Forum > Geluid

Een nieuwe PA-installatie --> veelzijdig en compact.

(66 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2003 19:16

Niek Bolscher schreef:

Zullen we het maar on-topic houden?
Bijna...

De K3 kast wordt aangestuurd door een EXTERNE versterker. Zie ook:

www.ks-audio.de/English/products/t_serie/ta4umain1.html

De TW sub (die ik overigens niet meer tegenkom op de KS site) had een interne versterker (maar had verder niet veel te maken met het topje).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
8-4-2003 19:28
Overigens nog even voor de goede orde: ER zijn veel mensen die denken in "long throw" en "short throw". De bepalende factor daarbij is NIET of het wel of niet hoorngeladen is. Het is ook NIET (of bijna niet) de openingshoek. Bepalende factor is de oppervlakte van het afstralende element. Hoe groter dat is, hoe langer het systeem z'n nearfield (3dB verlies per verdubbeling van afstand) in stand kan houden. "Toevallig" heeft een hoornsysteem vaak een relatief groot afstralingsvlak t.o.v. direct stralende kastjes MAAR da's een gevolg van en dus niet de oorzaak.
Hier haal je wat interessante dingen aan. De throw van een systeem wordt bepaald door de ruimte waarover het geluid verspreidt wordt. Als analogie kan je denken aan een floodlight (brede straal) en verstraler (smalle straal).

Alleen met geluid heb je het probleem dat een verstraler zich naar een bepaalde afstand opeens gaat gedragen als een floodlight. (Overgang nearfield naar farfield). Dit is inderdaad afhankelijk van het stralende oppervlak, maar niet alleen daarvan, ook van de aard van het golffront.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2003 19:46

michel van de beek schreef:

Alleen met geluid heb je het probleem dat een verstraler zich naar een bepaalde afstand opeens gaat gedragen als een floodlight. (Overgang nearfield naar farfield). Dit is inderdaad afhankelijk van het stralende oppervlak, maar niet alleen daarvan, ook van de aard van het golffront.
Hoe bedoel je dat, de aard van het golffront? De aard (bron) is toch gewoon een bewegende piston? ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
8-4-2003 19:58
Bijvoorbeeld is het een (coherent) vlak golffront, of niet.

Om wat voorbeeldjes te geven ... de Meyer SB-1 waarvan het stralende oppervlak uitermate klein is, maar door gereflecteerd te worden in een parabolische 'spiegel' een zeer vlak golffront heeft, waardoor het zéér ver draagt. Zo draagt van alle line-arrays bv ook het hoog van de V-Dosc het verst, omdat zij het wel voor elkaar krijgen een vlak golffront te realiseren.
WappieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 27-11-2009
Berichten: 28
9-4-2003 15:17
Wat ik persoonlijk een zeer mooie set vindt is het arraysytem van JBL. Kleine toppen kleine subs maar een zeer strak geluid. Het enige nadeel van dit systeem is gelijk ook het grote voordeel. Het hele systeem is processor gestuurd en is zodoende zo recht als maar kan. Het voordeel moge duidelijk zijn het nadeel is dat je toch een goed gevoel voor geluid moet hebben om er een mooiere warme klank erin te krijgen. Want met dit systeem hoor je hoe vlak sommige muziek klinkt en dat moet een beetje opgepoetst worden. En voor als je toch meer toppen wil hebben kun je die of er extra bij hangen of je neemt een d&b set ook leuk maar minder recht in frequentie karakteristiek waardoor deze een voller geluid heeft. dit systeem is iets meer slepen dan de JBL set. Maar om deze set te mogen laten vliegen moet je een gecertificeerde rigger zijn. En voor de ruime beurs is er ook nog Renkus Heinz ook een leuk systeem. Met deze systemen kun je een flink aantal mensen voorzien van de nodige decibels.
Ik hoop dat je er wat mee kan.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
10-4-2003 13:41
Ik ga proberen deze installatie deel voor deel op te bouwen. Allereerst ga ik mijn monitors vervangen door kleine topjes/ full range kastjes.
Wat denken jullie??? Multifunctionele topjes met een 10" , 12" of 15" woofer. 10" gaat niet laag en is alleen erg slecht te gebruiken. Voor 12" heeft Dre een ontwerpje, maar is niet op zijn kant als monitor te gebruiken, als ik het goed zag. 10" en 15" ontwerpen staan op de pbaudio site:

www.pbaudio.nl/Techcorner/show_construction.asp?Id=22
www.pbaudio.nl/Techcorner/show_construction.asp?Id=24

En vervolgens ga ik toch eens luisteren naar de 12"/2" toppen van de pbaudio site
www.pbaudio.nl/Techcorner/show_construction.asp?Id=23..

Het is een ontwerp wat je erg vaak terug ziet bij andere fabrikanten.

Sub:

Als sub wil ik gewoon handzame mooie kastjes. 18" waarschijnlijk (tenzij iemand me kan overtuigen van de voordelen van een ander systeem).

Frontloaded, basreflex is lekker makkelijk.
Misschien het ontwerpje van pb: www.pbaudio.nl/Techcorner/show_construction.asp?Id=21
Of het bandpass ontwerp: www.pbaudio.nl/Techcorner/show_construction.asp?Id=2

Dre, bij jou kan ik geen subjes in de sjop vinden, maar de afmetingen zijn inderdaad erg compact.

