Forum > Geluid

Equalizer afstelling

(37 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
20-10-2005 11:13

dexter schreef:

Laat ik nu net op school hebben geleerd hoe je je set afstemt op de akoustiek van de ruimte, hierin wordt dus alleen gebruik gemaakt van de oren en NIET van programma's of meet mic's. Je praat namelijk op jouw positie in een microfoon en je probeert met de midsweep (als je die hebt) de frequenties te zoeken die resoneren en drukt die op de EQ terug totdat ze niet meer meetrillen, vervolgens ga je zo door totdat je geen resonantie frequenties meer hebt.
Met name voor de monitorgroepen is dit nog steeds een prima bruikbare methode (je GBF gaat er aanzienlijk van omhoog). Maar voor FOH zou ik toch echt een wat meer "sophisticated" methode willen gebruiken ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
20-10-2005 11:13

dj-d schreef:

RTA dat is ? (kan zijn dat ik het wel weet maar niet zo zeg maar (dat ik gewoon de naam niet weet ashamed :$ )
RTA=Real Time Analyzer. Een audio spectrum analyzer, die weergeeft hoe sterk iedere frequentie in het muzieksignaal aanwezig is.

De werking simpel gezegd: je weet welk signaal je naar de boxen stuurt. Als je het geluid in de zaal met een gecalibreerde mic weer oppikt en dat de RTA instuurt weet je dus wat er dan nog van overblijft. Als bepaalde frequenties te zwak worden weergegeven (bijvoorbeeld als gevolg van zaalakoustiek) kan je dat met een equalizer corrigeren, zodat de curve weer glad is.

In bijvoorbeeld de DBX Driverack processors is zo'n systeem ingebouwd (zelfs in de goedkoopste, al is hij daar ietwat beperkt), waarbij de correctie bovendien automatisch kan plaatsvinden. Het apparaat stelt dan de equalizer zo in dat het eindresultaat (als alles goed is) weer een vlak frequentieverloop is.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
20-10-2005 11:15

Victor schreef:

Het apparaat stelt dan de equalizer zo in dat het eindresultaat weer een vlak frequentieverloop is.
Of, wat vaker het geval is, een vooraf opgegeven curve (bijvoorbeeld de 3dB/octaaf afval boven 150Hz curve).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
20-10-2005 11:29
Klopt, je kan kiezen uit een aantal (ik meen 3) curves.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
20-10-2005 13:24

DJ Delay schreef:

Ik heb het vooral over de onderste manier, dat wil zeggen het wegwerken van dipjes met speakers aan de hand van die grafiekjes.
De speakers zijn meestal gemeten op 1 meter op de as van de box. Bij bas speakers wordt vaak op de grond op 2 meter gemeten. Van die grafiekjes blijft niks meer van over als je in een willekeurige ruimte op vaak grotere afstanden gaat draaien. Reflecties, demping hoge tonen, opduwen lage tonen, kamfilter effect zijn vaak het gevolg.

Wanneer je fouten van de speakers gaat wegregelen met een EQ, dan zijn de speakers fout, en moet je andere speakers gaan verschaffen.

TCMC
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
20-10-2005 22:38

TCMC schreef:

DJ Delay schreef:

De speakers zijn meestal gemeten op 1 meter op de as van de box. Bij bas speakers wordt vaak op de grond op 2 meter gemeten. Van die grafiekjes blijft niks meer van over als je in een willekeurige ruimte op vaak grotere afstanden gaat draaien. Reflecties, demping hoge tonen, opduwen lage tonen, kamfilter effect zijn vaak het gevolg.

TCMC
Worden speakers dan Db(A) of Db(C) gewogen gemeten?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
20-10-2005 23:15
Ongewogen gelukkig...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
20-10-2005 23:36
De speakers zijn meestal gemeten op 1 meter op de as van de box. Bij bas speakers wordt vaak op de grond op 2 meter gemeten. Van die grafiekjes blijft niks meer van over als je in een willekeurige ruimte op vaak grotere afstanden gaat draaien. Reflecties, demping hoge tonen, opduwen lage tonen, kamfilter effect zijn vaak het gevolg.
Kijk, daar heb ik wat aan. Maar onder de goedkopere van DBX, moet ik daar degene uit de webshop toe rekenen? Ik zit namelijk voor een nieuw top-sub setje ook eens te twijfelen of ik beter zo'n Driverack kan nemen, dan een simpel Behringer crossovertje. Ik vind ze alleen wel aardig duur. Het probleem is alleen, hoe werk het systeem? Kan je er gewoon willekeurig een microfoon op aansluiten, of moet die aan bepaalde specificaties voldoen? Heb je nog een extra apparaat nodig, en zoja, wat kost dat (zal niet goedkoop zijn vrees ik...)? En wat is eventueel een goedkopere mogelijkheid om je EQ beter afgesteld te krijgen?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
D&mStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2003
Laatste: 15-1-2021
Berichten: 95
21-10-2005 04:28
micro

www.new-line.nl/v/14335
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
21-10-2005 12:17
Okey, nog goedkoper ook dan mijn standaard Sennheiser mic. Kan deze mic in combinatie met de Behringer ULTRACURVE PRO DEQ2496 gebruikt worden? Ligt toch iets meer in mijn budget, ook al is de kwaliteit van het apparaat zelf wat minder. Of moet ik dan echt de DBX DriveRack PA hebben?

[edit] Ben er al achter, die Behringer is dus bruikbaar samen met die mic, maar ook om het geluid zelfstandig aan te passen? [edit]
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)