Forum > Geluid

Speakon aansluitingen in de woonkamer.

(57 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
Me_myself_and_iStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-8-2004
Laatste: 12-2-2009
Berichten: 175
30-8-2005 16:55

Berry schreef:

Als we praten over deze waarvan ik er pas 16 in boxen heb gezet, ca. 2 cm vanaf de kraag. (Als je het op de mm nauwkeurig wilt weten, en daar ben ik bang voor, is er misschien iemand die zo'n ding nog los heeft liggen en dat ff kan opmeten, anders schroef ik komend weekend wel iets open.)
Dat ding is met kraag, lipjes etc, 36mm
de kraag ( en dat ronde stukje erboven op) is 7mm.
dus met lipje is het 29mm.
zonder lipje is het 2,1mm ( en als je het plaatje waar + en - etc opstaat erafhaalt ( weet niet of dat slim is) is het 19mm.

Dus die 2cm zat erg goed in de buurt.(berry happy :))
wat is zwaarder? een kilo lood of een kilo veren? een kilo lood natuurlijk ;)
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
30-8-2005 23:18
Hallo Me_myself_and_i,

me_myself_and_i schreef:

Berry schreef:

Als we praten over deze waarvan ik er pas 16 in boxen heb gezet, ca. 2 cm vanaf de kraag. (Als je het op de mm nauwkeurig wilt weten, en daar ben ik bang voor, is er misschien iemand die zo'n ding nog los heeft liggen en dat ff kan opmeten, anders schroef ik komend weekend wel iets open.)
Dat ding is met kraag, lipjes etc, 36mm
de kraag ( en dat ronde stukje erboven op) is 7mm.
dus met lipje is het 29mm.
zonder lipje is het 2,1mm ( en als je het plaatje waar + en - etc opstaat erafhaalt ( weet niet of dat slim is) is het 19mm.

Dus die 2cm zat erg goed in de buurt.(berry happy :))
Bedankt voor de info. Nu weet ik een beetje waar ik rekening mee moet houden.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
30-8-2005 23:26

Webbie schreef:

Nu weet ik een beetje waar ik rekening mee moet houden.
Een beetje? Hoeveel cijfers achter de komma wil je dan? laugh :D wink ;)
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
31-8-2005 00:01
Hallo IdeeDeLuxe,

Bedankt voor de tip.

ideedeluxe schreef:

Ook al gedacht aan de catalogus van Conrad? Achterin staan daar de uniforme behuizingen. Verkijgbaar in Alu, blik en kunststof. Als je zo'n behuizing neemt, een gat in freest ter grootte van een speakon chassis en een kabelgootje vanuit de plint omhoog leidt heb je een mooie oplossing die niet al te veel hoeft te kosten.

John
Link werkt niet helemaal, maar ik heb ze toch gevonden.
Nogmaals bedankt.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
31-8-2005 00:04
Hallo Berry,

Berry schreef:

Webbie schreef:

Nu weet ik een beetje waar ik rekening mee moet houden.
Een beetje? Hoeveel cijfers achter de komma wil je dan? laugh :D wink ;)
Ik heb mij inderdaad een beetje ongelukkig uitgedrukt. Met een "beetje" bedoelde ik, dat ik nu de inbouwdiepte weet + geschatte kabelruimte.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
7-9-2005 22:15
Hallo,

Nog een vraagje tussendoor (lijkt me onzin om er een apart topic over te maken).

Mijn SP1's kunnen zowel passief en bi-amped worden aangestuurt. Daar ik de aansluitingen ook wil vervangen door speakon's, stuit ik op het volgende probleem.

Orgineel zorgen de jacks (met ingebouwde schakelaar) dat het passieve filter word uitgeschakelt als de SP1 word ge-bi-amped. Nu, zover ik weet, hebben speakon's géén geintregeerde schakelaars. Een schakelaar aan de buitenkant van de SP1 lijkt me niet verstandig en zeker niet "hufter-proof".

Mijn eerste idee was, dan maak ik SP1's dan maar geschikt voor alléén bi-amping. Maar ik ben bang als ik er een Crest cpx-900 (hoog) en een Crest cpx-2600 er aan hang, de SP1's niet meer op normaal "luister-niveau" kan zetten (staan namelijk in mijn huiskamer). Of valt dit wel mee?

