elektrisch geladen???
(27 reacties. Pagina 3 van 3)Moderator(s): Dré
MauriceStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-4-2003 Laatste: 15-11-2012 Berichten: 731 | 18-10-2004 16:34 |
neej staat er nu een jaar of 20! maar ze noemen onze rijtjes huizen nog steeds nieuwbouw. toevallig weet ik het van onze huizen want iemand die ik ken is grote baas bij de bouw.. en sorry was wat leestekens vergeten in de vorige post. | |
JoepvandemortelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-3-2003 Laatste: 20-11-2024 Berichten: 170 | 18-10-2004 18:59 |
Er zijn enkele uitzonderingen. M.b.t. de duspoll, de meeste dustpollen laten maar 30mA stroom door. Als je huisinstalatie dus achter een 300mA aardlek zit dan zal deze niet afschakelen. In veel ouderen huizen is dit nog het geval. Ook in de industrie komen 300mA aardlekschakelaars nog veel voor. En in een woonhuis moeten alle wcd's geaard zijn. Dit met uitzondering van een enkel wcd in de meterkast t.b.v. een beltrafo en wcd's die niet gemakelijk bereikbaar zijn en waar een apparaat ingestoken word dat niet geaard hoeft te worden. Bv, een klok die vast ingestoken is op een wcd 3m boven de grond. | |
PetertyuhStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-9-2004 Laatste: 9-5-2014 Berichten: 76 | 20-10-2004 10:46 |
Er is wel een manier om je apparatuur te aarden op een kamer zonder geaard stopcontact. Een kabeltje van je apparatuur naar de radiator is bijna altijd goed. Je kunt natuurlijk ook als een gek aardekabels gaan trekken Op de bovenverdieping van ons huis hebben we ook nergens geaarde stopcontacten (meen ik), en laat ik nu een hele mooie computer hebben die naast mijn MD-speler staat met volledige metalen behuizing waar ik laatst een modempje moest vervangen. Je raad het natuurlijk al, ik had me lekker geaard op de kast van de pc (niet dus) en ik pak de modem eruit en ik raak mijn MD-speler aan en ik voel me toch een lekkere stroom lopen. Ik weet niet of de modem het heeft overleefd, mijn MD-speler doet het wel gewoon goed en de computer was al gaar. Ik heb dit verholpen door mijn computer te promoveren tot stof-verzamelaar (uitgetrokken dus). | |
Wannabe DJ (ik heb al 6 platen :-p) | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 20-10-2004 12:34 |
Het aarden aan de CV is niet toegestaan (even de standaard disclaimer uitroepen in deze ;-) Hou er, bij het aarden aan de CV, wel rekening mee dat ook daarvoor tegenwoordig vaak kunststof leidingen gebruikt worden (en dan werkt aarding niet echt lekker). Beter is om TOCH maar even dat maaslanderdraadje door de leiding te (laten) trekken! | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 20-10-2004 13:17 |
Plus dat, bij kortsluiting, je de hele cv installatie door het hele huis onder stroom kan zetten, alsmede de elektronica van moderne cv ketels in de war kan raken door een elektriche schok. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
PimWStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-4-2003 Laatste: 15-12-2010 Berichten: 207 | 20-10-2004 20:45 |
Sterker nog: als iemand door jou toedoen (CV-aarding ) in het ziekenhuis komt, ben jíj dus mooi aansprakelijk (het is immers verboden, óók in oude huizen). | |
PetertyuhStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-9-2004 Laatste: 9-5-2014 Berichten: 76 | 25-10-2004 09:17 |
Tom schreef: Plus dat, bij kortsluiting,je de hele cv installatie door het hele huis onder stroom kan zetten, alsmede de elektronica van moderne cv ketels in de war kan raken door een elektriche schok. Sorry | |
Wannabe DJ (ik heb al 6 platen :-p) | |
Big bangVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 4-11-2003 Laatste: 22-9-2024 Berichten: 2389 | 18-11-2004 13:54 |
Dat van 10 jaar zou wel eens kunnen kloppen. Ons huis staat er nu 12 jaar en heb geen geaard wcd . Op zich niet zo'n ramp daar er op de zolder naast mn kamer wel geaarde wcd's zijn maar je mag 1 keer raden waar mijn voorkeur naar uitgaat... Vooral als je een nieuw aangesloten par eventjes snel wil testen doe ik dat toch liever in een geaard stopcontact (tot nu toe nog nooit zo'n grote fout gemaakt maar het zal maar n keer gebeuren...) Maar dit gaat n beetje offtopic ben ik bang... [edit] sorry lette er eventjes niet op dat t topic al weer wat ouder was Is de OP er al achter wat het probleem was??[/edit] | |
It's time to play the music, It's time to light the lights.. |