Forum > Zelfbouw Speakers

BassBabe

(59 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
21-5-2005 21:12
Volgens Ivo van dit forum is Wisaplex inderdaad een stuk lichter dan Berken multiplex. De 25kg voor de BassBabe heb ik geschat/berekend aan de hand van een dichtheid van 700kg/m3 voor het plaatmateriaal.

Let wel dat de BassBabe nu alleen nog in theorie bestaat. Eerst maar eens kijken of er binnenkort tijd is voor een prototype. Als er mensen nu al zin hebben om te gaan bouwen/testen dan wil ik de constructietekeningen zoals die er nu uitzien wel beschikbaar stellen voor prive gebruik.

MVG Contour
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
21-5-2005 22:29
Eigenlijk bestaat er niet zoiets als "wisaplex" en "berken". Wisa is een merknaam en levert meerdere plaatsoorten, hoewel er hier meestal een berken/vuren combi mee bedoeld zal worden met de nerf in tegengestelde looprichting. Dit geeft op zich al aan dat er lichtere alternatieven zijn en dat klopt.
De term berken zegt op zich niks omdat dit geleverd kan worden in minimaal 5 houtkwaliteiten, met verschillende verlijmingen. Met verschil in houtsoort van de tussenfineren, mede houtdikte en dus automatisch het aantal tussen fineren. Echt door en door berken is zeldzaam en duur en bestaat uit heel en dan ook heel erg veel kleine laagjes. Naast de kwaliteitverschillen heb je ook nog verschil in regio en ja, er bestaan meerdere soorten berkenbomen. Berken uit de bouwmarkt is vaak voorzien van naaldhout tussenfineren wat in de praktijk vaak zwaarder zal uitvallen als "wisaplex"
Echt door en door berken is lichter en berken met populieren tussenfineren is nog lichter. Populier alleen is vaak niet sterk genoeg maar bestaat wel. (ook in meerde kwaliteiten ja)
Het gewicht van een plaat kan dus afhangen van:
De houtsoort
De verlijming
De soort en hoeveelheid tussenfineren
Het "merk" boom (zachte of ruwe berk)
De regio waar het wegkomt
Leeftijd, vochtigheid, snelheid waarmee het gegroeid is, kortom de echte kwaliteit.
etc etc
Doordat men overal aan het rotzooien is, zal "berken" in de bouwmarkt vaak zwaarder uitvallen maar ja, dat is dan ook wel goedkoop en altijd in de aanbieding.

Iets "nieuws" is vederplex. Een multiplex van afrikaanse houtsoorten. Dit zou weer lichter moeten zijn. Maar ja, veel leveranciers leveren maar wat dus toen ik het laatst vergeleek was het zwaarder.

Duoplex is ook een nieuwere zeer sterke en lichte conctructieve plaat. Bestaande uit een combi van hardhoutsoorten en populier.

Ik kan uren doorlullen over hout maar daar is het forum niet voor. De genoemde 700 kg/m3 is toch aan de zware kant. Als je berken kunt vinden in b/bb kwaliteit en dan echt door en door of met populier tussenfineer dan heb je een van de lichtste plaatsoorten te pakken die ook nog zeer sterk zijn. Vederplex nog even buiten beschouwing gelaten omdat ik daar geen technische gegevens van heb en ik het hout wat ik kreeg niet vertrouwde.
Wat het uiteindelijk scheelt op je kistje? Niks maar daar gaat het even niet om. Op een groter kist merk je het zeker.
Ik ben ooit bezig geweest met zoiets als "de lichtste 15" sub ooit" Met een ND-driver en 15/12mm hout. Elke gram die van het kastje afkon was welkom. Door tijdgebrek echter nooit verder ontwikkeld.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
21-5-2005 22:34
Goed verhaal Hendrik, als ik het goed begrijp zal de BassBabe in de praktijk dus lichter uitvallen dan 25kg (zonder afwerking)

MVG Contour
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
21-5-2005 22:58
Bedankt, (kan ik nu tevreden op een houtje bijten) hij zal wel lichter worden. Ik ging zo ver met mijn gewicht besparing dat alles wat weg te frezen viel ook weg ging. Verbindingen, driver verzinken, handvaten, terminal. Een plastic terminal kon ik niet vinden en plastic handvaten zijn nou niet echt degelijk. razz :p
Er is een proto type geweest met een bepaalde ND-driver (niet de lichtste maar toevallig voorhanden) In de testruimte vloog het kastje met elke bass slag naar achteren. Door de kleine inhoud ging het niet diep maar ja, dat was de opzet dus ook niet. Exacte gegevens heb ik helaas niet meer.
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
22-5-2005 00:44
mss dat m'n topje daar een mooie aanvulling op maakt (dubbel 12/2, crossbaar vanaf 100hz) wink ;) Vandaag nog 'ns getest (momenteel nog aan 't spelen) en goed bevonden (allesinds niet alleen door mij)
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
22-5-2005 04:12

Contour schreef:

Goed verhaal Hendrik, als ik het goed begrijp zal de BassBabe in de praktijk dus lichter uitvallen dan 25kg (zonder afwerking)

MVG Contour
Wisaplex 15 mm, zoals ik het bij mijn zwager bestel (groothandel), bestaat uit berken toplaag, éénzijdig gestopt, vuren binnenlagen, totaal 9 laags.
Het weegt ~6,6 Kg/M2.
Als je de vierkante meters weet kun je het gewicht uitrekenen.
Groet André
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
22-5-2005 14:41
dan zou het een SG van 6,6/15=0,44 hebben, dat is best laag. (komt overeen met 440kg/kuub)
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
22-5-2005 15:00
Als dat 15mm wisaplex echt 440kg/m3 is dan zou een BassBabe met speaker slechts zo'n 18kg wegen (zonder afwerking)...

MVG Contour
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
22-5-2005 15:05
Hier staat er wat meer over:
www.new-line.nl/forum/read/?t=14440&p=1
Groet André
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
22-5-2005 15:17
Oh ja, ik zal voor de geintereseerden wat meer info opvragen over de Wisaplex die ik gebruik.

En aan de 3D tekening te zien is extra bracing niet nodig.
Groet André

Terug naar forum Reageer (zonder quote)