Forum > Zelfbouw Speakers

Bouw basskasten voor JBL2241

(69 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
26-3-2007 01:48
Hoe meer dempingsmateriaal je in de kast stopt (Qa dus verlaagd), des te korter word de br-pijp. Zie onderaan in deze
Dus de inhoud van de basreflexpijp wordt minder met dezelfde poort opp bij toevoegen van dempingsmateriaal (volume vergrootent)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
26-3-2007 10:23
Dat was een mooie uitleg over poorten van AMX_Pete.
Vraagje, hoe juist vind je de poortberekeningen van de meeste programma's?
Ik heb bv Boxplot en Lasip 98, en heb er nog wat van het net gehaald om eens te proberen.
Al die programma's geven verschillende poort afmetingen.
Gebruik je toch je oren, of meet je het met een sinus en 2 multimeters en herberekenen tot je dicht genoeg bij de waarheid zit?
Het tunen dus.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
26-3-2007 16:30
1 x bewerkt. Laatst door Daniel op 26-3-2007 16:51
Hoi Ivo, ik verbeterde je verkeerd zag ik. Wat ik bedoelde is dat als je een berekende poort korter maakt, de afstemming hoger wordt. Met het kleiner maken van de kast zorg je dat de bult die is ontstaan glad wordt gestreken. Maar om de afstemming gelijk te houden moet je het volume inderdaad vergroten. Mijn excuses voor de verwarring ;-)
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
26-3-2007 16:33

AMX_Pete schreef:

Een poort met bepaalde oppervlakte en lengte heeft altijd dezelfde eigenschappen in welke kast je ze ook hebt.
De resonantiefrequentie van die poort is afhankelijk van het volume van de kast. Ik weet niet of je dit ook bedoelde... je schrijfstijl is voor mij een beetje warrig.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
26-3-2007 21:59

AMX_Pete schreef:

Nee, dat bedoelde ik niet, een bepaalde poort heeft altijd dezelfde eigenresonantie ongeacht in welk formaat kast ze zit.
Dat klopt dus niet. Lees dit maar eens door. Je komt vervolgens aan met die tabellen, dan zie je toch ook wel dat het volume bepalend is voor de resonantie van de poort. Verder zijn er nog dingen als powerdip e.d. om rekening mee te houden.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
27-3-2007 00:33

AMX_Pete schreef:

Software wordt ook gebruikt om een plotje te draaien om in de folders te komen, maar het echte werk is nog steeds ambachtelijk te noemen wink ;)
Dus software zoals LEAP wordt gebruikt voor het marketingplotje en daarna wordt zo'n antieke nomogram gepakt (die ook nog eens een behoorlijk grove benadering is) voor het ontwerpen van de kast???

Naaah!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
27-3-2007 00:40

AMX_Pete schreef:

Nee, dat bedoelde ik niet, een bepaalde poort heeft altijd dezelfde eigenresonantie ongeacht in welk formaat kast ze zit.
Nope. Zou bijna hetzelfde zijn als zeggen dat als elke poort altijd dezelfde f_res heeft je straffeloos meerdere poorten toe kan voegen (elke poort houdt immers volgens jou z'n eigen resontantiefrequentie; onafhankelijk van het volume van de kast). En je weet zelf ook dat dit niet zo is (dus strookt je bewering niet geheel met de werkelijkheid).

Enne... Als het onafhankelijk is van het volume van de kast dan mag het ook 0 zijn of oneindig (en ook dat is niet zo natuurlijk ;-)

Zie ook de formule waar Daniel naar linkte (een 1e orde benadering van de werkelijkheid; niet 100% nauwkeurig maar gelukkig geen sprookje...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
27-3-2007 09:15

AMX_Pete schreef:

Ja goed, die formule ken ik ook.
Maar welke parameter in die formule is nu het volume van de kast waarin je de resonator plaatst ?
https://people.deas.harvard.edu/~jones/cscie129/nu_lectures/lecture3%20/ho_helmholtz/helm_resonator_2.gif

v de geluidssnelheid in het gas (in lucht ca 344 meter/seconde)
A het oppervlak van de opening in m²
l de lengte van de hals in m
V het afgesloten volume in m3

Ik heb het stukje in kwestie maar even voor je vetgedrukt. Info is o.a. te vinden via de link die Daniel eerder gaf.

nog een leuke (eenvoudige) tool waarmee je de resonantiefreq. van de poort kunt berekenen. En ook daar zul je zien dat de fb afhankelijk is van het volume van de kast.

en nog maar een stukje info.

Geval is namelijk dat een BR poort zich gedraagt als een massa/veer systeem. De lucht in de poort is de massa, de lucht in de behuizing is de veer (en ja die is mede bepalend voor de resonantiefrequentie van het SYSTEEM).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
27-3-2007 14:34
Kontengedraai. Eerder schreef je dit:
Een poort met bepaalde oppervlakte en lengte heeft altijd dezelfde eigenschappen in welke kast je ze ook hebt.
en
Nee, dat bedoelde ik niet, een bepaalde poort heeft altijd dezelfde eigenresonantie ongeacht in welk formaat kast ze zit.
En dat is volslagen onzin. Van mijn kant is het wat dit topic betreft verder einde verhaal (discussie is leuk, kontendraaierij alleen tijdens een lap-dance of bubbling party).
Ja goed, die formule ken ik ook.
Maar welke parameter in die formule is nu het volume van de kast waarin je de resonator plaatst ?
Staat nota bene in de formule in kwestie...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
27-3-2007 17:22
zo 2 pagina's met allemaal theorie waar ik mij A niet in ga en wil verdiepen, B ik het zo ook niet snap maar ook niet hoef te snappen.

Heb de bouw van mn kasten hervat en de handvaten iets aangepast. Nemen nu nog een fractie in van de poort. Moet naar mijn inzien goed gaan, zaterdag zal er een kast getest worden.. ben ik tevreden over het geluid dan zullen de andere 7 ook worden afgebouwd. Mocht het niet naar tevredenheid klinken.. dan moet ik iets nieuws verzinnen. happy :) sad :(

Jullie horen van mij en mijn bevindingen.
Foto's zullen er ook bij komen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)