Forum > Geluid

tweeters kapot

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
27-4-2006 13:16
kan die verzwakking shema's niet meer vinden, kan iemand me helpen ?
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-4-2006 18:48

Dré schreef:

TCMC schreef:

GateWay schreef:

dus de tweeters van een a-15 gaan sneller kapot dan die van de nieuwere ax reeks ?

misshcien er dan toch eens aan denken om alles van de a reeks te verkopen en eens nieuwe toppen te gaan kopen ax-15 dan ?
Wellicht kun je de A-reeks wat opwaarderen door bijv een K112/K112 high driver in te zetten.
Is dat upgraden of downgraden? De HF driver van de A-reeks ziet er namelijk een stuk(je) imposanter uit dan de HF driver van de K-reeks.
Nee, die van de A-reeks ziet er een stuk kleiner uit, is dezelfde driver als van de Soundmate 1. Die van de K112/K115 is echt een stuk groter ondanks dat de voivecoil dezefde diamater heeft. Kun je zelfs rechtstreeks plaatsen zonder het filter te moeten veranderen. Klankmatig ga je dan ook nog vooruit. Ik noem het dus upgraden voor weinig geld.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-4-2006 18:53

GateWay schreef:

dus de tweeters van een a-15 gaan sneller kapot dan die van de nieuwere ax reeks ?

misshcien er dan toch eens aan denken om alles van de a reeks te verkopen en eens nieuwe toppen te gaan kopen ax-15 dan ?
Het rendement van de high driver van de AX-15 (dezelfde als de AX-115) is enorm hoog, ruw geschat op 105 dB/W/m. Bij mijn AX-115 heb ik de oorspronkelijke high driver demping van 10 dB naar 6 dB gebracht, en nu klinkt de box mooi helder. Door die 6 dB demping is het belastbare vermogen van de high driver maar liefst 4x zo hoog, terwijl bij 10 dB demping het belastbare vermogen van de high driver 10x zo hoog is. Geen wonder dat de high driver nooit kapot gaat wink ;)
Driver ziet op het oog hetzelfde uit als de K112/K115 driver, maar heeft een flens aansluiting en een 44 mm voicecoil.

TCMC
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
3-5-2006 11:05
[posted bij Dre]
Overigens zijn de recones voor de A-reeks nog gewoon te krijgen (en nog betaalbaar ook). Dus waarom iemand er een Tonsil in zette ontgaat mij volledig...
Zoals in de tekst stond, deze had ik toch liggen en werden niet gebruikt. Deze plaatsen is altijd goedkoper dan recones kopen. Experimenteren met dit soort zaken kan ( ik schrijf bewust kan, omdat dit niet altijd zo hoeft te zijn )ook vaak nog eens inzicht opleveren. En niet verder vertellen, deze complete drivers zijn nog goedkoper dan de recones....
De door mij genoemde Tonsil is overigens identiek aan de eminence APT50 welke ik ook had liggen.Voor het geld zijn dit overigens bijzonder leuke drivertjes.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
3-5-2006 20:34

GateWay schreef:

ik heb 4 A-15 speakers van dap pro maar er zijn nu 3 tweeters kapot

welke kan ik daar nu hetbeste in zetten ? want ken niet zoveel van de electronica van speakers .

alvast bedankt
Een leuke optie zou kunnen zijn :
Die A-15 naar de schroothoop en fatsoenlijke boxen kopen laugh :D
3 tweeters kapot !!!! dat deugd niet hé !
Er is nog een mogelijkheid :
Gewoon stoppen razz :p
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
3-5-2006 21:59

sis schreef:

GateWay schreef:

ik heb 4 A-15 speakers van dap pro maar er zijn nu 3 tweeters kapot

welke kan ik daar nu hetbeste in zetten ? want ken niet zoveel van de electronica van speakers .

alvast bedankt
Een leuke optie zou kunnen zijn :
Die A-15 naar de schroothoop en fatsoenlijke boxen kopen laugh :D
3 tweeters kapot !!!! dat deugd niet hé !
Er is nog een mogelijkheid :
Gewoon stoppen razz :p
sis
Hé wat flauwrazz :p
Kan ook aan de gebruiker liggen hewink ;)
Met de juiste instelling kun je alle drivers wel om zeep helpen..
Soms..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
4-5-2006 08:47
Chips SIS. Stel dat een idioot een complete EAW set aan gort draait. Dan moet DAT ook maar op de schroothoop!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
4-5-2006 10:37

Dré schreef:

Chips SIS. Stel dat een idioot een complete EAW set aan gort draait. Dan moet DAT ook maar op de schroothoop!
Dit lijkt mij vrij onwaarschijnlijk, zulke systemen zijn wel goed beveiligd + de componenten die gebruikt worden zijn ook van een andere orde .
En idioten horen niet thuis in deze wereld, daar zal je wel met me eens zijn ?
In ieder geval mijn EAW set is goed beveiligd en niemand maar dan ook niemand zal aan mijn mengtafel komen .
Ik heb in 25 jaar nog geen enkele speaker opgeblazen, dat zegt toch iets over het feit hoe je met je materiaal moet omgaan !
Groeten
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
4-5-2006 11:59

sis schreef:

Dré schreef:

Chips SIS. Stel dat een idioot een complete EAW set aan gort draait. Dan moet DAT ook maar op de schroothoop!
Dit lijkt mij vrij onwaarschijnlijk, zulke systemen zijn wel goed beveiligd + de componenten die gebruikt worden zijn ook van een andere orde.
En toch zit de reparatiedienst van Holland PA niet stil.
En idioten horen niet thuis in deze wereld, daar zal je wel met me eens zijn ?
Blij dat je het manco in je eigen relaas aan het licht stelt ;-)

Geval is namelijk dat bij de duurdere sets de kans op een idioot achter de knoppen (die de boel naar de knoppen helpt) aanzienlijk kleiner is dan bij de goedkopere sets. Lijkt me erg onredelijk om de goedkopere sets daarvan automatich maar de schuld te geven.

Enne... Een onbeveiligde speaker is nu eenmaal een onbeveiligde speaker. Veel EAW sets worden vertroeteld met BSS of DBX processoren. Veel goedkopere sets hebben die luxe niet en worden "koud" aan een clippende versterker gehangen...

Maar doe hetzelfde met een EAW speaker en je kunt je melden bij de reparatiedienst van Holland PA ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)