Forum > Zelfbouw Speakers

Transmissie Lines

(44 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
2-11-2004 19:12
wat zie je aan de buitenkant dan
Als ik het tussenschot schuin had laten lopen, had de TL minder hoog hoeven te zijn. Namelijk: De hals moet 2025 cm2 zijn, wat bij een breedte van 45 cm, een hoogte van 45 cm geeft. Daarbij de hoogte van de mond, in dit geval 30 cm.
Dit zou dus een hoogte van 45 + 30 + 4,5 (wanden)= 79,5 cm hebben gegeven. Vandaar ook de reductie in gewicht.

De kast was in dat geval 15 cm minder hoog geweest. Daardoor zou de voorkant er dus anders uit hebben gezien en zouden de verhoudingen (hxbxd) gewijzigd zijn. Bij mij zijn het met name de verhoudingen die de uitstraling bepalen.

Aan de afmetingen van de hals en de mond, valt weinig te veranderen, anders dan het toevoegen van loze ruimte (de breedte is weinig variabel). Immers zou bij het toenemen van de hoogte bij de hals ook de halsoppervlakte veranderen, bij de mond idem dito.
De loze ruimte is wel daar geplaatst, waar dit constructiegewijs het meest bruikbaar was.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
2-11-2004 20:43
ahzo, jaj ik volg je.
nee zeker bij een hifi setje, mag uitstraling een grote rol spelen.
heb het zelfde gedaan bij mn zelfbouw zuiltjes, die even hoog werden gemaakt, nadat mn tl, eenmaal klaar was.
nu maar w88 op je resultaten.
zou jij eens kunnen kijken, naar je xmax, tov van een br kast. (met lowcut)
mijn oog zegt dat het juist in de TL minder is, maar anderen beweren het omgedraaide
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
7-11-2004 16:11
1 x bewerkt. Laatst door Rademakers op 7-11-2004 22:46
shocked 8O shocked 8O shocked 8O...(sneaky :V Mijn eerste reactie).

Inmiddels heb ik de eerste tests dus gedaan. Hiervoor lenen mijn eigen lounge-producties zich uitstekend vanwege de aanwezigheid van erg veel sublaag.

De TL geeft alles weer tussen de 25 Hz en de 60 á 70 Hz. Aangesloten op een 685 Wrms versterker, met hooguit de -10 dB lampjes continue aan.

Ik heb meteen het grote nadeel van deze TL ontdekt: Alles trilt. Zelfs op geluidsniveau's waar je nog makkelijk overheen kunt praten zijn de voortgebrachte trillingen duidelijk aanwezig.
Op stevig vermogen houdt de kast zichzelf prima, maar de ramen, de deuren, de vloer, etc. etc. alles trilt mee, met alle kleuring vandien sad :(. Met de deur open, trillen de ramen 7 mtr verder op de gang zelfs lekker mee. Nou ja trillen, sommigge resoneren zo hard, dat het wel luidsprekers lijken.
Het geluid lijkt pas op zo'n 7 mtr afstand op gang te komen. Vlak voor de TL valt alles reuze mee.

Een echt goede test kan ik daardoor in mijn kamer maar moeilijk uitvoeren, desondanks het feit dat mijn kamer met 42 m2 en 167 m3 een kleine dansvloer benaderd.
Voor de submeeting zal ik de TL uittesten in één van de benedenruimtes die ca. 2,5 keer zo groot is. Om te kijken of deze nog stuffing kan gebruiken.

Hoe de kast zich houdt tegenover andere kasten kan ik niet zeggen, wellicht valt alles reuze mee/tegen. Maar vergelijkbare laagweergave ben ik persoonlijk alleen bij de grotere systemen tegengekomen, waar je een vrachtwagen voor nodig hebt. Voordeel van de TL is daarbij, dat de SPL daarvoor niet hoog hoeft te zijn.
De basweergave is om eerlijk te zijn, zelfs af en toe echt iets te veel van het goede ook op lagere niveau's. Wellicht dat hoger crossen, een hogere lowcut of een grotere ruimte hierbij van nut is.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
MartijnvaanderingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2004
Laatste: 2-11-2008
Berichten: 68
7-11-2004 17:51
alles trilt mee... wow ok wat een beetje lucht al niet kan doen... laugh :D heb je al foto's en "metingen"?

