Forum > Geluid

Aardlus? hoe konden we het voorkomen/verhelpen

(51 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
3-9-2004 22:12
En ik word aggresief van al die goedbdoelde,
maar nergens op slaande af en toe dodelijke adviezen angry
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
3-9-2004 22:56
Afplakken of verwijderen van randaarde en/of doorverbinden van de nul is verboden en gevaarlijk. Doorverbinden van de nul helpt bovendien ook nog eens niet tegen aardlussen (sterker nog: ik zie helemaal niet in waar dat ooit goed voor zou kunnen zijn, behalve voor een fikse kans op kortsluiting).

Bij storing kan je proberen sommige apparaten bij elkaar op 1 groep te zetten, je kan bij gebalanceerde apparaten een groundlift proberen (vaak is er daarvoor een schakelaartje op de achterkant van het apparaat) en je kan een ontstoringssetje of di-box uit de shop gebruiken. Voor 23 euro heb je een actieve di van Behringer.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
4-9-2004 10:40
jah de ground lift was onbereikbaar aangezien het een rack was van het danscentrum die in een permanent meubel zit.. wij hebben gewoon ladingen ground loops gebruikt en dat hielp veel, maar het bleef irritant... de geen die met het idee kwam om de aarde met gaffa te omtapen was electriciën de dwaas iedereen weet toch dat dat ding er niet voor niks zit ( anders moet je is een schok krijgen van de deck van de mixer)
volgende keer maar eigen stack mee, helaas doen deed de eigenaar daar nogal moeilijk over vanwege geluids overlast
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
4-9-2004 12:30
Ik heb ook een soortgelijk probleem met mijn LEM equalizer. Toen ik hem kocht zat er een gigantische brom op. Dit was zowel met als zonder groundlift, en met het band schaklaartje (waar je switcht tussen 6 en 12 db ingrijpen) op 12 erger als op 6.

Ik denk dat dit een aardlus storing achtig iets is, daar hij fluisterstil is als hij niet in m'n mixer geplugd zit. En het maakt voor de brom niet uit ofdat ie op de gebalanceerder of op de gewone tulp uitgang is aangesloten.

We hebben het ding teruggebracht naar de winkel en die hebben hem opgestuurd naar LEM. Toen ie terugkwam was de brom een heel stuk minder maar als je het band schakelaartje op 12 zet nog zeer goed hoorbaar.

Iemand nog een oplossing alvorens ik hem weer naar de winkel stuur?
Maar dat is MIJN mening...
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
22-4-2008 11:51
Even een stokoud topic uit het archief gehaald voor het volgende, om geen nieuwe te hoeven aan te maken voor het zoveelste brom-pobleem.
Afgelopen week met een ander mengpaneel gedraaid welke voorzien is van gebalanceerde uitgangen. (voorheen gewerkt met een ongebalanceerde aansluiting) Dus, ook gebalanceerde xlr kables gebruikt. maar nu heb ik ineens een brom. Op zich niet storend als ik de muziek aan heb, maar toch irriteert het me. En als ik het mengpaneel uitzet wordt de brom/met nog een exra rare toon heel erg. Ik had er op dat moment niet aan gedacht om de Ground Lift Switch om te schakelen. Dit wil ik dus komend weekend gaan proberen. Maar nu blijkt ook dat maar 1 van de twee versterkers zo'n schakelaar heeft. Waarom heeft de ene het wel en de andere niet? De meest dure heeft het niet. Nu ben ik bang, dat als die switsch de oorzaak is, dat ik dan nog niet geheel van het probleem af ben omdat slechts 1 versterker zo'n switch heeft. Iemand suggesties?
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
22-4-2008 12:41
Er is niets anders veranderd ? Het probleem betreft zeker deze verbinding en niet die naar een bron of tussen de beide eindversterkers ?

Voor een inhoudelijk antwoord zou u een volledig overzicht moeten geven van de betrokken apparatuur en audioverbindingen.
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
22-4-2008 13:55

Aart schreef:

Er is niets anders veranderd ? Het probleem betreft zeker deze verbinding en niet die naar een bron of tussen de beide eindversterkers ?

Voor een inhoudelijk antwoord zou u een volledig overzicht moeten geven van de betrokken apparatuur en audioverbindingen.
OK bij deze:

Mengpaneel: JB system Beat6 USB
Dig. crossover: Omnitronic DXO-24
versterker mid-hoog: Kind_XT-2000 (deze heeft geen ground lift switsch)
versterker laag: Work WPP3000

Alles voorzien van gebalanceerde in/uitgangen.

We gebruiken zowel cd-spelers als laptop (usb), en 2 microfoons, 1 met draad (gebalanceerd en 1 draadloze (ongebalanceerd)
--------------

Hiervoor gebruikten we dus een mengpaneel met alleen ongebalanceerde uitgangen. Vanaf hier ging (en nu ook) er een (ongebalanceerde) kabel van 5 meter lang naar het versterkerrek met daarin de x-over.
Nu is het een gebalanceerde kabel geworden, met dan nieuwe mengpaneel.
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
22-4-2008 21:42
Ik had net ook even mijn laptop aan 't mengpaneel hangen. Op accu: geen probleem, netspanning: probleem.
Nu heeft de adaptor van mijn laptop een stekker met een aardingsaansluiting. Aan de buitenkant van de laptop en de voeding zitten er echter geen metalen delen, dus heb ik even iets getest wat zowat elke elektricien een hartaanval zou bezorgen: een stuk gaffa rond de aardingspin. En waarempel: de brom is opgelost! Dus: misschien niet zo'n nette oplossing, maar lijkt me dat dit je signaal minder vervormd dan een extra doosje (1:1 transformatortje) er tussen... happy :)
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
23-4-2008 08:30
Dit is echt al heel vaak besproken... Voor bromproblemen met een laptop is de oplossing heel simpel, gewoon een universele klasse 2 voeding bestellen. Deze heeft geen aarde en veroorzaakt dus ook geen aardlus. Voor een paar tientjes probleem veilig oplost!
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
23-4-2008 08:41
Kon het gisteravond niet laten alles op te stellen. Ik wilde die brom er uit hebben.
Geprobeerd de voeding van de laptop in een niet geaard stopcontact. En.....brom weg. En juist toen in ongebalanceerd van het mengpaneel kwam moest deze wel geaard zijn. Stom van me. Had ik dat afgelopen weekend maar even geprobeerd.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)