Nu klinkt een goede bas-reflex al goed van dichtbij, en veraf. Maar toch zie je het bandpass-ontwerp ook vaak terugkomen bij fabrikanten. Wat zou de reden hiervan zijn.
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
10-4-2003 15:30
Hoi Remy,

Ik denk dat voor jou de beste optie toch zelfbouw blijft (volgens mij staat dat besluit voor jou persoonlijk ook al wel vast). Nieuw kun je gewoonweg voor dit geld niet genoeg leuke setje vinden. 2e hands zou eventueel nog wel kunnen, EAW of Turbosound (en zo nog een hele rij merken) worden soms best interessant aangeboden. Voor het bedrag dat jij noemt (circa 12.000 euro) kun je bv wel een 650 set vinden. Dat bestaat dan uit 4 toppen (15/10/2"), 4 subs (2x18") en het moet ook nog wel te doen zijn om er voor dit bedrag 1-2 Carver amprackjes + processor bij te krijgen. Jij zou in dit geval moeten kijken naar een set met enkele 18" subs (SB180 bv).

Voor zelfbouw moet je goedkoper uit kunnen zijn. Een frontloaded 18" subje moet voor zo´n 450-500 euro wel te maken zijn. Dat dan maal 8 is 3500-4000 aan sub. 10/1" topjes voor zo´n 400 ps. Dus 800 bij 2. Dan bv. 2 12/2" coax toppen. Te maken voor zo´n 700 euro ps. Komt gezamenlijk op zo´n 3500 + 800 + 1400= 5700 euro, zeg ruim genomen 6000 euro.
Heb je alleen niet je uurloon erbij opgeteld, wel heb je nieuwe speakers.

Blijft een moeilijke keuze.

Voor grotere klussen kan er natuurlijk altijd nog Funktion-One neergezet worden he..laugh :D

Blijft aan jou de keus of je 2e hands van een goed merk, wel of niet als optie ziet.
Voor het geld dat je ervoor uit wilt geven, heb je in ieder geval een set van een topmerk. Zelfbouw moet net goedkoper lukken.

Ik hoor het wel weer.

Groeten en succes, Remco
Think! Audio
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
10-4-2003 15:51

Remco schreef:

Hoi Remy,

Ik denk dat voor jou de beste optie toch zelfbouw blijft (volgens mij staat dat besluit voor jou persoonlijk ook al wel vast). Nieuw kun je gewoonweg voor dit geld niet genoeg leuke setje vinden. 2e hands zou eventueel nog wel kunnen, EAW of Turbosound (en zo nog een hele rij merken) worden soms best interessant aangeboden. Voor het bedrag dat jij noemt (circa 12.000 euro) kun je bv wel een 650 set vinden. Dat bestaat dan uit 4 toppen (15/10/2"), 4 subs (2x18") en het moet ook nog wel te doen zijn om er voor dit bedrag 1-2 Carver amprackjes + processor bij te krijgen. Jij zou in dit geval moeten kijken naar een set met enkele 18" subs (SB180 bv).

Voor zelfbouw moet je goedkoper uit kunnen zijn. Een frontloaded 18" subje moet voor zo´n 450-500 euro wel te maken zijn. Dat dan maal 8 is 3500-4000 aan sub. 10/1" topjes voor zo´n 400 ps. Dus 800 bij 2. Dan bv. 2 12/2" coax toppen. Te maken voor zo´n 700 euro ps. Komt gezamenlijk op zo´n 3500 + 800 + 1400= 5700 euro, zeg ruim genomen 6000 euro.
Heb je alleen niet je uurloon erbij opgeteld, wel heb je nieuwe speakers.

Blijft een moeilijke keuze.

Voor grotere klussen kan er natuurlijk altijd nog Funktion-One neergezet worden he..laugh :D

Blijft aan jou de keus of je 2e hands van een goed merk, wel of niet als optie ziet.
Voor het geld dat je ervoor uit wilt geven, heb je in ieder geval een set van een topmerk. Zelfbouw moet net goedkoper lukken.

Ik hoor het wel weer.

Groeten en succes, Remco
Think! Audio
Hmmmzz

Over het zelfbouw deel heb je misschien nog wel eens gelijk Remco.. Maar jij weet natuurlijk wat meer dan de rest van het forum... :-)

Goedkoper is altijd beter.. Aangezien ik een heerlijk autootje heb, maar altijd met wat gebreken (lijkt wel...)

Maar ik wil gewoon een goed overwogen keuze maken, waar ik nog jaren mee vooruit kan. We moeten realistisch blijven.. Dus.

Misschien ga ik wel OF eerst 1 a 2 subjes maken om te proberen of 2 10"/1" topjes..
Of toch het 15"/1" topje?? Trouwens ook maar 60 hoog... (trouwens een erg kleine 15" topkast, of ligt dat aan mij)
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
10-4-2003 16:21
Mocht je dit topje bedoelen: www.pbaudio.nl/Techcorner/show_construction.asp?Id=24 houdt er dan wel rekening mee dat dit geen 15/1" top is, maar een 15/2" top. Dit kost dus wel weer een stuk meer dan de hiervoor genoemde 10/1" toppen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-4-2003 16:24
Waar is het filterontwerp? Waar staat vermeld waar de verstevigingen komen? Is dit een ontwerp of is het een "concept"???

En een 15"/1" combo is uiteraard ALTIJD af te raden (fysiek niet goed mogelijk, ongeacht merk op de verpakking).

Hetzelfde geldt (weliswaar in mindere mate) voor een 18"/10" koppeling. Zelfs met horn assist is dat nog een stevige kluif.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)