groeten martijn
In het land der blinden is 1 oog koning
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
7-11-2004 18:10
nou rademakers, dit is iets wat ikzelf dus ook ondervind.
als er iets is, wat een nadeel kan zijn, is het wel het eigenlijke sublaag.
maar omdat idd net is wat mn streven was bij mijn tl, kom je er snel achter wat los en vast zit op je kamer. nu heb ik ook nog eens 4 muurkasten, die het op luisterniveau al begeven. ramen en deuren vallen wel mee. dubbel glas zit erin.
hoe zit het eigenlijk met je xmax? via de simulatie dan. volgens winsid heb ik mijn 5 mm (+/-) al bij enkele watjes bereikt. maar daar is dus geen sprake van, en dat kan ik zichtbaar bevestigen. mij valt wel op dat de sub op vol vermogen, een beetje stiller wordt, en het laag nog beter is. ik heb wel een rottig resonantie puntje in mn kast, rond de 350 hz begint ergens iets deftig te zoemen. (freq.cd-tje)
maar omdat ie natruurlijk niet zo hoog gaat, hoor je dat normaal niet.
igg mooi om te horen dat hij nu al door je test is gekomen.
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
8-11-2004 18:10
Met WinISD kun je helemaal geen TL simuleren.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
8-11-2004 19:17
verrek idd, en daarom, doelde ik met de vraag, of hij daar wel aan kan rekenen.
de mijne rolde rechtstreeks uit caad, en heb er niks aan verandert.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
9-11-2004 10:49

Rademakers schreef:

Ik heb meteen het grote nadeel van deze TL ontdekt: Alles trilt. Zelfs op geluidsniveau's waar je nog makkelijk overheen kunt praten zijn de voortgebrachte trillingen duidelijk aanwezig.
Die bijgeluiden worden normaliter gemaskeerd door het mid/hoog. Zelfs een Syrincssetje kan bij mij in de showroom het plafond laten trillen (en die showroom is toch zo'n 700 kuub).

"Vroeger" vonden we het altijd leuk om de triltest te doen (alleen subs aan en dan gassen maar). Je hoorde een gebouw dan letterlijk kraken. Uiteraard hoorde je er helemaal niets meer van zodra je er mid/hoog bij deed.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
9-11-2004 19:21
dre, helemaal gelijk, maar neemt niet weg dat die geluiden er wel zijn, ook nadat je een halve kilowatt mid hog erover smeert.

wat dat betreft moet je dus in een betonnen bunker wonen, met tapijt aan de muren.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
9-11-2004 19:47
hoe zit het eigenlijk met je xmax? via de simulatie dan
Uitgegaan van de door 18sound opgegeven Xmax (9 mm), is dit de bijbehorende SPLmax-simulatie:

groups.msn.com/luidsprekers/rademakers.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=222

De simulatie is door Michiel gemaakt (zie topic J&H, link 1ste pagina), met AJ-horn. Ik heb er nu al enkele malen kortstondig (mede ivm de buren) 685 W op gezet, zonder visueel of gehoortechnisch het idee te hebben, dat de speaker de Xmax overschrijd.
De statement dat de TL in ieder geval een SPL van 122 dB zou halen, was dan ook gebaseerd op de werkelijke Xmax van 5 mm. Maar afgaande op de simulatie, met de testen tot nu toe, lijkt me (gezien de simulatie), dat vanaf de ca. 30 Hz de 125 dB wordt gehaald. Wat dat betreft vallen de TL's binnen de klasse PA-speakers.

Inderdaad heb ik ook het idee, dat de TL iets stiller wordt op hoog vermogen, maar de basweergave blijft toe nemen.
Uiteraard hoorde je er helemaal niets meer van zodra je er mid/hoog bij deed.
Tjsa...Hier blijven sommigge dingen hoorbaar meetrillen, maar dat is met een tikkeltje meer mid/hoog (als gewenst), inderdaad opgelost.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)