Forum > Licht

Twijfels over laser output

(87 reacties. Pagina 3 van 9)
Moderator(s): Dré
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
21-9-2008 02:04
-Don't return to centre- kan ik nergens terugvinden in mijn software...

De opties die ik heb bij settings zijn:
Break up native frames
Interpolate blanking
Autoscroll
No scene overlap
Paste scenes relative
Right click select tracks
Show framelist
Close framelists
Create backups
Autolock zoom in
Autolock tools
Use Winamp
Visualise music
Invert blanking
analog blanking
Map intensity
pom pom
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-9-2008 10:25

Paulus0013 schreef:

Leuk en aardig, maar hoe verhoudt zo'n meting zich dan met de werkelijkheid?
Ik kan een mooie waarde meten op die manier, maar als ik het in de praktijk niet kan benutten schiet het nog niet op.
Een geblankt frame heeft natuurlijk een lagere waarde op de meter dan de enkele, volle straal. En da's maar goed ook..
Dus ik meet met 5v bv wel de power die het zou moeten zijn. En dan? Want dan schijnen de modules hun werk te doen, ik krijg het er alleen niet uit.
Hoezo krijg je het er niet uit? Hoe wil jij een laser een gemoduleerd frame laten tekenen (waar de laser dus continu wordt aangezet/uitgezet/gedimd) waarbij de gemiddelde lichtsterkte gelijk is aan de maximale lichtsterkte van je laser? shut up :X
Dan de vraag hoe prijst men de laser aan? Als 360mW of juist als 200? Naar mijn idee is het geven van de waardes van diodes leuk, maar het gaat er toch om wat er uit de unit komt?
Tja, velen tellen de vermogens van de modules op en roepen dat ze bijv. 1900mW RGB hebben. Da's leuk en aardig, maar in de praktijk hebben ze dus gebalanceerd maximaal 700 of 800 mW RGB (en da's niet veel niet..!). Of een 1 watt groen laser waarbij 40% verloren gaat op de scanner-spiegels (ja echt, ik heb ze meegemaakt).

Uiteindelijk zal het de klant ook een rotzorg zijn. Hij boekt een lasershow bij je en wil dus een lasershow zien. Aan jou om te impressen en die mooie show weg te zetten. Als ze bij mij een setje 1 watters groen voor een show huren hangen ze niet aan de balustrades met powermeters om te checken of ik 1 watt bij me heb. Ze willen gewoon weggeblazen worden met een mooie show.
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-9-2008 10:54

JeroenVDV schreef:

Uiteindelijk zal het de klant ook een rotzorg zijn.
Dat zal niet de reden zijn dat Paulus daarom de vraag stelt.

Zijn vorige laser was 150mw, waar uiteindelijk een opgevoerde 50mw in zat.
Als je een X bedrag neerlegt voor een RGB met bepaalde specs, dat verwacht je die ook.
En dan doel ik op de specs die uit de "buis" komen. Het prijsverschil tussen een 50mw of een 200mw blauwe laser is wel erg groot.

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-9-2008 11:01

KVM schreef:

Zijn vorige laser was 150mw, waar uiteindelijk een opgevoerde 50mw in zat.
Als je een X bedrag neerlegt voor een RGB met bepaalde specs, dat verwacht je die ook.
En dan doel ik op de specs die uit de "buis" komen. Het prijsverschil tussen een 50mw of een 200mw blauwe laser is wel erg groot.

Martin.
Uiteraard, daar heb je helemaal gelijk in. Maar als de fabrikant opgeeft dat er 200mW blauw in zit en er komt 200mW uit zodra je 'm op +5V gooit is het dus in orde.
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-9-2008 11:16

JeroenVDV schreef:

Maar als de fabrikant opgeeft dat er 200mW blauw in zit en er komt 200mW uit zodra je 'm op +5V gooit is het dus in orde.
Dat vind ik wel. Alle verliezen daarna zijn helaas pindakaas. (uiteindelijk zal daar de prijs ook naar zijn.)

