Forum > Zelfbouw Speakers

De Bouw van de X-TRO ( top voor de Punisher )

(278 reacties. Pagina 27 van 28)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
4-5-2006 13:06
Ahum ahum? Hoeveel tijd zal het gekost hebben om die hele x-tro te ontwerpen? Er is een testversie gemaakt, en weer een nieuwe etc etc. En die tekeningen zijn nu allemaal gratis en voor niets te downloaden en daar proviteer jij nu van. Zonder internet had jij hoogstwaarschijnlijk nu geen punishers/ x-tro's gehad sneaky :V
It's time to play the music, It's time to light the lights..
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
4-5-2006 14:20
Hallo Devotion,

Welke versterkers ga je gebruiken om de X-tro's aan te sturen? Ga je gebruik maken van de orginele drivers? Voor de 8" midrange zijn er eigenlijk geen goede alternatieven. De B&C DE-500 1" hoogdriver is voor het geld ook nauwelijks te overtreffen. Voor het laag zijn er ook andere fabrikanten die mooie drivers maken. Waar je echt op moet letten is dat de 15 inchers qua diepte wel in de kast passen. Zou je conventionele drivers met ferriet magneet overwegen dan kan dit een probleem worden.

MVG Contour
DevotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2004
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 93
4-5-2006 14:54
2 x bewerkt. Laatst door Devotion op 4-5-2006 15:27

big bang schreef:

Ahum ahum? Hoeveel tijd zal het gekost hebben om die hele x-tro te ontwerpen? Er is een testversie gemaakt, en weer een nieuwe etc etc. En die tekeningen zijn nu allemaal gratis en voor niets te downloaden en daar proviteer jij nu van. Zonder internet had jij hoogstwaarschijnlijk nu geen punishers/ x-tro's gehad sneaky :V
Dit klopt zeker. Hier is inderdaad veel tijd en geld in gaan zitten om deze te ontwerpen.
Daarom laat diegene wat ze ook willen bouwen er dan ook nog wat tijd in steken om zelf uit te vinden hoe groot ieder plankje enzo moet worden. Maarja zoals ik al gezegd had plaats ik mijn zaagplan straks wel online zodat het te gebruiken is.

Contour schreef:

Hallo Devotion,

Welke versterkers ga je gebruiken om de X-tro's aan te sturen? Ga je gebruik maken van de orginele drivers? Voor de 8" midrange zijn er eigenlijk geen goede alternatieven. De B&C DE-500 1" hoogdriver is voor het geld ook nauwelijks te overtreffen. Voor het laag zijn er ook andere fabrikanten die mooie drivers maken. Waar je echt op moet letten is dat de 15 inchers qua diepte wel in de kast passen. Zou je conventionele drivers met ferriet magneet overwegen dan kan dit een probleem worden.

MVG Contour
Ik ben inderdaad van plan om de orginele drivers te gaan gebruiken dit wil dus zeggen dat ik de 15ND930 van 18Sound als laag drivers ga gebruiken. Dit zal inderdaad een hele investering worden. Want als ik zo snel even tel zal dat rond de €1650,- gaan worden als ik de orginele drivers ga gebruiken. Maar nu is er als alternatief de Kappa15 van Eminence gegeven. Als ik de 15ND930 zal vervangen voor de Kappa15 dan zal het kostenplaatje nog maar rond de €1200,- komen te zitten. Dit zijn toch weer €450,- waar ik ook het hout, de verf, de lijm, wielen en de rest van de afwerking voor heb. Maar kun zou jij me meer kunnen vertellen over hoe goed ik het ga merken als ik zou kiezen voor de Kappa15 ? Of zijn er nog andere mogelijke drivers die qua T/S parameters overeen komen ?
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
4-5-2006 15:15
Hallo Devotion,

Beide prototypes zijn getest met de 18sound 15ND930. Als je het zo bekijkt kan ik alleen met exact die speaker garanderen dat het goed gaat werken.

