Forum > Newbie Forum

installeren, afstellen, regelen apparatuur

(53 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
7-7-2003 19:25
ikzelf heb bijna altijd mn kanaalfaders vol openstaan... ik regel de gain per nummer opnieuw af, (is natuurlijk niet altijd nodig), en zorg ervoor dat inkomend en uitgaand signaal niet boven de 0db uitkomen.
Music is what feelings sound like...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
7-7-2003 20:39

RonnieB schreef:

ikzelf heb bijna altijd mn kanaalfaders vol openstaan... ik regel de gain per nummer opnieuw af
Waarom heb je dan nog een mixer met kanaalfaders?
Je kan er dan net zo goed één hebben met schakelaartjes wink ;)
Je doet het dus een beetje verkeerd om.
De gain stel je één keer af op de gemiddelde plaat,
en met de faders stel je het gewenste niveau in tijdens het draaien.
Wel zo comfortabel.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
8-7-2003 00:28
Ik gebruik faders om te faden, niet als volumeknoppen happy :) (maar nogmaals, ik draai niet regelmatig)
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
8-7-2003 12:12
Het is maar net hoe je zelf het prettigst werkt... is toch niets 'fout' aan...
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
8-7-2003 23:16

Tom schreef:

RonnieB schreef:

ikzelf heb bijna altijd mn kanaalfaders vol openstaan... ik regel de gain per nummer opnieuw af
Waarom heb je dan nog een mixer met kanaalfaders?
Om een mooie overgang te maken wink ;) Met schakelaartjes gaat zo pats boem...
Door internet beperkt
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
13-7-2003 18:38

Tom schreef:

Waarom heb je dan nog een mixer met kanaalfaders?
Je kan er dan net zo goed één hebben met schakelaartjes wink ;)
Je doet het dus een beetje verkeerd om.
De gain stel je één keer af op de gemiddelde plaat,
en met de faders stel je het gewenste niveau in tijdens het draaien.
Wel zo comfortabel.
mja, ik mix eigenlijk alleen maar met mn crossfader, misschien moet ik dat mezelf een keer afleren... wink ;)
Music is what feelings sound like...
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
13-7-2003 20:40
Ik zet de versterker altijd wat zachter, dus zodanig dat hij bij 0 dB nog wat ruimte heeft en dus niet daarboven meteen gaat clippen. Vind ik zelf ook prettiger werken (hoef je niet continu op je niveau te letten), en bovendien draai ik soms met een vriend en die heeft erg weinig boodschap aan die rode ledjes boven de 0 dB.

Ik werk dus meestal zo dat ik de volledige headroom van de mixer kan gebruiken, en de versterker pas ik daarop aan
(en uiteraard op het gewenste niveau tijdens het feest)

Optie is natuurlijk een limiter ertussen hangen. Maar die dingen zijn me te duur en bovendien kan het zonder ook goed.

Overigens wil ik het in het rood jagen van de mixer hiermee natuurlijk niet goedpraten, maar als je het niet vertrouwt (of van jezelf weet dat je niet op dat niveau kan of wil letten) als er iemand mee werkt kan dat natuurlijk ook zo. De meeste mixers hebben er geen last van als ze een paar dB harder worden uitgestuurd.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
King ryanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2004
Laatste: 5-7-2004
Berichten: 48
21-1-2004 01:26
Naar mijn mening dient de gain om het verschil in volume te compenseren. Voor de duidelijkheid: kleine verschillen die worden veroorzaakt door het verschil in de gemasterde tracks. Volgens mij stel je eerst de eq in en daaroverheen eventueel de gain. De master e.d. zou maar 1 keer ingesteld moeten worden.

Het is voor iedereen anders natuurlijk en het verschilt per mixer/setup. Ik heb bijv. de voorkeur dat de faders helemaal uit zijn. Als je druk aan het schuiven bent, heb je geen tijd om de juiste positie van de fader in de gaten te houden, stel je voor dat je telkens per ongeluk uitschiet! Dat klinkt ook voor geen meter!
do your own thing!
PirkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-1-2004
Laatste: 23-3-2006
Berichten: 12
13-2-2004 16:39

Dré schreef:

Tijdens het draaien gebruik ik altijd de 0dB lijn op de Dateq (da's dus ruwweg 70% van de fader). Je hebt dan nog 6dB over voor correcties.

Tijdens het mixen (waar je wilt gaan "ingooien" e.d.) gebruik ik altijd de volle fader. Hierdoor zou de mixbus 6dB heter worden. Om dit te compenseren trek ik dan de master fader naar -3dB en stuur ik het kanaal 3dB te zacht in (dus master weer 0dB).
De eerste alinea: zo doe ik het ook

De tweede alinea: omdat ik zo mix is het vaak lastig om snel te gooien of te 'knippen' met de faders, Ik moet dan mijn duim boven de fader houden, omdat het anders nogal lastig is beide faders weer in oude positie te krijgen en niet ineens op +6 db. Maar dre jij doet dus tijdens je mix je gain 3 zachter en je master 3 zachter en ondertussen fader helemaal naar boven? en als je daarmee klaar bent alles weer terug?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
13-2-2004 16:58
Yep.

Overigens is dat bij de nieuwe XTC's niet meer nodig; die zijn "unity gain" als de faders op 100% staan.

Maar bij de "echte" Dateq's is alles nog zoals het hoort (en is eerder genoemde procedure van toepassing).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)