Forum > Geluid

Mixer mono maken

(36 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
12-8-2005 11:22
Als je bang bent voor overspraak dan maak je gewoon een "virtual ground summing buss". Kan met één Op-Amp in virtuele ground configuratie. Dus elk signaal inkoppelen op de min van de Op-Amp met 47k (bijvoorbeeld) en dan een terugkoppelweerstand van 22k (dus van output naar input). Op die manier is de versterkingsfactor voor elk afzonderlijk signaal -0.5 (ongeveer) dus Link en Rechts sommeren wordt: -0.5 x (Links + Rechts). Als Links gelijk is aan Rechts dan is de gecombineerde versterkingsfactor dus netjes -1.

Om de bias op peil te houden (uitgaande van AC gekoppelde uitgangen) knoop je de + van de Op-Amp met een 22k (vergelijkbaar met het terugkoppelweerstandje) naar massa.

Eitje no?

En als alles gebalanceerd werkt dan maak je er natuurlijk niet zoveel werk van. Dan pak je gewoon heet van links en koud van rechts. Als de uitgangen in kwestie zwevend gebalanceerd zijn (bijvoorbeeld trafo out of totem-pole out) dan knoop je koud van links aan massa en heet van rechts aan massa (maar alleen bij zwevende output uiteraard). Nadeel is dan wel dat in DAT geval de gesommeerde uitgang 2 x zo heet is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
12-8-2005 12:10
Als je bang bent voor overspraak dan maak je gewoon een "virtual ground summing buss".
Inderdaad. Ik zie nu dat het schema al zo is opgezet, dus mijn opmerking was onjuist. sorry. happy :)

/offtopic: Er is volgens mij een behoorlijke markt voor nette maar kosteneffectieve audiotrafo's als los component.
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
12-8-2005 12:22
Jongens de discussie ontgaat mij volledig maar ik doe mijn best. Maar Aart jij bedoeld dus om iets op de markt te zetten wat beide uitgangen (gelijk) Mono maakt? Kan inderdaad handig zijn en niet iedereen, zeg bijna niemand, kan zoiets zelf maken lijkt me. Of ik onderschat de rest, of ik weet zelf gewoon nog superweinig.
I'll take you to the KoffieShop...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
12-8-2005 23:33

Aart schreef:

Als je bang bent voor overspraak dan maak je gewoon een "virtual ground summing buss".
Inderdaad. Ik zie nu dat het schema al zo is opgezet, dus mijn opmerking was onjuist. sorry. happy :)
Je bent niet de enige. Ik had de post van Patrick over het hoofd gezien (met daarin z'n nieuwe schema inclusief voeding).

Paar opmerkingen: Verlaag de terugkoppelweerstand naar 22k (dan is combo weer unity gain aangezien je bij L&R optellen eigenlijk de helft van links wil hebben + de helft van rechts). Biasweerstand wordt dan natuurlijk ook 22k.
/offtopic: Er is volgens mij een behoorlijke markt voor nette maar kosteneffectieve audiotrafo's als los component.
De groundloop isolator heeft volgens mij primair en secundair 2 gescheiden wikkelingen. Beetje fraisen en solderen en voila... Je hebt een keurige stereo naar mono trafo (gebalanceerd uit indien gewenst ;-)

Mocht hij niet 2 gescheiden primaire wikkelingen hebben dan zet je gewoon de 2 uitgangen van de isolator in serie (voordeel van trafo's... Je kunt naar believen klooien).

Natuurlijk is het geen amplimo trafo (a raison van 40+ euro per stuk) MAAR het geluid van die dingen is ZEER acceptabel (heb al menig DJ mixertje door zo'n ding naar m'n PA gestuurd ;-)

Ik denk dat dit voor Tom de meest eenvoudige oplossing is. Geen voeding nodig, geen weerstanden, geen Op-Amp. Alleen zo'n isolatording. Daarna wat snijden in de originele print, XLR'etjes aanzetten (of pluggen naar keuze) en klaar is Clara.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
13-8-2005 00:58
[edit]
Foutje, die groundloop isolator zal stereo zijn en twee trafo's bevatten.
[/edit]

Transformatoren zijn in de eerste plaats "problem solvers" in situaties met asy verbindingen of rare imp's / levels, maar maken ook dit soort schakelingen mogelijk.

Overigens kan het natuurlijk ook met een mixer met mono ingangskanalen of dergelijke, heb hier een Behringer MX882 als "master splitter" van stereo naar vier kanalen en die zou het ook mono kunnen. (handig ding btw)

Zoiets anders misschien ? happy :)

Kanaal een mono gebruiken voor links, rechts op twee, pan van beide in het midden en je hebt op L en R out twee mono uitgangen.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
13-8-2005 10:48

Aart schreef:

[edit schreef:

Foutje, die groundloop isolator zal stereo zijn en twee trafo's bevatten.
[/edit schreef:

Transformatoren zijn in de eerste plaats "problem solvers" in situaties met asy verbindingen of rare imp's / levels, maar maken ook dit soort schakelingen mogelijk.

Overigens kan het natuurlijk ook met een mixer met mono ingangskanalen of dergelijke, heb hier een Behringer MX882 als "master splitter" van stereo naar vier kanalen en die zou het ook mono kunnen. (handig ding btw)

Zoiets anders misschien ? happy :)

Kanaal een mono gebruiken voor links, rechts op twee, pan van beide in het midden en je hebt op L en R out twee mono uitgangen.
Ideaal eigenlijk. Alleen, wat zou er dan in dat boxje zitten aan electronica, is dat niet erg overeenkomend met wat er eerder is genoemd in het topic?
Light Image
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
13-8-2005 11:06
Schema is aangepast, terugkoppeling en bias is nu 22k
-- Let's do it my way and get it right the first time --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
13-8-2005 11:28
Hoogstwaarschijnlijk zit er in dat mixertje inderdaad ongeveer dezelfde elektronica. Elex heeft overigens ooit een soortgelijk mixertje beschreven rond TL072's.

Kan me voorstellen dat niet iedereen de middelen heeft om iets dergelijks netjes en kosteneffectief (tijd !) zelf te bouwen, zou het zelf al nauwlijks redden.

Er is ook een passieve variant van, voor de beperingen van zo een soort oplossing zie mijn link naar Rane - met de aantekening dat de R's in die passieve cube er niet bij staan aangegeven.

Het kan volgens mij met iedere mixer btw. Gebruik bijvoorbeeld alleen de linker kanalen van twee stereo ingangen op een mixertje en de L out als mono output. Of twee mono ingangen op een mono mixer, of ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
13-8-2005 11:50
Ik zal vandaag eens zo'n groundloopding met Tom openmaken (als we er aan toekomen). Wellicht handig om daarvan dan een mod (om het printje aan te passen) op het forum zetten voor dit soort toepassingen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
21-8-2005 21:36
Nog even een nagekomen bericht: wink ;)

Omdat ik er van de week zelf behoefte aan had (mono DJ monitor) heb ik een sym. stereo -> mono kabeltje gemaakt met weerstanden.
De weerstanden zitten in de connectoren met een stukje krimpkous er over voor de isolatie.
Bij een test werkte het ding geheel naar verwachting. De rechter twee kanalen van de mixer/splitter op de foto sturen L en R uit, het linker ontvangt een even hard mono signaal.

Klink op de links voor wat plaatjes. happy :)

De "knoop" is gemaakt met krimpkous met thermische lijm aan de binnenkant, een nieuwigheidje waar mijn elektronica-dealer onlanks mee kwam. Voor dit soort knutsels en het oplappen van licht beschadigde kabels wel handig.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)