Gelukkig gaat het hier om een bandpasshoorn die in een frequentiebereik speelt waarin simulaties met bijv. AJ-horn goede voorspellingen geven. Indertijd heb ik gekeken welke budget speaker netjes simuleerde, hieruit kwam de Eminence Kappa. Ik heb de simulaties nu niet bij de hand maar volgens mij doet de Kappa volgens de simulaties niets onder voor de 18sound.

Volgens mij zijn er niet veel andere merken die zulke goedkope 15" drivers leveren (afgezien van Conrad en DAP kwaliteit). Wellicht dat P-Audio een geschikt type heeft. Anders kun je eens T/S parameters gaan vergelijken. Ik zou dan in eerste instantie kijken naar Fs, Vas en Qts. Mocht je een intressante driver vinden dan wil ik deze gerust even voor je simuleren.

Mocht je de Kappa gaan gebruiken controleer dan eerst even of deze qua diepte in de kast past. Iemand in Engeland had forse 15 inch drivers van Celestion gebruikt met grote magneten. Dit ging qua kastdiepte nog wel goed maar het versterkingspaneel met de ronde gaten zat in de weg. Die foto's staan ongetwijfeld ergens in dit topic.

Overigens, hoeveel Punishers heb je? Een ideale match is 1x X-tro op 2-3x Punisher. Heb je slechts 1x Punisher per kant dan is een X-tro als topkast niet echt praktisch. De subs houden het dan niet bij en het is lastig de relatief zware topkast op hoogte te krijgen.

MVG Contour
DevotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2004
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 93
4-5-2006 15:31
Die foto's heb ik inderdaad alleen gezien ja. Hiervoor was toen heel wat weggezaagd. Qua diepte zou de Kappa15 goed moeten gaan deze is volgens de PDF 155mm diep en de 15ND930 177mm. Dus dat zou goed moeten passen.

En welke versterkers ik erachter wil gaan hangen weet ik nog niet precies.
Ik heb voor de punishers een Powersoft Digam 7000. Maar om te verkomen dat mijn "Financieel Adviseur" in gaat grijpen wou ik naar een toch wat ander budget versterkers gaan kijken voor de x-tro. Aangezien ik dadelijk het geheel via 2 Behringer Ultradrive Pro DCX2496 aansturen. (waarom 2 ? nou omdat deze 2-in en 6-uit zijn. 1x hoog - 1x mid - 1x laag - 1x sub/laag en dit dan voor links en rechts appart over de 2 Ultradrives)
Nu heeft Crown net de geboorte van het nieuwe broertje van de XLS reeks achter de rug, de Crown XLS 802. Deze zou vanaf juni in NL leverbaar worden. En deze leek mij wel geschikt om het laag van de X-tro's mee aan te sturen.
Voor het MID heb ik waarschijnlijk nog wel een versterker staan namelijk de C-Audio STi400. Deze levert 2x 260Wrms aan 8 Ohm en 2x 400Wrms aan 4 Ohm. Deze zijn gemaakt door Crown.
Maar voor het HOOG heb nog niet gekeken. Maarja dit zal ook niet veel hoeven te zijn. Dus ik denk dat dit gewoon een budget versterker van 1 HE wordt. (VLP300 van American Audio wellicht ?)

Heb trouwens op 't moment 2 punishers. Maar hier komen er tegelijkertijd met de X-tro nog 2 bij. Dat ik dan gelijk een complete set bij elkaar heb happy :)
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
4-5-2006 15:41
Hallo,

Doet die Digam het goed op de Punishers? Voor het mid en hoog hoef je inderdaad geen beesten van versterkers in te zetten, hoewel de 8" toch wel graag wat vermogen krijgt (ik zie 400W RMS per 8" als optimaal). Om te beginnen is 260W niet verkeerd.

De 15" drivers in de X-tro staan schuin ten opzichte van het achterpaneel. Het gaat dus niet alleen om de totale diepte van een driver maar ook om de diameter en vorm van de magneet. De 18Sound drivers hebben een kleine neodymium magneet.

