Forum > Geluid

Decibel schaal voor disco en bands

(41 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
2-3-2006 11:06

Dré schreef:

René Eppink schreef:

Echter, ik snap volgens mij je post niet helemaal. Ik neem aan dat je met een stevig fundament de bas bedoelt?
Zit het fundament van jouw woonhuis onder de grond of op het dak?

Met fundament bedoel ik inderdaad het laag.
Met een stevig fundament zou je, in mijn opvatting, ook nog kunnen bedoelen 'een stevige geluidsset' die voldoende mogelijkheden heeft om het publiek aan te kunnen. Maar nu ik je eerdere post doorlees is die betekenis inderdaad een beetje onlogisch. happy :)

Dré schreef:

René Eppink schreef:

In dat geval: De hoogdriver, die het gebied waar je gehoor het meest gevoelig is bespeelt, zal toch juist bij meer bas ook zelf meer prestatie moeten leveren (voor een evenwichtig klankbeeld) waardoor de kans op oversturing groter is? De laagdriver wordt echter wel ontzien, maar die bespeelt niet het gehoorgevoelige gebied toch?
Als je een stevig fundament hebt hoeft de rest minder luid weergegeven te worden om dezelfde beleving bij het publiek te geven! Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen ;-)
Ok, nu snap ik wat je bedoelt. Volgens mij een beetje hetzelfde als dat ik hier eerder (ietsje onduidelijker) probeerde te verwoorden. ;-)

Maarja, 't hoog moet natuurlijk ook altijd in orde zijn, dus daar kun je óók al niet op beknibbelen. laugh :D
Beetje verhouding moet er altijd nog wel blijven. (hoewel er ongetwijfeld genoeg discotheken zijn waar 'de verhouding' tussen hoog-laag ver te zoeken is) razz :p
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
2-3-2006 12:51

René Eppink schreef:

Dré schreef:

Als je een stevig fundament hebt hoeft de rest minder luid weergegeven te worden om dezelfde beleving bij het publiek te geven! Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen ;-)
Ok, nu snap ik wat je bedoelt. Volgens mij een beetje hetzelfde als dat ik hier eerder (ietsje onduidelijker) probeerde te verwoorden. ;-)

Maarja, 't hoog moet natuurlijk ook altijd in orde zijn, dus daar kun je óók al niet op beknibbelen. laugh :D
Beetje verhouding moet er altijd nog wel blijven. (hoewel er ongetwijfeld genoeg discotheken zijn waar 'de verhouding' tussen hoog-laag ver te zoeken is) razz :p
Mid en hoog moet inderdaad ook in orde zijn. Belangrijk hierbij is dat het laag mid en hoog de 'ruimte' geeft. Anders moet het mid-hoog vaak hard gezet worden om helder/verstaanbaar te blijven. Als het laag strak is, kan het laag harder staan zonder dat mid- en hoog ondergesneeuwd worden.

Of het laag 'strak' is hangt van veel factoren af, zoals bijvoorbeeld de geluidset, maar ook (wellicht nog belangrijker) akoestiek en ook plaatsing.

In bv een club als de Jimmy Woo is de geluidset en akoestiek dusdanig dat er erg veel sublaag (<60Hz) in de ruimte gepompt kan worden zonder dat dit ten koste gaat van de 'helderheid' in het mid en hoog. Dit geeft een enorme fysieke beleving, bij een relatief lage gemiddelde geluidsdruk (ong. 100-101 db-A)

zie ook:
https://www.pbaudio.nl/documenten/CLUBSOUND.pdf
https://www.pbaudio.nl/pbviewtcmsg.aspx?cmd=viewmsg&msgid=101
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
2-3-2006 13:37

René Eppink schreef:

@Sgrovert, 'k snap de link niet helemaal met vorige posts en het topiconderwerp maarja. razz :p
Ik doelde meer op jouw laatste 3 regels;
Maar om eerlijk te zijn vind ik soms wel dat het geluid ietsje mag worden teruggedraaid in sommige gelegenheden. Maar heel vaak komt dit samen met geluid dat slecht klinkt door vervorming o.i.d., dat moet ik er wel meteen bij zeggen.
Ik bedoelde te zeggen dat het geluid in de meeste gelegenheden zo waardeloos is omdat er bijna geen laag in zit. Daarnaast wordt de rest van de set dan ook nog maar eens even de clip in gejaagd, omdat het allemaal maar zo hard mogelijk moet.
Maar wat ik dus bedoelde te zeggen is allemaal hierboven al uitgelegd.
Lost in Music
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-3-2006 13:43

