Forum > Geluid

Te veel "laag" uit subwoofer

(34 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
20-10-2007 03:23
Ik heb geen pfl op mijn mixer zitten? Hoe dan te handelen?
Ik heb ik elk geval de potmeter op de achterkant niet meer helemaal open staan. Ik heb niet het idee dat het nu anders klinkt. Ik heb met de gain gespeeld, met de master en de line-schuiven.
Thats fun.....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
20-10-2007 08:55

2party4 schreef:

Ik heb geen pfl op mijn mixer zitten? Hoe dan te handelen?
Ik heb ik elk geval de potmeter op de achterkant niet meer helemaal open staan. Ik heb niet het idee dat het nu anders klinkt. Ik heb met de gain gespeeld, met de master en de line-schuiven.
Zonder gain zet je 1 kanaal helemaal open (tenzij je een 0 db streep hebt staan op je schuif),
master helemaal open,
nu aan je gain draaien totdat je op 0/+3 zit op je meter.
suc6
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
20-1-2008 15:43
En toch werkt het nog niet naar behoren voor mijn gevoel/gehoor. De eq op de mixer staan allemaal naar links, waarbij het "lo" eigenlijk helemaal dicht staat. Hi en Mid op 3/5 open.
De versterkers staan open (hoog niet helemaal, laag wel), de gain 1/2 open. Ook de trim aan de achterzijde staat nu op 3/4 open.
Ik heb niet het idee dat ik overstuur, maar het klinkt niet echt lekker.
Alle tips die gegeven zijn bieden geen soelaas, helaas.
Ligt het misschien aan de aperatuur, dan bedoel ik de Citronic mixer? Ik weet het echt niet meer.
HELP!!
Thats fun.....
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
20-1-2008 20:09
Heb ik nog iets bedacht......

Ik gebruikt nu de interne crossover (150 Hz) van mijn amps (Peavey PV 2600). Een amp voor de lage tonen en eentje voor hoog.
Op de amp van laag staat ook de Low-cut ingeschakeld (40 Hz). De amps zijn doorgelust, zodat ik uiteindelijk maar één (4-aderige) speakerkabel naar mijn sub laat gaan en vandaar uit doorlus naar de toppen.

Zou het voor het geluid uitmaken als ik bijvoorbeeld een DBX 234XL aan zou sluiten?

Ik heb eerder een crossover gehad, maar niet naar tevredenheid en dus weer verkocht (Dap ACX-23S).

DBX is toch een andere klasse.
Thats fun.....
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
20-1-2008 22:47
Weet je honderd procent zeker dat je cd spelers wel op de line-ingangen zitten en NIET toevallig op een phono ingang? (of een ingang die op standje 'phono' staat) Je omschrijving klinkt namelijk alsof dit zomaar eens het geval kan zijn.

Haal anders ook eens de mixer er tussen uit en sluit een cd speler direct op de versterkers aan om te kijken of het probleem niet gewoon bij je mixer(en vooral de manier waarop je hem nu gebruikt) ligt.
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
21-1-2008 01:16
In zoiets als rene zegt moet je het toch inderdaad gaan zoeken. Het probleem is echt niet normaal en ligt niet aan een budgetmerk crossover of iets dergelijks. Kun je misschien een aantal foto's schieten van hoe je het spul hebt aangesloten? Misschien zie je iets simpels over het hoofd?
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
21-1-2008 02:36
Je kan ook gewoon eens 'proberen' een betere DJ mixer te kopen dan wat je hebt.
Mijn ervaring is dat bij 'goedkopere' DJ gear merken slechte EQ op de tafeltjes aanwezig zijn..
Daar lijkt dit ook wel aardig op, je kan regelen wat je wil, je hoort geen verschillen...
Gemini heeft ook van dit soort problemen met DJ Mixers, joh spaar voor iets beters!

Pascal.
..Je Ducktape brood voeren...
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
21-1-2008 07:30

pascal schreef:

Je kan ook gewoon eens 'proberen' een betere DJ mixer te kopen dan wat je hebt.
Mijn ervaring is dat bij 'goedkopere' DJ gear merken slechte EQ op de tafeltjes aanwezig zijn..
Daar lijkt dit ook wel aardig op, je kan regelen wat je wil, je hoort geen verschillen...
Gemini heeft ook van dit soort problemen met DJ Mixers, joh spaar voor iets beters!

Pascal.
Is die Citronic dan echt zo'n slechte mixer? Het is geen topklasse, maar voor dat geld is het toch ook niet zo bar slecht, wel?
Thats fun.....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
21-1-2008 10:17
Maak eens een foto van je mixer (bovenkant) zoals nu ingesteld.

Hoe waren je ervaringen met de DAP crossover? Is het geluid toen beter geweest?
Is het ooit goed geweest?
Kan je inderdaad een andere mixer lenen of wellicht een cd speler rechtstreeks op de versterker zetten (wel eerst dichtzetten uiteraard)
Klinkt nooit top, maar kan wel een hoop vervorming wegnemen.
Heb je nog een oud cassettedeck staan? De opnamevolumeknop kan je prima gebruiken als externe volumeknop om te testen.
CD speler --> cassettedeck (rec stand)--> SUB versterker--> top versterker (via hi pass uit van de sub)
Je luistert dan neutraal zonder kleuring van je mengtafel.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
21-1-2008 10:21
Mixer ziet er uit als een kopie van de SynQ SMX-1 (of, waarschijnlijker, ze komen van dezelfde OEM-fabrikant). En die SMX-1 was voor zover ik weet echt geen prutding.

Sowieso moet je het probleem niet bij de EQ op je mixer zoeken. Want een stukje muziek hoort gewoon goed te klinken met je EQ in de middenstand. En dan mag je EQ nog zo crappy zijn, als deze in de middenstand staat grijpt hij toch niet in.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)