Forum > Geluid

ONZIN watt's per persoon --> dB?

(29 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj remco uut diemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-2-2003
Laatste: 24-5-2003
20-2-2003 21:15
hey peter,

bekend probleem... 'k had dat ook bij een schoolfeest.. alleen kwam dat van 2 jbl speakers, dual 15" met hoorn, weet zo gauw niet welk serie nr. dat is maar wel van de soundfactor. en toch was de zaal niet erg klein, genoeg tuimte voor 500 man. Met een ander feest hier in didam was het ook erg hard, zo'n band met 2 stacks van Nexo. (vond plaats in een grote tent)
dus ik denk niet dat het door vervorming komt, maar eerder te hard... en volgens mij heeft het ook te maken met de hoorns, omdat daar het schadelijkste geluid uit komt en een hoorn klinkt vaak al erg hard...

mvg, Remco wink ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
20-2-2003 22:48

Peter schreef:

Toen ik 's ochtends wakker werd echter zaten mijn oren nog steeds dicht. Voelde alsof er watten in zaten ofzo. 2 dagen later nog. Gelukkig begon het de 3e dag wel weer goedt te komen.
Je kunt er nu van uit gaan dat je oren beschadigt zijn.
Laat je gehoor maar eens onderzoeken bij een "Beter Horen" winkel doen ze dat gratiswink ;)
Wat wil dat zeggen? Heeft die drive-in te hard gedraaid? Teveel vervorming? Of had ik verder van de boxen moeten staan? Daat laatste is natuurlijk vreemd, aangezien er anders wel iemand anders had gestaan.
De drive in heeft hoogst waarschijnlijk met vervorming gedraait.
de meeste willlen altijd net ff harder dan de equip kan.
En dichter dan 1 meter bij boxen staan die hard gaan, zijn altijd gevaarlijk voor je oren zonder bescherming.
Even langs lopen is niet zo heel erg, maar er een half uurtje voor staan is vragen om problemen. Zeker de hoorns, want die halen vaak een veel hoger spl dan het complete systeem.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
21-2-2003 06:37
Interessant onderwerp. Ik heb op internet wat artikelen gelezen over gehoorbescherming, maar deze geven allemaal een verband tussen puur het aantal dB's plus het aantal uren blootstelling en gehoorbeschadiging. Nergens wordt gezegd dat onvervormd geluid schadelijker is dan zuiver.

Voorbeelden:
www.saca.amsterdam.nl/Homepages/muziekLawaai.htm
www.student-kmt.hku.nl/~arjan1/frontgehoor.html
www.dovenschap.nl/nieuws/kranten/nws549.htm

Het lijkt mij veilig ervan uit te gaan dat je ook bij zuiver geluid van boven de (pakweg) 105dB erg moet oppassen!

Bizar trouwens dat er bij eigenlijk alle schoolfeesten waar wij staan van die stoere mannetjes vlak voor de speakers gaan staan.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Michel van de beekStandaard Lid
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
21-2-2003 08:49

Victor schreef:

Interessant onderwerp. Ik heb op internet wat artikelen gelezen over gehoorbescherming, maar deze geven allemaal een verband tussen puur het aantal dB's plus het aantal uren blootstelling en gehoorbeschadiging. Nergens wordt gezegd dat onvervormd geluid schadelijker is dan zuiver.
Het is inderdaad en interessant onderwerp. En het is in mijn optiek goed te begrijpen dat men erg huiverig is om de hoeveelheid vervorming mee te nemen. Hoe kan je dat nu (eenvoudig) controleren? Het is veel eenvoudiger om gewoon te kijken naar puur het aantal dB's, en regels daardoor beter handhaafbaar.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
21-2-2003 10:38
Paar dingetjes:

Bij wetenschappelijke verhalen is het altijd goed de bronnen te vermelden die gebruikt zijn voor het onderzoek EN te vermelden in welk AES journaal het onderzoek gepubliceerd is. Als het onderzoek NIET gepubliceerd is dan is er iets vreemds aan de hand (ik zou dan haast zeggen dat het onderzoek geen waarde heeft aangezien het een belangrijk onderdeel mist: Peer review).

Als het oor vervorming interpreteert als zijnde iets "niet natuurlijks" dan zal het oor verschrikkelijk veel moeite hebben met house muziek (want daar is vaak totaal NIETS natuurlijks aan). Ook zul je schrikken als je een gemiddeld R&B liedje gaat analyseren. 3-6dB digitale clip is eerder regel dan uitzondering. Geen enkel PA systeem zal die vervorming er nog uithalen!

De gevoeligheid van het oor zijn keurig weergegeven in de A, B en C curve (allen voor hun eigen SPL gebied). Overheden werken (gelukkig) nog steeds met de A curve (ook al ligt de SPL op zo'n 120dB waar de C-curve eigenlijk van toepasing is). Een optie om de SPL toch nog wat binnen de perken te houden is door het laag wat meer aan te zetten. Mensen hebben dan toch het idee van een massief stuk geluid zonder hoge geluidsdruk in het voor het oor gevoelige gebied.