Iemand een idee wat te doen?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
7-9-2005 23:07

Webbie schreef:

Hallo,

Nog een vraagje tussendoor (lijkt me onzin om er een apart topic over te maken).

Mijn SP1's kunnen zowel passief en bi-amped worden aangestuurt. Daar ik de aansluitingen ook wil vervangen door speakon's, stuit ik op het volgende probleem.

Orgineel zorgen de jacks (met ingebouwde schakelaar) dat het passieve filter word uitgeschakelt als de SP1 word ge-bi-amped. Nu, zover ik weet, hebben speakon's géén geintregeerde schakelaars. Een schakelaar aan de buitenkant van de SP1 lijkt me niet verstandig en zeker niet "hufter-proof".

Mijn eerste idee was, dan maak ik SP1's dan maar geschikt voor alléén bi-amping. Maar ik ben bang als ik er een Crest cpx-900 (hoog) en een Crest cpx-2600 er aan hang, de SP1's niet meer op normaal "luister-niveau" kan zetten (staan namelijk in mijn huiskamer). Of valt dit wel mee?

Iemand een idee wat te doen?

Greetz Webbie...
Bij lage belasting kan de Fan best uit, wel de eerste paar keren op de temparatuur van die dingen letten.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-9-2005 13:21
Het lijkt mij sterk dat Webbie met "normaal luisterniveau" de ventilator bedoeld. wink ;)

Ik denk dat bi amping een beetje "overdone" is in de huiskamer. Maar uiteraard wel mogelijk.

In grote ruimtes draai ik actief, in kleinere passief.
Meerdere gemakken, slechts 1 eindtrap mee te nemen en in princiepe gaat het hard genoeg.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-9-2005 00:04
Hallo Martin.

KVM schreef:

Het lijkt mij sterk dat Webbie met "normaal luisterniveau" de ventilator bedoeld.
Het lijkt wel of ik steeds meer moeite heb om me een beetje duidelijk uit te drukken happy :). Maar inderdaad heb ik het niet over het ventilator-geluid, maar de sterkte van het geluid wat uit de SP1's komt als ik ze Bi-Amped.
Ik denk dat bi amping een beetje "overdone" is in de huiskamer. Maar uiteraard wel mogelijk.
Ik denk inderdaad ook dat het "overkill" is, maar zoals ik begrepen heb zou de geluidskwaliteit beter zijn als ik de SP1's Bi-Amp. Het Bi-Amp idee komt eigenlijk een beetje door het feit, dat ik na inspectie van de passieve filters, wat gebreken heb geconstateerd op het filter. En dus de oude SP1 filters niet helemaal meer vertrouw op hun goede werking.

Bij alle twee de filters uit beide boxen bleek één spoel (rechtse met de rode lijm erop) te zijn afgebroken, de lijm die de spoelen fixeerde was los gekomen. Door het los zitten (en dus het kunnen bewegen) van de spoelen zijn de solderingen los gelaten. Heb de zaak netjes kunnen solderen en opnieuw de spoelen gefixeerd met siliconenlijm. Het vreemde vond ik wel dat ik na de reparatie géén verschil in geluid hoorde. Zou ik nog iets over het hoofd gezien hebben?

Heb ik een passief alternatief?

Meer foto's van de SP1, oa ook een vergelijk van de Peavey 22XT en RX22 (ferrofluid gevuld, die ook hoger belastbaar zou zijn als de 22XT) hoogdrivers. Op de filterfoto's zijn ook goed de schakelingen te zien op de jacks (die ik dus wil vervangen door speakons).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-9-2005 01:00
Het lijkt wel of ik steeds meer moeite heb om me een beetje duidelijk uit te drukken .
Nee hoor, ik begreep het volkomen.
Vandaar ook mijn reactie op het ventilator verhaal.

Geen idee of de vooruitgang behoorlijk zal zijn bij Bi amping. Als die spoel weer netjes vast zit dan lijkt mij het filter gewoon goed.

Ik vraag mij echter af of in jouw "huiskamer" situatie bi-amping zinvol is.
Vandaar ook mijn opmerking dat ik de "kleinere" dingen passief doe.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)