speakers

luidsprekers voor kerkzaal

(32 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
16-6-2003 23:55
Ik twijfel er geen moment aan dat jij, gezien je stage, er veel meer verstand van hebt als ik wink ;)
Ik probeer dan ook slechts advies te geven.
Ik zou dan zeker gezien de prijzen niet denken over zelfbouw van de boxen, met alle risiko's van dien.

Moderne kerken hebben over het algemeen wat minder last van lange galmtijden, maar je hebt gelijk, galm is vaak het grootste probleem.
Men wil immers niet overal wandkleden of tapijt op de muren hangen laugh :D
Vandaar ook mijn advies om liever 8 zuiltjes te gebruiken dan 4.
Hoe minder afstand tussen de oren en de speaker, hoe zachter het kan staan, en hoe prettiger het luistert.

Voor spraak is een dynamische mic idd niet best, maar als je een condensator mic aan een willekeuriger voorbijganger geeft en je vraagt hem wat te zeggen, houden ze onbewust de mic veel te dicht bij hun spraakuitgangsgaatje laugh :D Vandaar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
17-6-2003 00:05
Schijnt ook moeilijk te wezen. (Christelijk)razz :ppraten door een microfoon.
Men wil immers niet overal wandkleden of tapijt op de muren hangen
Zou in veel gevallen een hoop verbeteren inderdaad, maar ja...
Nog een vrij goede reden om meerdere speakers te gebruiken: Lengte 40 mtr? Hoeveel dB heb je nog over na 4, 8 of 16 mtr? Juist ja. Ook allemaal dingen die zeer belangrijk zijn!
HansgroenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 21-6-2003
Berichten: 4
18-6-2003 16:08
Beste mensen, wat heb ik losgemaakt!
Ik wilde alleen maar een paar speakertjes maken zodat de spraak wat minder echoot.
Ik dank jullie voor alle zinnige en onzinnige reacties Verder stel ik aanvulligen of een ontwerp voor een breedbandkast zeer op prijs.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
18-6-2003 18:15

hansgroen schreef:

Beste mensen, wat heb ik losgemaakt!
Ik wilde alleen maar een paar speakertjes maken zodat de spraak wat minder echoot.
Het zal je inmiddels duidelijk geworden zijn, dat het niet zo maar even iets is.
Ik dank jullie voor alle zinnige en onzinnige reacties
Waren mijns inziens niet zoveel onzinnige reakties bij sad :(
Verder stel ik aanvulligen of een ontwerp voor een breedbandkast zeer op prijs.
Heb je alles wel echt overwogen?
Ondanks de lage prijzen van breedbandkastjes, wil je ze nog steeds zelf maken?? shocked 8O Succes, die worden als je alles rekend, en het word wat meer dan een sigarenkistje, gegarandeerd duurder.

Hoeveel wil je er dan ophangen?
Hoe denk je dan de echo tegen te gaan?
2 boxen ophangen is echt niet de remedie.
Belangrijk is dat je de afstand van de toehoorders tot de luidspreker zo klein mogelijk houd.
Het volume neemt sterk af met de afstand.
2xzo ver weg, 4 keer zo weinig geluid.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
19-6-2003 22:06
Veel succes met bouwen. Kijk, wie ben ik om te zeggen dat het je niet gaat lukken. Maar bij sommige uitspraken heb ik toch echt mijn twijfels. Zoals:
is het niet mogelijk om een aantal boemboxen(auto) die zeer goedkoop worden aangeboden en zeer geschikt zijn voor hoge vermogens te gebruiken?
Even googlen dan maar? wink ;)
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
25-6-2003 17:34
als je toch gaat bouwen, overweeg eens het volgende.
groups.msn.com/bartsegers/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=10

ziet er rommelig uit, maaar zit nu allemaal netjes in kastje . 15 liter, gesloten, en met beetje stuffing. gaat erg hard. zonder onzuiver te worden. mede door 8 drivers.
allemaal breedbanders, van pak hem beet 4 inch. kostte geen drol, en misschien voor jou doeleinden een goedkope oplossing.
filter zit er niet. in, wordt ge-equed.
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
25-6-2003 23:39
die foto zegt echt helemaal niets... zitten die dingen gewoon in een gesloten, rechthoekige kast?
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
25-6-2003 23:43
frs8's kosten zo'n 10 euro per stuk, 8 hiervan in een behuizing kost je dus 80 euro per speaker. Daarnaast nog voor 20 euro aan hout+verf, bekabeling en transformator 30 euro (ofzo), totaal dus 130 euro per speaker, exclusief de tijd die je erin moet steken.

Hoeveel kostten die kant-en-klare kastjes ook alweer? wink ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
26-6-2003 01:00
wink ;) wink ;) wink ;)

Stefan schreef:

Hoeveel kostten die kant-en-klare kastjes ook alweer? wink ;)
Repost:
------------------------------------------
De prijs van zo'n zuilspeaker met 4 drivers, 100 volt trafo, regelbare uitgangssterkte, alu behuizing, compleet met ophangbeugels, en in witte uitvoering. kost nog geen € 100,- per stuk.
Zelfde model, maar dan met 7 drivers: +/- € 150,-
-------------------------------------------
Dat bedoel ik dus razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
26-6-2003 12:27

Stefan schreef:

frs8's kosten zo'n 10 euro per stuk, 8 hiervan in een behuizing kost je dus 80 euro per speaker. Daarnaast nog voor 20 euro aan hout+verf, bekabeling en transformator 30 euro (ofzo), totaal dus 130 euro per speaker, exclusief de tijd die je erin moet steken.

Hoeveel kostten die kant-en-klare kastjes ook alweer? wink ;)
ten eerste, kun je er dan 4 nemen, ten tweede had ik ik niet over 100 volt, dus geen trafo.
en 20 euro hout, daar haal ik meer kastjes uit dan 1.
kosten zullen dan rond 50 euro liggen. of met 7 drivers, 80 euro. nog steeds de helft van de aangeboden kastjes.
maar das gewoon ites heel anders.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)