Forum > Geluid

Mackie geluidset

(40 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
3-4-2007 18:06

Sascha schreef:

TCMC, je zij net dat de kwaliteit van de SRM450 tussen de AX-series en X-series van Dap ligt. De AX-series vind ik totaal niet schel klinken maar de Mackie SA1532z wel. Klinkt de SRM450 dan minder schel dan de SA1532z? Want ik vind als speakers schel klinken is dat een groot(redelijk dan, maar voor die prijs van Mackie)minpunt.

Sascha
De AX-series vind ik wat dof klinken, maar bij hard geluid gaat het wel. Wat ik van de AX-series vind is dat de high driver PTC nogal abrupt ingrijpt. Wijzigen van het filter was de oplossing en werkt dan zeer goed, maar is niet origineel.

De X-15 gaat ook vrij fel in de hoge tonen, maar vervormt niet. Bovendien vindt dit plaats vanaf ca 7 KHz wat net niet in het rotte (gevoelige) gebied van het menselijke gehoor ligt.

Wat de meesten als schreeuwerig ervaren is in feite vervorming, maar dat heeft met het menselijke gehoor te maken. Bij bepaalde mensen reageert dit al vanaf 100 dB(A) terwijl bij andere bij 115 dB(A) is. Dit kun je controleren door je oren even dicht te houden, want ik heb ook wel eens mijn twijfels als ik zonder oordoppen draai.

De SRM450 gaat zelfs echt vervormen in de high driver. Dit hoor je heel goed bij zangeressen met een krachtige stem. Ook met sopraan solo's kun je dit goed controleren alsook met gesproken woord.

De SA1532z ken ik helaas niet.

TCMC
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
3-4-2007 18:30
Maar de kwaliteit van een Srm-450 is toch zowiezo beter als de dap X reeks?
Back ontopic wink ;) , ze moeten actief zijn dus Dap X valt af.

mvg
Dj-FerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2004
Laatste: 22-12-2016
Berichten: 294
3-4-2007 18:30
Ik ben in het bezit van 2 SRM350 toppen en 1 SWA015 sub. Dit setje gaat als een brandweer. Hier draai ik op discovolume zeker 175/200 man mee. Maargoed, zoals meerdere mensen zeggen is het misschien verstandiger om de SRM450 te pakker. Deze kun je namelijk ook fullrange gebruiken. Wat bij de SRM350 gaat tot een mannetje of 30. Dan houd het ongeveer op.
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
3-4-2007 18:56

Dré schreef:

gotmore schreef:

Buiten dat je nu behoorlijk generaliserend bent, vergelijk je ook nog appels met peren. Dap is in geen enkel opzicht te vergelijken met Mackie.
Uhm... Pot ... ketel ... zwart ...

Lees je eigen bericht nog maar eens. Beetje vreemd om iemand te betichten van generaliserende opmerkingen (en dan 1 zin later zelf PRECIES hetzelfde te doen)...

PS: Reken maar dat een SRM-450 het nog moeilijk krijgt met een X-15, aangestuurd door een stevige versterker (mogelijk ook met een X-12).
Ik ga niet graag tegen je in Dré. Maar de SRM en AX'en vergelijken is gewoon hetzelfde als appels en peren.

Om het alleen nog maar over het soort kast te hebben.. (actief vs passief) shut up :X
Soms..
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
3-4-2007 20:04

gotmore schreef:

Om het alleen nog maar over het soort kast te hebben.. (actief vs passief) shut up :X
Dan heb ik nog vele malen liever de LEM D-400 met een LEM TR-5SA Sub.

Op dit moment schat ik zelfs de DAP Soundmate 2 MKII zelfs nog beter in dan Mackie SRM450 met SWA1501. Componenten in de DAP Soundmate 2 MKII zijn dezelfde als die van de DAP X-series. Een 10 inch speaker die geoptimalisserd is voor het mid gebied (o.a. te zien aan het erg hoge rendement van 97 dB/W/m i.p.v. de meer gangbare 95 dB/W/m) zal deze niet onder doen voor een X-12.

