Forum > Zelfbouw Speakers

Project met Stage Accompany componenten.

(139 reacties. Pagina 3 van 14)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
24-2-2007 21:38
Hallo Martin,

KVM schreef:

Waarschijnlijk al een keer voorbij zien komen, voorbeeld korfje (andere kasten hebben wit polyeter) dikte 2cm.
Inderdaad, dat was het "korfje" wat ik voor ogen had en ergens hier op dit forum had gezien.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
25-2-2007 00:28
Hoi Webbie,

De luchtsnelheid in de poort is inderdaad erg hoog, grotere poorten zijn dan een must. Je kunt de grotere poort ook vouwen zodat de lengte langer kan zijn als de diepte van de kast. Een gebogen poort heeft bovendien als voordeel dat de hogere frequenties minder snel via de poort naar buiten komen, of beter gezegd, minder duidelijk.

De powerdip is niet zo erg, het gaat immers om hifi en de muziek die je aanbied heeft een veel grotere dynamiek als de sinus waar WinISD Pro mee simuleert. De cone excursion vormt om diezelfde reden dus ook niet echt een probleem. Ook bij het beoogde gebruik buiten is het probleem mijn inziens minimaal.

De groupdelay blijft mijns inziens een enigzinds vage omschrijving. Persoonlijk zie ik het dan ook als iets waar je niet te veel waarde aan hoeft te geven.
Ik zie er vooral een verband in tussen de beoogde prestaties van de luidspreker (op basis van de T/S-parameters) en de prestaties die je creeert aan de hand van het volume en de afstemming van de kast.
Je kunt er dan aan afzien dat het kastvolume wat kleiner zou kunnen en/of de tuning wat hoger.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-2-2007 01:32
Hallo Johan,

Bedankt voor je post.

Inmiddels ben ik bezig met de gegevens te gebruiken die Stage Accompany zelf opgeeft.
Ziet er inderdaad een stuk beter uit, screendumps en gegevens plemp ik hier nog wel even neer.

Graag nog even je reactie op het volgende:

* Als ik het goed heb, heeft een low-cut filter (bijvoorbeeld van mijn Crest CPX-2600 versterker) een positieve invloed op de "Cone excursion" en op de "Rear port - Air velocity".
Moet een low-cut altijd worden meegenomen met de berekeningen in WinISD?

* Wat is het verstandigste wat betreft de low-cut, de low-cut gebruiken van mijn CPX-2600 (volgens de manual: "-3 dB @ 40 Hz, 12 dB per octave", hoe vertaal ik dat trouwens naar WinISD?), de low-cut instellen via mijn DCX-2496 of beide?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
25-2-2007 20:34
Een lowcut heeft inderdaad invloed op de cone excursion. Afhankelijk van het punt waar je hem inzet zal onder die frequentie de cone excursion flink afnemen. Voor de "rear port - air velocity" zal het echter niet veel uitmaken, daar de afstemfrequentie (een stuk) hoger is.

Verder zou ik werken met een flanksteilheid van minstens 24 dB/oct.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
26-2-2007 00:44
Hallo,

Daniel bedankt voor je post.

Vandaag nog wat simulaties gedaan en vergeleken.

Twee configuraties die ik met WinISD (signaal: 400watt) heb vergeleken, namelijk:

* De box zoals hij nu is (blauwe lijn in WinISD)
* De box volgens de Stage Accompany parameters (witte lijn in WinISD)

Screenshots, simulaties:

* Transfer Function Magnatude
* Group Delay
* Group Delay (met 40hz lowcut)
* Maximum Power
* Cone Excursion
* Cone Excursion (met 40hz lowcut)
* Rear Port - Air Velocity
* Rear Port - Air Velocity (met 40hz lowcut)

Zoals is te zien in de grafieken, beïnvloed een low-cut filter de grafieken positief, behalve die van de Group Delay.

Maar aan de f3 van 45hz, die SA opgeeft, kom ik niet zonder de andere parameters schade aan te doen.
Ik weet niet hoe belangrijk die f3 is, maar is dit erg?

Zou de simulatie (de "witte") een goed uitgangspunt zijn voor een nieuw te bouwen box, of is er nog meer uit te halen?

Ik weet het, er is "no free lunch".

