Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 281 van 345)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
4-1-2009 13:32
Misschien niet zo'n probleem als je alle stolpen rustig achter het podium weg zet, maar ik mag ze graag gebruiken om bijvoorbeeld mijn FX-rack mee te verhogen e.d.

Groeten Hugo
Nou ik heb mijn racken hier geloof ik ook al wel een paar keer gepost. Gebruik de stolpjes zoals thomas ook al ruim 2 jaar. Nog geen enkele vlinder kapot, deksels worden hier altijd gebruikt om de racken van de grond te halen.

thomas: zijn de wielplaten echt maar 6 cm hoog? je hebt toch al 3 cm aan hoekprofiel? daarnaast je vlinder zelf. denk trouwens dat je een foutje hebt gemaakt met de buitenmaten.. anders passen je rackjes er niet in :P
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
4-1-2009 13:51

Webbie] schreef:

Misschien een hele stomme vraag van mij.

Hoe krijg je de onderbak + de binnenracks in een keer op de stolp?
Ook al zijn de binnenracks enigzins gefixeerd met voetjes en uitsparingen in het onderliggend binnenrack er onder.

Lijkt me erg onhandig (geen handvatten) en eng (zwaar en wankel) om in een keer de onderbak + binnenracks + apparatuur op de stolpcase te tillen.
Prima met 2 man even erop te tillen hoor. Gewoon bodem pakken en tillen maar.
Light Image
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
4-1-2009 15:30

Webbie schreef:

Heb je hier de maten niet verkeerd gepost?
Zo passen je binnenracks toch nooit in je stolp?
Moet natuurlijk 54,5 x 54,5 x 54,5 zijn ashamed :$ .
Misschien een hele stomme vraag van mij.

Hoe krijg je de onderbak + de binnenracks in een keer op de stolp?
Ook al zijn de binnenracks enigzins gefixeerd met voetjes en uitsparingen in het onderliggend binnenrack er onder.

Lijkt me erg onhandig (geen handvatten) en eng (zwaar en wankel) om in een keer de onderbak + binnenracks + apparatuur op de stolpcase te tillen.

Komt er nog een spanband (of meerdere) over de binnenracks en aan de onderbak?

Greetz Webbie...
Valt best mee, zoals Jeroen al zegt is het goed te doen om het hele rackje met 2 man op de stolp te zetten. Moet wel zeggen dat ik dit in mijn eentje gewoon heb opgestapeld voor de foto wink ;) .

Verder worden de versterkers eigenlijk nooit op de stolp gezet. Het ziet er wel netjes uit, maar het kost wel weer extra moeite. Daarbij worden de versterkers altijd buiten publieksbereik gezet dus hier lijkt me een spanband overbodig (mocht het spannend worden kan er altijd van te voren een spanband om gedaan worden).

Voor een FX-rack (Wat ik waarschijnlijk binnenkort voor een collega moet maken) is het natuurlijk wel de bedoeling dat die altijd op de stolp gezet wordt. Alleen wordt het FX-rack natuurlijk wel een groot binnenrack, waardoor het geheel een stuk steviger staat.
thomas: zijn de wielplaten echt maar 6 cm hoog? je hebt toch al 3 cm aan hoekprofiel? daarnaast je vlinder zelf.
Ehm, nee niet helemaal, nou ja ligt eraan hoe je het bekijkt. Het hoekprofiel is idd 3 cm, daar komt 5 cm van het vlinderslot bij (de buitenrand overlapt elkaar, het binnenwerk zit tegen het hoekprofiel aan).
De bodem is 1 cm dik, daar komt nog 1 cm schuim op (wat nu al ongeveer plat is gedrukt razz :p ) en zo hou je nog 6 cm over tot de rand.

Alle maten zijn hierbij natuurlijk afgerond.
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-1-2009 16:10

Dj pacific schreef:

De bodem is 1 cm dik, daar komt nog 1 cm schuim op (wat nu al ongeveer plat is gedrukt razz :p )
Dus het verkeerde schuim (en hoogte) gebruikt.
Onderste bak heeft wat extra 19" rackprofiel? Daarnaast had ik persoonlijk voor glijprofiel gekozen.

Martin.
kvm entertainment
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
4-1-2009 17:55
Hallo Martin,

Welk schuim zou jij adviseren? Ik heb namelijk het standaard schuim van penn gebruikt, maar dat is dus blijkbaar 'te slap'.

De onderste bak heeft inderdaad rackprofiel over, leek me sterker/makkelijker met vastzetten. Had ook met 1he rackprofiel gekunt inderdaad (alleen dan had ik de voorgeboorde gaten niet kunnen gebruiken die erin zitten).

De keuze voor rackprofiel: Het is in het zwart leverbaar, dat is eigenlijk de voornaamste reden geweest. Verder moet ik zeggen dat het met erin schroeven ook makkelijker ging dan glij profiel.

Groeten, Thomas
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
4-1-2009 18:48

Dj pacific schreef:

Welk schuim zou jij adviseren? Ik heb namelijk het standaard schuim van penn gebruikt, maar dat is dus blijkbaar 'te slap'.
Voor stolpcases gebruik je normaal gesproken 'Ethafoam' oftewel hard-schuim. 1cm is dan meer dan voldoende dikte.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-1-2009 19:53

hugovanmeijeren schreef:

Voor stolpcases gebruik je normaal gesproken 'Ethafoam' oftewel hard-schuim. 1cm is dan meer dan voldoende dikte.
Voor een bodem zou ik liever 2 cm gebruiken, maar ook dat is persoonlijk.
De bedoeling van schuim in een dergelijke case is, dat het schokken een stoten op moet vangen.

Martin.
kvm entertainment
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
4-1-2009 20:45
Wederom bedankt voor de reacties,

Allereerst heb ik tot nu toe altijd hardschuim gebruikt, dus ook voor deze kist.

Waarom ik 1 cm schuim in de bodem heb gestopt. Ik had in gedachte dat 1 cm schuim plus 1 cm rubber van het voetje voldoende verend zou zijn.

Nu zit ik er toch aan te denken om er nog een strook van 1 cm bij op te lijmen. Aangezien dan de voetjes van de racken het schuim weer plat drukken komt de bodem van het rack op het schuim te liggen (theoretisch wink ;) ).

Ik denk dat het dan toch wat steviger, beter geveerd is.

Groeten, Thomas
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
4-1-2009 22:43
Schokken zou ik niet proberen op te vangen met schuim. Het gewicht op het schuim varieërt dusdanig dat de kans mijns insziens vrij klein is dat je in het "zinvol" dempende bereik van 't schuim zit. Bovendien zakt schuim vrij rap in.

Als je echt demping wil van de inhoud zou je bijvoorbeeld kunnen overwegen een stel dempers als deze doormidden te snijden en ter hoogte van de pootjes van de binnenracks onderin de kist te monteren.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
4-1-2009 22:45
Tja, in een standaard 19" rackje heeft het spul ook geen demping. Ik zou me er niet te druk om maken, als het stevig op z'n plek zit (ook tijdens transport) dan is het prima.

TNT, zal eens kijken wat zo'n slijpmachientje kost. laugh :D
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)