Martin.
kvm entertainment
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
21-9-2008 16:10

Paulus0013 schreef:

-Don't return to centre- kan ik nergens terugvinden
Bij mij is het een checkbox bij output settings.
Petty materialists!
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
21-9-2008 16:55
2 x bewerkt. Laatst door KVM op 21-9-2008 18:26
Ik wil niet té eigenwijs overkomen, maar probeer je me echt wijs te maken dat dit wat er uitkomt ook echt datgene is waar ik het mee moet doen?
Dus dat zelfs puur groen uitgestuurd een verlies van dik 50% geeft?
quote
Dat zal niet de reden zijn dat Paulus daarom de vraag stelt.
Nou eigenlijk een beetje.
Ik heb deze rgb laser gekocht er van uitgaande dat het groen in evenwicht zou zijn met de andere genoemde groene lasers. En niet met het idee dat ie eigenlijk een stuk minder zichtbaar is. Want nog minder zichtbaar dan wat ik al had vond ik compleet nutteloos, daar kan je amper wat mee. Immers je koopt al een simpele rgb laser vanaf 1000 Euro. Dat het niet veel voorstelt is natuurlijk een ander verhaal. Maar ik heb er bewust voor gekozen om niet een simpel 400mW ding te nemen.
Ik kan dan leuk de specs op mijn site zetten van de fabrikant, een klant ziet dat net als van die andere lasers en verwacht iets gelijkwaardigs, maar de praktijk laat toch echt een ander plaatje zien.
pom pom
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-9-2008 17:01

Paulus0013 schreef:

Ik heb deze rgb laser gekocht er van uitgaande dat het groen in evenwicht zou zijn met de andere genoemde groene lasers. En niet met het idee dat ie eigenlijk een stuk minder zichtbaar is. Want nog minder zichtbaar dan wat ik al had vond ik compleet nutteloos, daar kan je amper wat mee.
Heb je die andere lasers dan al eens (gemoduleerd!) gemeten?
Ik kan dan leuk de specs op mijn site zetten van de fabrikant, een klant ziet dat net als van die andere lasers en verwacht iets gelijkwaardigs, maar de praktijk laat toch echt een ander plaatje zien.
Dat is het gevaar van de huidige trend, en er is nog een bijkomend nadeel (en gevaar!) wat ik mee heb gemaakt: De klant wil in een ruimte met pak 'm beet 500 man 2x 2W groen hangen omdat hij de vorige keer ergens 2x 1W had ingehuurd en het echt te minnetjes vond...

En als je voor een evenement bijvoorbeeld 2W wit (ja, gebalanceerd) offreert denkt men dat je geen verstand van zaken hebt ("want die 1900mW die hier laatst hing was maar wat triest").
Immers je koopt al een simpele rgb laser vanaf 1000 Euro. Dat het niet veel voorstelt is natuurlijk een ander verhaal. Maar ik heb er bewust voor gekozen om niet een simpel 400mW ding te nemen.
Je kunt wel meer vermogen nemen, het blijft "weggegooid" vermogen als de optiek erachter ruk (sorry) is, het geheel niet goed geseald en de koeling niet voor een fatsoenlijk stabiele temperatuur zorgt.
Light Image
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
21-9-2008 17:13
Ik heb nog wel een foto van de binnenkant, voor zover het enig nut heeft voor de discussie:
https://www.lj-jp.nl/IMG_1625.JPG 3MB
Groen onder, rood midden en blauw boven.
De scans zouden volgens specs >95% reflectie moeten doen.
En soms wil het rood nog wel eens zwak blijven branden.
pom pom
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-9-2008 17:18
Tja, dichro's die maar op 1 as te stellen zijn, scanners die zo te zien niet in een XY-mount maar in losse X en Y mounts zitten en dus niet fatsoenlijk gekoeld worden, geen gesealde optics..

Maar, meten is weten (meet de groene eens direct).
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)