Forum > Geluid

Geluid voor in clubhuis, advies/kritiek

(56 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
22-10-2007 22:22
Al gekeken of je iets al de RM6 van numark kan vinden tweede hands? Naast een cd-speler + mic standaard zou ik er dan gewoon lekker een XLR ingang op maken waar een eventuele DJ met zijn/haar DJset lekker op kan inprikken....
It's time to play the music, It's time to light the lights..
W0uterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2007
Laatste: 29-11-2010
Berichten: 126
22-10-2007 22:24
Of zoiets dan kunnen ze nooit veel fout doen lijkt mij.

[edit]Ik bedoel dan niet precies deze mixer, maar iets in deze richting. Liefst zonder equalizer natuurlijk en echo etc. lijkt me eigenlijk ook niet nodig...[/edit]
Het begint wat te worden..
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
22-10-2007 23:25
Reken maar dat ze veel fout kunnen doen met dat soort dingen. Probleem is dat ze vaak (let op: ik hebt het over een vergelijkbaar mixertje niet specifiek het genoemde apparaat):

- totaal geen headroom hebben
- geen gain maar enorm versterkende faders. Oftewel: bovenaan is iets van +9 dB oid.

Hoe je het ook wendt of keert, je krijgt er snel een clippend of te hard singaal uit. En laat dat nou net iets zijn wat je niet wilt wink ;).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
W0uterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2007
Laatste: 29-11-2010
Berichten: 126
23-10-2007 00:21
Ja, maar dan zou ik niet weten met wat voor mixer je dan wil gaan draaien. Want als je niet oplet kun je alles wel slopen (en zelfs als je wel oplet maar er gewoon geen verstand van hebt). Dus zou ik gewoon een normaal mengpaneel doen, en dan maar een limiter ertussen.

Mvg,
Wouter
Het begint wat te worden..
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
23-10-2007 00:58

W0uter schreef:

Ja, maar dan zou ik niet weten met wat voor mixer je dan wil gaan draaien. Want als je niet oplet kun je alles wel slopen (en zelfs als je wel oplet maar er gewoon geen verstand van hebt). Dus zou ik gewoon een normaal mengpaneel doen, en dan maar een limiter ertussen.

Mvg,
Wouter
Numark RM-6 of soortgelijke mixer, waarbij de Numark voor mij als een van de betere opties zou gelden.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-10-2007 01:34
Hallo,

Daarbij heeft de RM-6 ook nog het voordeel dat de knopjes van de gain's en master's er af te halen zijn, de gaten die je dan krijgt kun je daarna afdoppen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
23-10-2007 03:28

SebasVD schreef:

Uhh Syl, gain-structure is de gehele afstelling van de gain (volume) van geluidsbron tot luidspreker wink ;)
Kwam o.a. hierdoor Sebas, mijn reactie op de mixer-gain:

Kiebus schreef:

Ik was niet van plan om op een mengpaneeltje alles open te laten staan... Mic wordt eventueel soms gebruikt, maar over het algemeen is het gewoon een cdtje afspelen.
Afschermen bedoel ik mee, dat de mensen alleen maar aan de volume schuiven zouden kunnen zitten. De rest (equalizer ed) wil ik dus afschermen.
Ik heb ook een drive, dus weet wat een gain-structure is ;-)
Wanneer in dit clubhuis alleen liedje-aan-liedje-uit-ander-liedje-aan de bedoeling gaat worden, en het budget niet hoog is, volstaan twee hifi-spelers van oom of tantes zolder en een kroegrackmixer.

Punt blijft wel dat de mixer het hart van je apparatuur is. Is je mixer ruk (in b.v. geluids- of faderkwaliteit), dan klinkt alles beroerd.
Als er dan toch een goedkoop dingetje tussen moet, monteer deze dan in ieder geval verticaal, zodat de faders zo min mogelijk te roken en te drinken krijgen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-10-2007 09:21

SebasVD schreef:

Uhh Syl, gain-structure is de gehele afstelling van de gain (volume) van geluidsbron tot luidspreker wink ;)

Je blijft een DJ he, die kennen gain als dat rare potje boven de EQ wink ;)
Ze heeft gewoon gelijk. Er zit zoveel verschil in output tussen de ene of de andere CD dat het afschermen van de gain de meest idiote actie is die je kunt ondernemen. OK, ik heb het één keer NOG erger gezien (waarbij een installateur, die bij mij niet eens de voegen tussen de straatstenen zou mogen verwijderen, schotjes op de faders geplakt had zodat de faders nog maar 50% open konden).