Ook IK ben van mening dat vervormd geluid gevaarlijker is voor de oren (wederom heb ik daar geen wetenschappelijke onderbouwing voor) MAAR ik baseer m'n gedachten op het feit dat bij stevige vervorming (meestal veroorzaakt door clippen in de versterker en niet lineair gedrag van de speakers) de dynamiek van het signaal vermindert waardoor de _gemiddelde_ waarde van het signaal hoger is dan bij een niet clippend systeem.

Het is een moeilijke materie EN daarom zou het ook zo mooi zijn dat er iets over geschreven was dat wetenschappelijk onderbouwd was EN gepubliceerd was (peer review).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 18-11-2024
21-2-2003 15:11
Bij mijn college 'Cybernetische Ergonomie' kwam aan de orde dat schade aan het gehoor veroorzaakt kan worden door geluid van een willekeurige frequentie, de bas is dus ook schadelijk. Opvallend is dat wanneer je constant naar monotoon gebeuk (lage tonen) luistert de dip in je gehoor niet bij deze frequentie gaat zitten maar ALTIJD bij die beruchte 4000Hz...

Tevens wordt er aanbevolen om je werknemers bij werkomstandigheden van 80dB(A) of hoger gehoorbeschermers aan te bieden. Bij iets van 85dB(A) moeten deze gehoorbeschermers ook verplicht gedragen worden.

MVG Contour
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
24-2-2003 13:10

dj remco uut diem schreef:

ja dat weet ik, maar bedoel,ff een voorbeeld: 130 db totaal, voor 100 personen ofzo... zo'n regeltje.
Ik wil maar even zeggen dat bij 130 dB (het hoeven er nog zoveel niet te zijn) de trommelvliezen in het menselijk oor door de luchtverplaatsing gaan scheuren.

Niet echt aan te raden dus...
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
24-2-2003 14:58

Snake schreef:

dj remco uut diem schreef:

ja dat weet ik, maar bedoel,ff een voorbeeld: 130 db totaal, voor 100 personen ofzo... zo'n regeltje.
Ik wil maar even zeggen dat bij 130 dB (het hoeven er nog zoveel niet te zijn) de trommelvliezen in het menselijk oor door de luchtverplaatsing gaan scheuren.

Niet echt aan te raden dus...
De genoemde 130dB is dan bij EEN meter. Op 2 meter afstand zal dat zo'n 3dB lager zijn, op 4 meter zo'n 9dB lager, op 8 meter zo'n 15dB lager (eerste stap is rekening gehouden met een nearfield van zo'n 2 meter (oftwel middelgroot geluidsetje)).

Vaak rekenen mensen zich VEEL rijker dan ze werkelijk zijn. Ze houden voor het gemak vaak geen eens rekening met het feit dat muziek DYNAMIEK heeft.

Een PA systeem dat 120dB op 1 meter GEMIDDELD kan produceren is reeds een STEVIGE PA. Bij zo'n 9dB crest (sinus referenced en dus NIET DC referenced) zal dit PA systeem 129dB schoon aan de haak moeten kunnen produceren (op 1 meter afstand).

Rekenvoorbeeld met de K-112. Laten we die eens aan gaan sturen met een 2 x 300W versterker. De gevoeligheid van de K-112 ligt ongeveer op 97dB (bij 1W 1m). Nearfield van dit kastje is nagenoeg te verwaarlozen. SPL_Peak zal dan zo'n 10*log(300)+97=122dB zijn (powercompressie buiten beschouwing gelaten). Bij een gemiddeld stukje muziek met een peak/average ratio van 9dB (crest) zal de gemiddelde SPL op zo'n 113dB liggen (op 1 meter). Op een dansvloertje die zich zo'n 4 meter verder bevindt zal de SPL dan zo'n 100dB zijn. Let wel: De speaker staat dan op z'n maximale kunnen te spelen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PeterStandaard Lid
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
24-2-2003 16:09
Tsja, en daar hebben we dus een probleem. Hoe zorg je er nou voor dat je achterin de zaal genoeg geluid hebt en vooraan niet teveel.

Zou dit theorietje in de practijk werken?: W-bins geven vooral achterin een goede bas. Dus zet 2 w-bins per kant weg en dan nog 2x BR kast voor de bas dichterbij. De toppen kun je wel wat harder zetten, aangezien die ook nog eens boven de hoofden van de mensen staan.

Zou dit werken, of zit er nog een denkfout in (zal vast wel).
Volgende keer Peter!
Michel van de beekStandaard Lid
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
25-2-2003 21:24

Peter schreef:

Tsja, en daar hebben we dus een probleem. Hoe zorg je er nou voor dat je achterin de zaal genoeg geluid hebt en vooraan niet teveel.
Afhankelijk van de zaalgroote zijn daar verschillende opties voor. Zelf hebben we een systeem dat zeer gecontroleerd afstraalt, en tegelijkertijd redelijk constant afvalt buiten het coverage gebied (over het freq. bereik). Door nu het systeem zo uit te richten dat de voorste rijen niet in het coverage patroon staan, genieten zij van geluid dat een aantal dB's minder is dan on-axis.

Door slim te richten (verticaal) kan je nu over een groot gebied een vrij constante geluidsdruk realiseren. Contour kan bevestigen dat het dan achterin ook nog op (ruim) voldoende niveau staat wink ;). Front-fills kunnen een beetje problemen geven wanneer ze te laag staan.

Er zijn ook andere manieren ... delay, in-the-round opstelling, vertical shading etc.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)