YourLiVe schreef:

Ok, ik zie een niveau van 105 dB maar dat is in een discotheek. Lijkt me dat het geluid daar een stuk harder staat dan op de gemiddelde bruiloften en bedrijfsfeesten...
Als je nou gewoon even zegt aan hoeveel dB dat bruidspaar vast zit.

Check ook goed de post van Michiel hierboven.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
2-3-2006 15:20
Even een voorbeeldje van wat Dré's zij:

De Perfect Showband in Zaltbommel met de Carnaval.
Leuk geluidssetje, en geluid was goed te houden, maar wat stond er...:

Een GAE set, met per kant:
2x 1x18" bass kast
2x 2x18" bass kast
2x 2x12" mid kast met
1x1" hoog driver

Dat klonk goed, maar dat kost dan ook wat...

Bij ons in het locale cafe hangen Ev topjes, en een aantal baskasten. Als ik hier zonder dopjes geweest ben staat mijn hele kop te zoemen, terwijl ik amper bass voelde/hoorde!

Het geluid klinkt vreselijk!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
2-3-2006 16:35

Sylvia schreef:

YourLiVe schreef:

Ok, ik zie een niveau van 105 dB maar dat is in een discotheek. Lijkt me dat het geluid daar een stuk harder staat dan op de gemiddelde bruiloften en bedrijfsfeesten...
Als je nou gewoon even zegt aan hoeveel dB dat bruidspaar vast zit.
Ze zijn nog op zoek naar een locatie, bij de ene is het 80 dB, bij de andere 100...

Maar het gaat mij in dit topic niet zozeer om dit specifieke bruidspaar, maar om zo'n soort lijstje te maken maar dan voor onze branche. Dus hoeveel dB heb je nodig om een beetje leuk achtergrondmuziek te kunnen verzorgen, hoeveel dB heb je nodig wanneer het feest in volle gang is om een fatsoenlijk volume te produceren, hoeveel bij live bands etc.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
2-3-2006 16:40
1 x bewerkt. Laatst door Roy op 2-3-2006 16:48

YourLiVe schreef:

Sylvia schreef:

YourLiVe schreef:

Ok, ik zie een niveau van 105 dB maar dat is in een discotheek. Lijkt me dat het geluid daar een stuk harder staat dan op de gemiddelde bruiloften en bedrijfsfeesten...
Als je nou gewoon even zegt aan hoeveel dB dat bruidspaar vast zit.
Ze zijn nog op zoek naar een locatie, bij de ene is het 80 dB, bij de andere 100...
80dB is in ieder geval niet veel harder dan een aangeschoten pratende zaal. Veel te weinig voor een bruiloft dus. Voor een bruiloft denk ik dat 100dBA een mooi volume is. Op het eind wordt er soms wat harder gedraait maar dat ligt helemaal aan het publiek.
Maar dat is MIJN mening...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-3-2006 16:46
1 x bewerkt. Laatst door Sylvia op 2-3-2006 16:48

YourLiVe schreef:

Maar het gaat mij in dit topic niet zozeer om dit specifieke bruidspaar, maar om zo'n soort lijstje te maken maar dan voor onze branche.
Vervang in dat plaatje "Industrial noise" voor "Disco", verleng eventueel het plaatje nog een klein stukje omhoog, en je bent een aardig eind voor normale feestjes. (In mijn geval zou je de term industrial noise niet eens hoeven vervangen.)

Daar waar Stereo music staat, heb je je achtergrondmuziek.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
2-3-2006 16:47
100dB op de dansvloer is echt prima. 80dB op de dansvloer is alleen mogelijk als mensen op sokken dansen en hun mond houden (en beiden heb IK nog nooit mee gemaakt (wel een feestje in een 80dB ruimte en dat was HELEMAAL RUK!!!)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-3-2006 16:48
Zelfs sokken hoor je nog over de vloer schuiven op 80 dB.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)