Forum > Licht

Ervaring: ALT-290 / ASD ALT-300 statieven

(27 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
21-8-2005 17:57
Wat ik wil, een vrij degelijk statief voor tot 8 meter truss totaal. Wat er totaal aan kan hangen, is 3x T-4 met 4 par 56 long met raylight, 4 scanners, en 2 Mh's. Zou dit gaan met de ALT-290.(ik heb die apparatuur nog niet hoor, maar ze moeten meekunnen!)80 Kgx2 is 160 kilo, dus je truss met 150 kg beladen moet geen probleem zijn lijkt me? Geen idee wat zoiets weegt eerlijkgezegt.
I'll take you to the KoffieShop...
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
21-8-2005 19:27
nog niet ingelezen? dan was je namelijk toch al een keer of 5 de 75% regel tegengekomen zijn. tel de belastbaarheid van beide statieven op, en neem er 75% van. dat is de totale last die je er (mits netjes verdeeld over de truss) in kunt hangen.

in dit geval (er vanuitgaand dat die 80kg per statief klopt) is dat 120kg. van dit gewicht moet je truss nog af. driehoekstruss weegt gemiddeld 3,5/4kg per meter. bij 8 meter kom je dus op ongeveer 30kg truss. blijft er 90 over. heads wegen zomaar 20kg, scans 10 en fourbarren raylights 12,5kg. totaal 117,5kg. moeten je kabels nog bij, makkelijk 12,5kg. met truss erbij zit je aan de 160kg. dit kan dus officieël niet. in de praktijk zal het niet direct een probleem zijn, mits het degelijke, gekeurde statieven zijn. bij China wind-ups kun je hier beter voorzichtig mee zijn. ik zou het dus niet aandurven.

houdt er ook rekening mee dat hoe hoger je gaat, hoe instabieler het wordt. (zwaartepunt komt hoger te liggen) een brede basis van het statief is dan noodzaak. een kleine driepoot voldoet dat niet meer. zet driepoten ook altijd zo neer, dat ze niet voor of achterover kunnen vallen, maar alleen schuin en zijwaarts. (dus zorgen dat er niet 2 poten voor of achter de truss staan)

verder zit je met die apparatuur ook meteen tegen je limiet aan. wil je er bijvoorbeeld een keer nog een setje heads bijhangen, dan kan dat niet meer. in jouw geval kun je beter die tussenstap overslaan, en op zoek gaan naar VMB's.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
24-8-2005 07:58
vind de prijs zo extreem eerlijkgezegd. 100 Kg is beter, weet ik wel. Nou bedankt, ik denk er nog even over.
I'll take you to the KoffieShop...
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
24-8-2005 21:56
kwaliteit kost geld. VMB wind-ups zijn TÜV gekeurd. een tweedehands setje TE-03's zijn wel te vinden voor 400 euro.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
25-8-2005 16:36
happy :) Da's waar
I'll take you to the KoffieShop...
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
25-8-2005 22:16
Maar niet zo snel... Wij willen zelf ook een lichtbrug van 6 meter, maar aangezien deze veel te slap is, zullen we toch sterkere statieven (en truss) moeten hebben, en dat is nou eenmaal een stuk duurder. Er is geen goedkopere tussenweg, het is of goedkoop en slecht, of goed en duur. Dan zou ik toch liever voor de VMB's gaan, dan heb je tenminste kwaliteit, en je kan ze later weer goed verkopen. Ook al ga je uitbreiden, je hoeft niet snel een ander statief te kopen.

Heb je nou echt een mini budget (net als wij), en ga je er toch niet zo veel aanhangen, neem dan gewoon de goedkopere.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
25-8-2005 23:07
dan voldoen de statieven van dat setje wel. een stukje truss met wat parretjes en wat effecten kan je er wel op kwijt. zodra je uit gaat breiden (en jezelf ook wat serieuzer gaat nemen wink ;) ) ga je toch aan de VMB's. ik heb die 70124 wind-ups ook gehad. was een leuke tussenstap, maar op een gegeven moment wil je toch wat groters en degelijkers. neemt niet weg dat die wind-ups wel heerlijk zijn voor de meeste andere toepassingen waarbij je er geen truss op legt. zeker voor het bedrag wat je ervoor neerlegt. voor die paar tientjes verschil tussen de tripod en deze, zou ik (mits er ruimte voor is) het wel weten.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13471
27-8-2005 13:22
70142 en 70143 zijn onlangs nog wat verbeterd. Zo zit de lier nu niet meer vast met 2 beugeltjes (die je regelmatig opnieuw vast moest zetten) maar gewoon netjes vastgelast op de hoofdbuis. Ook zit er nu een nokje op de schuifkop zodat de binnenste pijp niet meer kan verdraaien (iets dat er in het verleden wel eens voor zorgde dat de kabel van de lier vast kwam te zitten tussen de buizen).

Het enige dat blijft is dat je bij ontvangst nog even alles na moet lopen, en wellicht de lieruitloop even moet uitlijnen (maar da's zelfs bij een duur merk soms geen overbodige luxe...).

De 70143 is een prima statief voor een T-4/T-6 balkje OF een setje truss met hooguit een paar rackjes parren erin.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)