Ik denk zelf, zo aan de "Transfer Function Magnatude" te zien, dat het géén kastje word wat een enorme bass gaat maken. Hoeft ook niet, er moet gewoon een "clean" geluid uit komen, eventueel komt er een subje onder.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
26-2-2007 10:24
Hoi Webbie,

De simulaties volgens de SA specs zien er beter uit dan die van je huidige kasten. Qua diepgang blijven ze ongeveer hetzelfde, dus je weet hoe het zal gaan klinken. Je kan i.p.v. twee BR-pijpen ook kiezen voor één grote (met hetzelfde oppervlak). Deze zal iets korter zijn. Houdt in ieder geval 10..15 cm afstand van het achterpaneel.

Groeten Daniël
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-2-2007 10:35

Daniel schreef:

Verder zou ik werken met een flanksteilheid van minstens 24 dB/oct.
4e orde is voor een subsonic vrijwel nooit nodig. 2e orde is genoeg in alle behalve mogelijk zeer uitzonderlijke gevallen.

Nog wat stoeien met de Q-factor van het filter is mogelijk om het laag nog wat verder door te trekken (beetje dwars op wat je zou verwachten als je een subsonic filter toevoegt ;-)

PS @Webbie: Hou je rekening met de serieweerstand die speaker kabel EN filterspoel veroorzaken?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
26-2-2007 18:51
Hallo Dré,

Bedankt voor je post.

Dré schreef:

Nog wat stoeien met de Q-factor van het filter is mogelijk om het laag nog wat verder door te trekken (beetje dwars op wat je zou verwachten als je een subsonic filter toevoegt ;-)
Eerste pogingen al gewaagd, alléén wat ik verander in de low-cut instellingen lijkt niet echt positief te werken op de andere gegevens.
PS @Webbie: Hou je rekening met de serieweerstand die speaker kabel EN filterspoel veroorzaken?
Onderstaande uit de help van WinISD.
Series resistance is source resistance seen by the driver. This includes your amplifier's output impedance, crossover coils, connectors, interconnect wires. Raising this value will effectively rise the Qes. Default value is 0.1 ohms, which is reasonable default. If you experiment, you'll find out a quite large change in system behaviour.
Als ik boven zo lees, zou de 0.1 ohms goed moeten zijn.
De weerstand van de speaker zelf wordt hier niet meegeteld.

Van welke waarden moet ik dan uitgaan volgens jou?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-2-2007 11:11
Meet de seriespoel van het LF filter eens door. 0.3 Ohm is niet ongewoon (en een verdomd stuk dichter bij de werkelijkheid dan die belachelijke 0,1 Ohm die WinISD gebruikt). Ikzelf werkte altijd met 0,4 Ohm.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-2-2007 12:38
Hallo Dré

Dank je voor je reactie.

Dré schreef:

Meet de seriespoel van het LF filter eens door. 0.3 Ohm is niet ongewoon (en een verdomd stuk dichter bij de werkelijkheid dan die belachelijke 0,1 Ohm die WinISD gebruikt). Ikzelf werkte altijd met 0,4 Ohm.
Bovenstaande geld dan alléén maar als je gebruik maakt van passieve filters.

Zal het vanavond eens gaan meten.

Paar vraagjes tussen door:

* Zijn er simulatie programma's waar je een mid/high hoorntje mee kan ontwerpen/simuleren?
Ik ben namelijk van plan de SA Ribbon Compact Driver en SA 1203 woofer een gelijk POO te geven. De RCD komt dan 45mm dieper te liggen in de baffle als de woofer. Om géén verspringing te krijgen in de baffle moet er een soort hoorntje voor komen om het verschil van 45mm te overbruggen.
(ik weet het, maakt het allemaal weer gecompliceerder, ik wil er best (veel) extra tijd in stoppen om alles goed te begrijpen en hopelijk houdt ik er ook een leuk ontwerp aan over)

* Ik wou me beperken tot het bouwen van een "normale" kast óf een "trapezium" kast.
Zover ik kan lezen op Internet, zou een trapezium beter zijn i.v.m. "staande golven" en de afstraling zou beter zijn.
Weet iemand nog voordelen of nadelen over deze kastvormen?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)