Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Enclosure Damping.

(38 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
11-3-2007 18:28
En, als ik het hopelijk weer goed begrepen heb, moet je de balkjes en plaatjes verlijmen, schroeven geeft volgens mij een averechts effect.
Met schroeven lijkt me nog steviger... correctie is nog steviger ;-)

Verder zou ik bij baskasten de versteviging wel in het midden plaatsen, want daar is de trilling van de plaat het grootst. Bij topkasten kunnen staande golven in de kast optreden, wat gebeurt tussen twee parallele wanden, en wil je die zoveel mogelijk dempen en/of uitsmeren. Dan zijn ongelijke afstanden tussen de panelen van de kast gunstiger.
maar hoe bepaal je nou echt welk materiaal het meest geschikt is?
Ik zou denken een materiaal dat:

- vrij poreus is (de lucht moet nog wel in trilling kunnen worden gebracht)
- veel oppervlak heeft (meer botsingen van de luchtdeeltjes met het materiaal = meer wrijving(warmte) = meer demping)
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-3-2007 18:59
Hallo Daniel,

Daniel schreef:

En, als ik het hopelijk weer goed begrepen heb, moet je de balkjes en plaatjes verlijmen, schroeven geeft volgens mij een averechts effect.
Met schroeven lijkt me nog steviger... correctie is nog steviger ;-)
Heb mezelf een beetje onduidelijk uitgedrukt denk ik.
Ik bedoelde lijmen i.p.v. schroeven beter is, alléén schroeven gebruiken laat de zaak waarschijnlijk alléén maar méér resoneren.

Schroeven om extra te fixeren, als de plaatjes of balkjes al verlijmt worden, lijkt me niet echt nodig. Maar kan misschien géén kwaad.

Trouwens de plaatjes hebben eigenlijk een andere functie als de balkjes, maar zullen beide in meer of mindere maten het resoneren van de wanden verminderen.

Balkjes = tegengaan van wallflexing van de wanden, met, volgens mij, als bijwerking dat de resonaties minder worden.

Zachtboard plaatjes = absorberen de resonanties in de wanden, daar twee verschillende materialen slecht trillingen/resonaties aan elkaar kunnen doorgeven.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-3-2007 21:00

Webbie schreef:

Schroeven om extra te fixeren, als de plaatjes of balkjes al verlijmt worden, lijkt me niet echt nodig. Maar kan misschien géén kwaad.
Juist met lijmen en schroeven heb je de sterkste lijm verbinding.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-3-2007 22:51
4 x bewerkt. Laatst door Webbie op 11-3-2007 23:24
Hallo,

Na een uurtje of acht zoeken en lezen op Internet wat materialen gevonden waar kasten mee gedempt worden (het Qa verhaal al laten varen):

Long-fiber:

* Acousta Stuff
* Visaton Polyester Wool
* Visaton Lamb's Wool (schapenwol)
* Dracon (hoofdkussenvulling)
* Glaswol (wat Stage Accompany gebruikt)
* Steenwol

Acoustic foam:

* SONEXClassic
* SONEX Value Line
* SONEXone
* SONEXpyramids
* Visaton Foam NG 42
* Pritex (zéér rommelige site waar je niets kan vinden, laat staan productinfo)

Géén idee of ik wat kan met bovenstaande gegevens.

Ik begin steeds meer te geloven dat iedereen maar "wat" doet, de een met een nog interessanter verhaal dan de ander.

Het wordt, denk ik, gewoon een trail-and-error procedure.

Iemand die hier nog iets zinnigs aan kan toevoegen?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
11-3-2007 22:59
Eerlijk gezegd denk ik dat de manier en mate van vulling een groter effect hebben als het vulmiddel, zolang je bij de reguliere vulmiddelen blijft. Ik heb het idee dat het absorbtie vermogen niet zo veel uit elkaar ligt van dat spul. Echter zijn dit voor mij allemaal vermoedens en gevoelskwesties, maar als iemand het tegendeel kan beweren zijn we ook weer een stap verder laugh :D.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-3-2007 23:08

Webbie schreef:

Ik begin steeds meer te geloven dat iedereen maar "wat" doet, de een met een nog interessanter verhaal dan de ander.
Het word wel degelijk getest (zie ook andere topic).

Jij wil het echter in de box zelf gebruiken i.p.v. daarbuiten.
Dan zal je dus zelf moeten testen.
Hier nog een nederlandse link over technical foam.

Hier nog een verhaal van iemand die ook van alles heeft getest.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-3-2007 23:22
Hallo Martin,

KVM schreef:

Hier nog een nederlandse link over technical foam.
Bedankt voor het meedenken, zal dat bedrijf eens een mailtje schrijven.
Hier nog een verhaal van iemand die ook van alles heeft getest.
Dat verhaal ben ik ook tegen gekomen vandaag, zal het nog eens een keer op mijn gemak gaan lezen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-3-2007 23:42

Webbie schreef:

Bedankt voor het meedenken, zal dat bedrijf eens een mailtje schrijven.
Geen idee of je daar iets mee opschiet, men maakt o.a. geluidsisolatie voor diverse doeleinden. (denk aan vliegtuigen, auto industrie kantoren e.d.)
Voor de luidspreker industrie maakt men het bekende zwarte speakerfoam. (wordt o.a geleverd door flitecar)

Bedrijf dat foam maakt zit in Kesteren, en uit mijn hoofd zit de technical foam afdeling in Budel. (Ik heb een jaar of 5 gewerkt voor hun op de afdeling in Deventer (bedding))

Voor zover ik weet levert men uitsluitend aan de groothandel. (grote afnames)

Martin.
kvm entertainment
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
13-3-2007 09:49
Ik ben in Engeland een demping foam tegengekomen maar wel zwaar en duur,2 cm dik, maar dempen dat dat deed, dat hou je niet voor normaal.
Indien nodig zou ik het kunnen opvragen, we gebruikte het om een ruimte te dempen.
Enkele vierkante meters opgehangen aan het plafond in een ruimte van 6X8, en we moesten er al wat afhalen, te droog.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
13-3-2007 11:54
Nieuwe avans school in tilburg heeft een systeem plafond, (met open structuur) waar bovenop ook allemaal dempings kussens liggen. Wekr in de grote college zalen erg goed. (tevens wanden en stoelen geperforeerd etc)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)