Waarschijnlijk gaan die Eminence Kappa's wel passen maar het is goed hier op voorhand bij stil te staan om later vervelende verrassingen te voorkomen.

Overigens kun je met 1 processor toe als je het Sub en mid/laag mono aanstuurt. De meeste stereo informatie zit in het mid en hoog dus dit heeft geen hele grote gevolgen voor het stereobeeld. Het bespaart je direct de kosten van een processor, zeker het overwegen waard dus.

MVG Contour
DevotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2004
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 93
4-5-2006 16:16

Contour schreef:

Voor het mid en hoog hoef je inderdaad geen beesten van versterkers in te zetten, hoewel de 8" toch wel graag wat vermogen krijgt (ik zie 400W RMS per 8" als optimaal). Om te beginnen is 260W niet verkeerd.
Ik weet niet of de 8PE21 ook in 4 Ohm te krijgen is ? Dan zouden ze een 400Wrms krijgen van m'n C-Audio STi400.
Van de Kappa15 weet ik de magneet diameter helaas niet, deze staat niet de specificaties ervan. Maar ik heb even wat afbeeldingen ervan bekeken en als ik naar de verhoudingen kijk dan moet die er met gemak in passen.

En de Digam op de punishers, ja ik heb die nog niet goed kunnen testen omdat ik er maar 2 heb en geen 4. Als ik er 4 heb dan zal de versterker namelijk op 2 Ohm belast worden en dan zal er zo'n 3500Wrms per kant uitkomen. Maar ik vind dat hij op 2 punisers al lekker doordrukt.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
4-5-2006 19:59
Maar voor het HOOG heb nog niet gekeken. Maarja dit zal ook niet veel hoeven te zijn. Dus ik denk dat dit gewoon een budget versterker van 1 HE wordt. (VLP300 van American Audio wellicht ?)
Dit zou ik niet doen, zet gerust op het hoog wat meer vermogen dan de RMS waarde. Dit zal zeker de moeite waard zijn. Voorbeeld: EV Rx212 top bevat een hoogdriver van 75Watt RMS. Hier bij ons wordt er gewoon een P2000 (560watt) opgezet. Ook wel eens een P1200 (380Watt) opgehad maar dit gaat beduidend minder. Sommige heb ik zelfs een P3000 (850Watt) erop zien zetten (ok overdrijven kan ook :P).
Point is: Niet bezuinigen op het hoog happy :)

Wat je eventueel ook kunt doen is de midhoog en hoogdriver combineren met een passief filter en er dan een leuke eindtrap achter zetten. Scheeld je één versterker en kun je met je processor lekker de boel 3-weg stereo houden. Er zijn hier genoeg mensen die je met een filter kunnen helpen.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DevotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2004
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 93
4-5-2006 23:49
Ja een filter erin zou ook nog een optie zijn. Twee grote voordelen komen daarbij inderdaad naar voren. Dat je een versterker minder nodig hebt en dat je met 1 processor genoeg hebt om toch alles stereo aan te sturen.
Maarja hier zullen ook zeker nadelen aan verbonden zitten. Zo is de delay van de MID en HOOG dus gelijk. Nou zal dit niet zo'n groot probleem zijn omdat deze vrijwel gelijk zitten qua diepte. Maar je hebt dus ook minder controle over je set.
MadmacStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-3-2006
Laatste: 14-12-2006
Berichten: 17
10-5-2006 19:08
Ik neem aan dat deze vraag niet echt dom is, maar waarom 2 x 15" in die X-tro ? Met 2 x 12" of zelfs 2 x 10" kom je toch ook aan de onderste benodigde frequentie. Het gewicht en de afmetingen zouden ook optimaler zijn.

Ik vraag het me af omdat er in de punisher net gebruik wordt gemaakt van een 12"...
Hier niets schrijven

Terug naar forum Reageer (zonder quote)