Beveiligen doe je met een goede speaker processor (of in ieder geval minimaal met een goede limiter). En daarnaast is een stukje training van gebruikers op z'n plaats (of gewoon gillen dat ze dom zijn en alles slopen en het daarbij laten; een perfecte manier van redeneren in het anti-domein). Ook het gebruik van een logboek (waarin alle storingen afgetekend moeten worden EN waarbij elke gebruiker "verantwoordelijk" gesteld kan worden) kan helpen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
23-10-2007 15:21
Volgensmij is het toch erg veilig te krijgen met een digitale processor (heeft weer nadelen, o.a. de prijs en de on-the-fly tuning, dat laatste is hier uiteraard geen nadeel). Als je dan gewoon een peakstop limiter erop zet, RMS limiter dan kan er verder vrij weinig fout gaan. razz :p Maarja, dummyproof is vaak niet goedkoop voor de portemonnee, je zou eigenlijk beter de mensen die er mee werken wat kunnen leren sneaky :V .
Bier, Billen, Borsten en Beats!
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
23-10-2007 17:36
Heren, ten eerste bedankt allen voor de vele en goede reacties!
Om even een discussie te (kunnen) voorkomen wil ik graag een aantal zaken duidelijk maken.

Het is in principe NIET de bedoeling dat er gemixt gaat worden. De apparatuur komt in de keuken te staan die zich bevind achter de bar. In de hoek van de keuken, ver weg van alle ‘troep en rotzooi’ staat een keukenkastje, waar de apparatuur ingezet gaat worden. Mixertje wordt natuurlijk verticaal ingebouwd. (Natuurlijk houd ik voldoende rekening met ventilatie voor de versterker ed.)

Het is de bedoeling dat hier 1 of 2 simpele cd spelertjes (of dvd spelers) op aangesloten worden, eventueel een radio tuner, en in het ergste geval een microfoon.
De mensen zetten een cdtje op, bepalen met de volumeschuif het gewenste volume en gaan dan verder met achter de bar/in de keuken staan (ervan uit gaande dat de cd genormelized is). Als de cd afgelopen is, of als ze toch stiekem een keer een ander nummer willen hebben, dan zetten ze dus een andere cd op. Zou deze cd harder of zachter zijn, dan zetten ze simpelweg de schuif hoger of lager. (Dit snappen ze wel :P )
De bedoeling is dat de schuif (dus het vermogen van het totale systeem) voldoende headroom heeft om dit te kunnen doen.

Met deze achtergrond info, wil ik dus alles, dus ook de gain, afschermen zodat de mensen alleen maar het volume kunnen bepalen, en dat er nooit een gecliped signaal naar de versterker kan. (Voorbehouden dat er geen gecliped signaal al in de mixer binnenkomt).

Een heel simpel mixertje, met 3 schuiven vind ik ook al prima, maar dan moet (wil) ik er toch een klein simpel equalizertje bij hangen (afgeschermd).
in principe heb ik geen ruimte in het budget voor een limiter, een processor of wat dan ook. Zoals ik al aangaf wil ik in principe het geld gewoon besteden aan; speakers, versterker, mixertje (evt met EQ punctie) en evt. Apparte EQ. (en natuurlijk de benodigde kabels).

Dus met afscherming, en voldoende training van de personen (met goede stickertjes en handleiding ed (zelf gemaakt) denk ik dat het voldoende afgeschermd is. De mensen die de apparatuur bedienen zijn allemaal slim genoeg om het niet te willen slopen. Bovendien denk ik dat het hard genoeg gaat in een clubhuis van ong 8 bij 10 meter, zodat ze het toch nooit op max zetten. (Het is geen disco, je moet wel nog enigszins kunnen praten met elkaar).

Moraal van het verhaal is inderdaad zoals Alleznet al aangaf, dummyproof is inderdaad niet goed voor de beurs. Ik geef het geld liever uit aan kwalitatief iets betere producte (versterker, speakers en mixer) dan aan allerhande beveiligingen. Ik train de mensen wel (lees gillen zoals Dre het zo mooi kan verwoorden :P ).

Even terug naar de onderdelen. Is er iemand die mij meer info kan geven over het merk Tapco, en de versterker die ik gelinkt heb? Of gewoon naar de specs kijkende wat de mening erover is?

Welke 4 keer 15”/1” zou ik het beste kunnen nemen volgens jullie? (zoals ik al zei, zelf was ik aan het denken aan 4 keer K115 + die gelinkte versterker.)

Hoe is een Dap Palladium P2000? Geeft die inderdaad 2x 1000 watt RMS af (bij 4 ohm)? (Of zijn hier creatieve metingen op toegepast?)

De aangegeven versterker van Tom, dat is neem ik aan de V 3001? Van ADJ? Hoe verhoudt deze zich tegen een P2000? (buiten het feit dat een P2000 niet op 2 ohm kan draaien, hier heb ik toch niets aan..).

Nog als laatste, momenteel heb ik 2de hands een leuk Mackie (actief) setje gevonden. Twee keer SRM350 + een keer SWA1501. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, en hoe zou dit setje zich weerhouden ten opzichte van 4x 15/1 ?
Alles uit, behalve het licht!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)