TCMC
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
3-4-2007 20:15

TCMC schreef:

gotmore schreef:

Om het alleen nog maar over het soort kast te hebben.. (actief vs passief) shut up :X
Dan heb ik nog vele malen liever de LEM D-400 met een LEM TR-5SA Sub.

Op dit moment schat ik zelfs de DAP Soundmate 2 MKII zelfs nog beter in dan Mackie SRM450 met SWA1501. Componenten in de DAP Soundmate 2 MKII zijn dezelfde als die van de DAP X-series. Een 10 inch speaker die geoptimalisserd is voor het mid gebied (o.a. te zien aan het erg hoge rendement van 97 dB/W/m i.p.v. de meer gangbare 95 dB/W/m) zal deze niet onder doen voor een X-12.

TCMC
Ik blijf het in en in jammer vinden dat Mackie niet meer uit de italiaanse RCF stallen komt..

Daar is Mackie écht op achtetuit gegaan. (of je moet nog een 'ouder' setje SRM450's vinden, die nog RCF geladen zijn)
Soms..
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
3-4-2007 20:16

marijn schreef:

Maar de kwaliteit van een Srm-450 is toch zowiezo beter als de dap X reeks?
Back ontopic wink ;) , ze moeten actief zijn dus Dap X valt af.

mvg
Nee, SRM450 valt kwalitatief tegen. Van Mackie verwacht ik gewoon meer, maar krijg ik niet.

Wat ik ook te horen heb gekregen is dat de Soundmate 2 MKII en Soundmate MKIII subwoofer dezelfde speakers bevatten als de DAP X-15B.

De topkast van de Soundmate 2 MKII is bijna hetzelfde als die van de X-10, maar klinkt iets krachtiger in het mid-gebied omdat de 10 inch speaker geoptimaliseerd is als topkast speaker (Wat ze me dus verteld hebben).

De Soundmate 3 MKII topkast is hetzelfde als de DAP X-12T maar heeft geen long throw schakelaar.

Tot op zekere hoogte is de X-reeks wel actief en zijn er ook overeenkomsten.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
3-4-2007 20:22

gotmore schreef:

Ik blijf het in en in jammer vinden dat Mackie niet meer uit de italiaanse RCF stallen komt..

Daar is Mackie écht op achtetuit gegaan. (of je moet nog een 'ouder' setje SRM450's vinden, die nog RCF geladen zijn)
Tja, helaas wel. Over het algemeen ben ik erg goed te spreken over Italiaanse merken speakers, met name FBT en dB. RCF vind ik iets minder, maar zeker niet slecht. Van deze 3 merken is de typische Italiaanse sound wel te herkennen.

De oudere SRM450 was ook niet ideaal. Versterkers raakte vrij snel oververhit en er fikte (niet letterlijk) ook wel eens de emitterweerstanden uit. Toch vind ik de oude SRM450 nog wel leuk voor achtergrond muziek, mede door de loudness schakeling en het automatisch verschuifbare subsonic filter.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
3-4-2007 20:36

gotmore schreef:

Ik ga niet graag tegen je in Dré. Maar de SRM en AX'en vergelijken is gewoon hetzelfde als appels en peren.
Tja... Ik had het over de X-reeks en niet over de AX-reeks (...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
3-4-2007 21:57

TCMC schreef:

Tja, helaas wel. Over het algemeen ben ik erg goed te spreken over Italiaanse merken speakers, met name FBT en dB. RCF vind ik iets minder, maar zeker niet slecht. Van deze 3 merken is de typische Italiaanse sound wel te herkennen.
FBT klonk zeker goed, min of meer vreemde is wel dat deze 3 merken niet echt "lekker" in de markt liggen.(heeft deels misschien ook met de groothandel/vertegenwoordiger te maken)
Lem verkocht gewoon beter. (althans in het Oosten des lands)

Mis in je rijtje nog Montarbo, de "duurdere" versies werkten met B&C. Toch wel serieus spul waar ook niet echt een markt voor was.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)