Forum > Opmerkingen

Suggestie webshop en forum

(351 reacties. Pagina 28 van 36)
Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
18-11-2010 04:22

Harry1 schreef:

Ben ik de enige die het veel makkelijker vond dat de zoekfunctie van de webshop voorheen, net als op het forum, aan de linker kant zat?
Nee, ik loop eigelijk altijd tegen hetzelfde probleem aan. De huidige manier voelt voor mij niet logisch aan.

Daarnaast heb ik nog altijd problemen met filteren op prijs. Bij zoeken weet ik ongeveer wat iets minimaal kost. Maar in het huidige filter kan alleen een maximum prijs gegeven worden. Bij de duurdere dingen resulteerd dit in een filter die 10% van de artiekelen eruit filterd, wat niet echt bevordelijk is. Op het moment dat ik een minumum filter kon zetten zou 80% van de artikelen gefilterd worden, en het betreffende artikel veel sneller gevonden zijn.
(Vb. Ik was vandaag op zoek naar een sterrendoek (6x3), waarvan ik wist dat deze tussen de 200 euro en 1000 euro zou kosten. het heeft me toch enige tijd gekost om prijs filters aan/uit te zetten voor ik het doek gevonden had).
Lost in Music
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 30-3-2024
Berichten: 175
18-11-2010 09:18
ShowTec Neonflex Ultrathin

Als je op dat product zoekt zie je hem 6x waarbij er maar 1 zijn kleur in het onderschrift weergeeft (Red). De andere moet je openklikken om de kleur te zien.
sex in a cano is like english beer: fucking close to water
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
18-11-2010 09:21

Sgrovert schreef:

Harry1 schreef:

Ben ik de enige die het veel makkelijker vond dat de zoekfunctie van de webshop voorheen, net als op het forum, aan de linker kant zat?
Nee, ik loop eigelijk altijd tegen hetzelfde probleem aan. De huidige manier voelt voor mij niet logisch aan.
Ik zal eens kijken of hij niet terug naar de linkerkant kan verhuizen.
Daarnaast heb ik nog altijd problemen met filteren op prijs. Bij zoeken weet ik ongeveer wat iets minimaal kost. Maar in het huidige filter kan alleen een maximum prijs gegeven worden.
Nadat je een maximum prijs gekozen hebt krijg je een nieuwe optie: Prijsklasse. Daarbij is de gekozen maximum prijs in 10 stappen verdeeld.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
18-11-2010 09:24

Greendiek schreef:

ShowTec Neonflex Ultrathin

Als je op dat product zoekt zie je hem 6x waarbij er maar 1 zijn kleur in het onderschrift weergeeft (Red). De andere moet je openklikken om de kleur te zien.
De tekst stond er wel (maar was te lang waardoor het meest belangrijke niet weergegeven werd). Teksten zijn aangepast, bedankt voor de tip.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
18-11-2010 09:42

Harry1 schreef:

Ben ik de enige die het veel makkelijker vond dat de zoekfunctie van de webshop voorheen, net als op het forum, aan de linker kant zat? Dit heeft te maken met de ruimte die nodig was voor nieuwe filter-opties?
Hoofdreden is dat de bezoeker verwacht dat het zoekvenster daar zit. Wat we gedaan hebben bij het ontwerpen is kijken naar (heel veel) andere sites en bijhouden waar op die site het zoekvenster zit. Bij een groot gedeelte is dat helemaal bovenaan de pagina (zeg maar in de header). Dat vond ik geen optie. Op de 2e plaats kwam de rechterkant van het scherm. Groot bijkomend voordeel was dat de gebruikelijke navigatie (categorieën, filters, acties) keurig in de linker kantlijn konden komen. Het is dus logischer om het op de huidige manier te doen.

Probleem ontstaat wellicht wanneer men meer op het forum zit dan in de webshop (dan is er sprake van gewenning waardoor de webshop wellicht ineens onlogisch lijkt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
18-11-2010 10:53

Dré schreef:

Hoofdreden is dat de bezoeker verwacht dat het zoekvenster daar zit. Wat we gedaan hebben bij het ontwerpen is kijken naar (heel veel) andere sites en bijhouden waar op die site het zoekvenster zit. Bij een groot gedeelte is dat helemaal bovenaan de pagina (zeg maar in de header). Dat vond ik geen optie. Op de 2e plaats kwam de rechterkant van het scherm. Groot bijkomend voordeel was dat de gebruikelijke navigatie (categorieën, filters, acties) keurig in de linker kantlijn konden komen. Het is dus logischer om het op de huidige manier te doen.

Probleem ontstaat wellicht wanneer men meer op het forum zit dan in de webshop (dan is er sprake van gewenning waardoor de webshop wellicht ineens onlogisch lijkt).
Duidelijk. Kom idd misschien voort uit gewenning.
Kwam nog een leuk onderzoek tegen over 'eyetracking' op websites. Hier uit blijkt dat mensen het scherm in een F-shape 'screenen'.
Uit een ander stuk blijkt dat mensen 'banner-blind' zijn en deze dus gewoon negeren. Bij new-line zie ik de linker en bovenkant als 'belangrijke navigatie gebieden'. De rechterkant; 'nieuwe producten' ed. ben ik een beetje 'blind' voor misschien. shut up :X
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
18-11-2010 15:53

Dré schreef:

Nadat je een maximum prijs gekozen hebt krijg je een nieuwe optie: Prijsklasse. Daarbij is de gekozen maximum prijs in 10 stappen verdeeld.
Dat klopt, maar er kan maar een filter tegelijk actief zijn.
Als je 1000 euro als maximum in stelt, blijven er 8 opties in de range 200 / 1000 over. Kies je een range waar het gezochte product niet in valt, heb je 3 muisklikken nodig om filter te verwijderen, prijsklasse weer te openen, en een nieuwe range te kiezen.
Makkelijker zou zijn als het filter prijsklasse open bleef staan, en er meerdere klasses tegelijk actief kunnen zijn.
Lost in Music
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
18-11-2010 16:51

Sgrovert schreef:

Dat klopt, maar er kan maar een filter tegelijk actief zijn.
Als je 1000 euro als maximum in stelt, blijven er 8 opties in de range 200 / 1000 over. Kies je een range waar het gezochte product niet in valt, heb je 3 muisklikken nodig om filter te verwijderen, prijsklasse weer te openen, en een nieuwe range te kiezen.
Back button? ;-)

Daarnaast kun je met één klik de weergave laten sorteren op prijs in plaats van de standaard sortering. Klik er nog een keer op en de volgorde wordt omgekeerd.

Ik heb een aantal prijssliders getest (en was daar reeds behoorlijk ver mee) maar de huidige methode kwam gebruikersvriendelijker uit de bus bij onderzoeken. Uiteraard zien de techies onder ons (waaronder ikzelf) liever 2 velden waar je simpelweg getalletjes in kunt voeren (maar die tijd is voorbij, alles moet nu klikbaar...).

Wellicht is het een optie om de filters met een hover(intent) uit te voeren (scheelt weer klikjes).

Meerdere prijsklassen actief zal pittig worden. Ik ben al blij dat ik dat bij merken voor elkaar gekregen heb (op dit moment alleen nog voor onszelf trouwens).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
1-3-2011 08:47
Is het misschien leuk om een functie toe tevoegen met; Vind ik leuk.
Dus reacties die men op het forum geeft kun je leuk vinden; zowel grappig als handig. Op deze manier kun je evt gebruikers van het forum sterren geven voor het aantal; Vind ik leuk's

Schiet me maar af :)
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-3-2011 08:52
De "like" button staat al enige tijd op de to-do lijst ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)